Noua gamă Sram XX1: detalii și specificații complete

Mica revoluție stârnită de Sram, cu noua gamă XX1, va stârni cu isguranță un ecou puternic, iar concurența va percuta cel mai probabil anul viitor. Ce face ca acest nou sistem de transmisie să fie atât de interesant? Utilizează un angrenaj cu o singură foaie și o casetă cu 11 pinioane. Prea mult? Sram susține că această configurație te va scăpa de multe bătăi de cap.

În ciuda faptului că utilizează o singură foaie, XX1, surprizător, este gândit pentru Cross Country, Maraton și All Mountain. Pentru Freeride și Downhill, gamele X7, X9 și X0 rămân în continuare cele de bază.

Ce înseamnă Sram XX1? Simplitate, greutate scăzută, durabilitate. Începând cu luna octomrbie 2012, vei putea opta pentru noul sistem de transmisie 1 x 11 cu următoarele componente:

Angrenajul Sram XX1

O simplă privire aruncată asupra foii, va releva o formă a dinților pe care nu ai mai văzut-o până în prezent. Pentru a putea face față la o casetă cu 11 pinioane, dinții foii sunt prelucrați CNC cu o precizie foarte mare, astfel încât să nu existe scăpări sau pierderi. Vor fi disponibile șase foi cu 28, 30, 32, 34, 36 sau 38 de dinți, potrivite pentru necesitățile fiecăruia dintre noi. La fel de interesantă este și prinderea foilor, deoarece permite înlocuirea acestora fără a demonta angrenajul!

Greutatea acestuia va fi de aproximativ 650 de grame cu tot cu Bottom Bracket!

Schimbătorul de pinioane Sram XX1

Bineînțeles, cu o singură foaie, nu va exista decât un schimbător de pinioane în gama XX1. Designul de top paralelogram orizontal este responsabil pentru a menține cu precizie distanța între cele 11 pinioane, oferind în același timp reprize rapide și precise de schimbare. Limitând toată mișcarea schimbătorului doar pe axa orizontală, sporește viteza de schimbare și elimină schimbările de tip ghost shift (schimbare în gol). Bătăile lanțului au fost de asemenea eliminate prin tehnologia ce poartă denumirea de Roller Bearing Clutch, iar Cage Lock-ul blochează schimbătorul într-o poziție fixă, demontarea roții de spate fiind astfel o joacă de copii.

Greutatea este de 220 de grame.

Caseta de pinioane Sram XX1

Fără precedent în istoria mountainbike-ului, caseta cu 11 pinioane oferă nenumărate configurații. Pinionul cel mai mic pentru care poți opta are 10 dinți, iar cel maire, 42 de dinți. Greutatea este de 260 de grame.

Maneta de schimbător și lanțul Sram XX1

Aceasta poate fi de tip Grip Shift sau cu padele. Maneta de tip Grip Shift vine cu tehnologia 1×11 X-Actuation pentru schimbări precise, rulment și prindere solidă pe ghidon, botezată Jaws (de care am vorbit aici pe site, în trecut). Maneta cu padele permite diverse ajustări, este compatibil cu MatchMaker X, beneficiază de carcasă și de padele din carbon.

Lanțul XX1 oferă o durată mare de viață, vine cu PowerLock (poate fi desfăcut foarte facil) și este gândit pentru a elimina orice compromis atunci când vine vorba de performanțe.

Prețul pentru întreg grupul Sram XX1 va fi de 1.299 euro.

Părerea ta este importantă! Era necesară introducerea unui angrenaj cu o singură foaie și a unei casete cu 11 pinioane ? Așteptăm comentariile tale mai jos.

via Sram

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Ideea e super ok , sincer sa fiu as vrea sa alerg la curse pe asa ceva insa nu stiu cat de bine m-as descurca .
    Un dezavantaj dupa parerea mea ar fi ca , trebuie sa cunosti bine traseul incat sa alegi o placa care ti s-a potrivii incat sa nu fi nevoit sa te apuci de impins la bike pe o catarare abrupta .
    Oricum la anul vom vedea cu siguranta multi rideri de top care se vor da pe asa ceva :)

  • eu m-am c-am saturat sa tot schimb vitezele pe foii. detin un sistem de 3x9 (44,36 pe fata), si nu folosesc decat 2 foii. de multe ori. nu as mai vrea sa schimb pe fata. de multe ori simt nevoia de mai multe pinioane pe spate, plus ca 44 pe fata pentru mountain bike mi se pare prea mult. un 38 pe fata si 10 pe spate e perfect pentru viteza. 38 pe fata cu 42 pe spate cred ca iti ofera un raport bun de urcare. oricum sunt sigur ca inginerii au facut o treaba buna. plus ca la ce pret are nu este pentru un rider simplu. cum nici un xtr sau xx nu este. peste cativa ani cand vor aparea alte modele vor fi mult mai bune. e de stiut ca intotdeauna tehnologia evoluaza cu timpul. asa ca poate nu e bun acuma, dar peste cativa ani, va avea pret bun, durabilitate accesibilitate. pana atunci, ne descurcam cu ce avem. un pas foarte bun facut de sram. trebuia sa introduca ceva nou, altfel nu ar fi competivi.

  • Da,este o imbunatatire dar pentru profesionisti,greutate mai mica si simplitate in utilizare,problema cu coboratul mai multor pinioane,cine stie poate s-au gandit si la treaba asta si poti cobora mai multe dintr-o singura apasare.Oricum la pretul acela nu o sa fie prea intalnit pe la noi..

  • Schimbatorul spate pare sa fie foarte chinuit in povestea asta. Sa schimbe la fel de bine de pe 11 pe 42 de dinti este o treaba dificila. Nu prea cred ca durabilitatea lui este prea mare.

  • Ideea in sine pare interesanta pt a elimina din complexitatea sistemului de transmisie. Ramane de vazut cum o sa se comporte in timp ca si durabilitate sistemul.

    In plus ii vad un mare dezavantaj fatza de sistemele clasice cu schimbator de foi. Eu daca am nevoie brusc sa schimb multe viteze pentru a reusi sa urc o panta abrupta si schimbarea trebuie efectuata in sarcina, prefer totdeauna sa schimb o foaie in jos decat sa schimb 2-3-chiar-4 pinioane in sus. E mult mai comod si daca schimbarea este facuta in sarcina si socul primit de schimbatorul de foi cand coboara lantul mi se pare mult mai mic decat cel suportat de schimbatorul de pinioane cand trebuie sa urce in sarcina. Cu o singura foaie e clar ca trebuie sa treci prin destul de multe pinioane pt a selecta si a ajunge la raportul dorit.

  • Mie nu cred ca mi-ar folosi sistemul, mai degraba m-ar incurca. N-am participat la competitii, am un MTB Hardtail si unul fully, ies zilnic in oras, mai nimeresc si pante. N-as avea pofta, in mijlocul pantei sa ma opresc ca sa schimb foile... Poate ar fi bun cu foaia de 38 si cele 11, dar pana nu e incercat...

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma