Categorii: CursiereNoutati

Noua cursieră aero KTM Revelator Lisse vine cu soluții de integrare interesante

După ce KTM a anunțat deja de aproape un an că lucrează la modelul de cursieră aero Lisse când se știa doar că va avea un cadru extrem de aerodinamic și frâne pe disc, iată că a fost prezentată și versiunea finală a modelului KTM Revelator Lisse. Acesta conține soluții tehnice inovatoare și interesante care rezolvă problema unei rutări interne a cablurilor completă dar ușor de întreținut, atât cu cabluri mecanice cât și electrice și un concept interesant de distanțier de pipă ce permite reglarea înălțimii ghidonului fără a afecta cablurile rutate prin interior.

Lisse este cea mai nouă cursieră din colecția KTM Revelator și este o soluție foarte polivalentă. Acest lucru se datorează în mare parte trecerii la frânele pe disc ce a permis obținerea unei aerodinamici excelente în același timp cu o frânare foarte bună, optimizarea aranjării straturilor de carbon pentru a obține atât rigiditatea necesară la transmisie cât și confortul ciclistului dar și spațiu suficient pentru anvelope mai late, adaptate la drumuri mai proaste.

Din punct de vedere aerodinamic KTM au mers mai departe de studiul cadrului și a furcii, tratând bicicleta ca un întreg. Concluzia lor a fost că factorul cel mai important e reducerea curenților turbionari, ceea ce a dus la zona frontală integrată.

La ora actuală cablurile integrate sunt standard la cursierele aerodinamice, așa că cei de la KTM au încercat și ei să obțină beneficii maxime, dar cu un sistem ușor de folosit.

Rezultatul e o pipă unică ce are partea superioară demontabilă pentru a accesa un sistem intern complex de rutare a cablurilor. Două cabluri intră din părțile laterale ale pipei din carbon prin mici șanțuri ce funcționează atât cu sisteme mecanice cât și electrice sau hidraulice, fiind fixate cu niște cleme interne înainte de a fi rutate prin axul furcii.

Pipa nu necesită un ghidon special iar cablurile pot fi rutate în spatele ghidonului înainte de a intra în pipă.

În interiorul axului furcii Lisse există tuburi din plastic de ghidaj ce scot fiecare cablu la destinația sa. Frâna față este amplasată în interiurul furcii până la dropout, în timp ce în spate cablurile ies prin downtube.

O altă soluție tehnică interesantă la pipa integrată este modul de reglaj a înălțimii acesteia. Deoarece un set normal de distanțiere ar varia înălțimea tijei furcii care trebuie tăiată exact în zona superioară, KTM a găsit o metodă alternativă de a regla poziția ghidonului. Cele patru distanțiere de mai sus plus unul standard 0 care e instalat pe bicicletă permit ciclistului să mute ghidonul în sus și în jos în pași de 5 mm pe o pipă de 100 mm (cu cât e pipa mai lungă cu atât se poate regla mai mult). Sistemul funcționează prin schimbarea unghiurilor pipei ceea ce ridică ghidonul fără să modifice lungimea cablurilor interne.

Brațele late ale furcii și zona cu secțiune pătrată a coroanei acesteia au rolul de a reduce turbulențele în jumătatea superioară a roții unde aceasta se învârte contra vântului. Forma furcii se transformă apoi în cea a downtube-ului.

Cu o greutate a cadrului de 1000 g și a furcii de 480 g, Lisse include majoritatea detaliilor de pe bicicletele aero moderne: seatstay-uri coborâte și distanțate lateral, un spațiu pentru roată în seat tube și stay-uri subțiri și înalte aerodinamice.

Furca Lisse contiună în jos cu o formă unică de picătură ce se extinde până după axul thru de 12 mm pentru a facilita curgerea aerului peste capetele furcii.

KTM e sponsor al echipei French Pro Continental iar Lisse respectă normele UCI, regăsindu-se pe lista de biciclete aprobate din 21 iunie 2017. Este deci de așteptat ca Lisse să își facă apariția în marile competiții cât de curând.

Lisse folosește o tijă de șa dedicată cu profil D produsă de Ritchey și cu o prindere accesibilă de sub toptube. Cadrul Lisse e asimetric și permite aerului să treacă mai ușor pe partea stângă unde nu e transmisia și în jurul monoblocului PressFit.

Revelator Lisse va fi disponibilă în acest an în două echipări, ambele cu cadrul din combinație de carbon 85% 30T și 15% 24T. Lisse Prestige este disponibilă în culorile clasice KTM portocaliu și negru cu echipare SRAM Red HRD eTap și roți DT Swiss PRC1400. Modelul Lisse Elite are culoarea albastru cu negru și o transmisie Shimano 105 cu frâne hidraulice și roți DT P1800. Modelul va fi disponibi în 5 mărimi între 49-59 cm.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma