Orbea a lansat noul full suspension Rallon 2022

Orbea Rallon vine în 2022 cu roți de 29 sau cu combinație mullet cu roată de 29 în față și 27.5 în spate. Practic sunt două biciclete într-una singură, deoarece cadrul e același iar pentru transformare se înlocuiește doar roata și se adaugă un prelungitor la amortizor, obținând astfel un mullet cu geometria aproape nealterată. Noul model are ca noutăți și un spațiu de depozitare în cadru, dar și truse de scule ascunse în axul spate și în pivotul principal.

2022 Orbea Rallon

  • Tipul de utilizare: Enduro / Big Mountain / Park
  • Materialul cadrului: OMR Carbon
  • Cursa furcii: 170mm
  • Cursa spate: 160mm
  • Mărimea roților: 29er sau Mullet
  • Prețuri de la: $4,999

La o primă vedere, Orbea Rallon 2022 nu pare mult diferită de modelul 2020. Suspensia arată aproape la fel, cadrul păstrează triunghiul față asimetric, cu prinderea amortizorului de top-tube. Cadrul e fabricat tot din carbon Orbea OMR, modificat pentru a oferi amortizare verticală mai bună, pentru tracțiune pe teren dificil. Geometria e în continuare reglabilă, cu pozițiile disponibile low și lower, care schimbă unghiul furcii de la 64 la 64.5 grade.

Noutatatea mare la noua versiune e că Orbea oferă cu bicicleta un prelungitor pentru amortizor care permite înlocuirea roții spate de 29 cu una de 27.5, pentru o configurație mullet. Bineînțeles, acest lucru era posibil și la modelul 2020, însă noul prelungitor pentru amortizor face ca modificarea să nu modificie dramatic geometria.

Singurele diferențe notabile între geometria normală și cea mullet sunt reach-ul mai mic cu 5 mm, chainstay-ul efectiv mai scurt cu 2 mm și înălțimea redusă a cadrului. Pentru versiunea mullet nu există posibilitatea de a modifica geometria, înălțimea rulmenților pedalier fiind de 343 mm, la fel ca în modul low cu roți de 29.

Pentru modelul Rallon 2022, Orbea duce mai departe conceptul de geometrie ”steep and deep”, care de fapt înseamnă că bicicleta e proiectată pentru tije dropper de 200 mm. Când terenul devine abrupt, tija poate fi lăsată adânc în cadru. Astfel, seat tube-urile sunt acum cu mult mai scurte, mai verticale, drepte și neîntrerupte.

La mărimea XL de exemplu, seat tube-ul este cu 23 mm mai mic decât la modelul Rallon anterior, având acum 460 mm. Doar mărimea S vede pentru 2022 un seat tube mai lung, de 415 mm, identic cu cel de pe mărimea M. Este o valoare mare, seat tube-urile ajungând chiar și la 380 mm pe bicicletele mărimea S în ultima vreme.

Seat tube-urile sunt și destul de mult mai apropiate de verticală, la 77 de grade în poziția ”lower” și tot de 77 de grade în poziția ”low” varianta ”mullet”. Schimbarea ar trebui să îmbunătățească caracteristicile pe urcare ale bicicletei, în special pentru cicliștii cu cadre mărimea L ce folosesc tije cu cursa foarte lungă.

Orbea spune despre suspensia de pe Rallon 2022 că este liniar progresivă, cu un raport de 22-33%.

Chiar dacă localizarea pivoților nu s-a schimbat prea mult, diferențele subtile fac cursa de 160 mm a roții spate mai progresivă. Practic la începutul cursei raportul suspensiei e mai mare, pentru sensibilitate mai bună, apoi rezistența crește spre capătul cursei pentru protecție. Cinematica aleasă face cadrul mai potrivit pentru folosirea unui amortizor liniar pe arc.

Orbea spune că a modificat curba suspensiei fără a afecta dramatic frânarea și pedalarea. Bicicleta a rămas activă în timpul frânării și rapidă la accelerarea la ieșirea din viraje. Efectul anti-rise pare destul de modificat față de versiunea anterioară, conform graficului prezentat.

Modificările subtile ale poziției pivoților a adus și o schimbare a traiectoriei axului spate, permițând acestuia să se deplaseze pe o direcție mai înspre spate până la punctul de sag, apoi traiectoria fiind în față.

Partea amuzantă e că Orbea Rallon 2022 vine echipată cu scule ascunse în cadru, care cuprind tot ce e nevoie pentru reparațiile rapide pe traseu.

Un magnet păstrează multi-tool-ul FLP în interiorul pivotului principal.

În pivotul principal e o sculă cu patru funcții, având incluse chei inbus de la 3 la 6 mm. Levierul axului spate are și el rol de sculă de reparație, existând și o cheie T25 ascunsă.

Cablurile sunt rutate complet intern, cu ghidaj integral.

În zona LOCKR din downtube se găsesc două pungi sigilate, cu cameră, leviere și spațiu pentru două cartușe CO2. În același loc se găsesc și prinderile de bidon, fiind loc de un bidon mărime mare în interiorul triunghiului principal.

Prețul pentru Orbea Rallon 2022 începe de la 4299 Euro pentru modelul M20 și ajunge la 8999 Euro pentru modelul Rallon M-LTD. Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma