Categorii: EvenimenteNoutati

My right to bike: vocea ta contează. Implică-te!

In perioada 29 iunie – 3 iulie 2015, ONG-ul Ador Romania, cu sustinerea Federatiei Europene de Ciclism, a Eurosport DHS SA, Alta Consulting US si TAM US a organizat Vizita de Studiu in Olanda, care a avut ca scop impartasirea celor mai bune practici în implementarea infrastructurii destinate bicicletelor și intermedierea unor intalniri intre reprezentanții administrației publice locale cu ingineri, arhitecti, ONG-uri, factori de decizie din administrația olandeză si experti in finantare.

Delegatia romana a fost condusa de catre Alteta Sa Regala Principele Nicolae al Romaniei si a cuprins reprezentanti ai Primariilor Hunedoara, Deva, Sibiu, Timisoara, Sinaia si Constanta.

Ambasadorul Vizitei de Studiu in Olanda, incadrat in mai amplul proiect My Right To Bike este Andreea Raicu – activa sustinatoare a folosirii bicicletei si a incurajarii tarii noastre de a deveni un pilon est-european al mobilitatii urbane.

Pe parcursul intregii vizite delegatia a folosit doar bicicleta sau mijloacele de transport in comun, pentru a se familiariza nemijlocit cu sistemul olandez de mobilitate urbana integrata.

Programul Vizitei de Studiu in Olanda a inclus peste 15 prezentari si seminarii pe tema conceptului de mobilitate urbana, in cadrul Primariilor din Eindhoven, Nijmegen, Amsterdam, IPV Delft, CROW. De asemenea, pe parcursul vizitei, delegatia a pedalat aproximativ 170 km si a explorat infrastructura pentru biciclete construita in scop turistic, precum aceea din Parcul National Hoge Veluwe, care imbina natura, operele de arta si bicicleta sau cele din apropierea morilor de vant din Amsterdam.

In cadrul prezentarilor autoritatilor olandeze au fost punctate concepte de baza ale mobilității urbane: construirea de piste de biciclete orientate spre confortul utilizatorilor, calmarea traficului prin sensuri giratorii în interiorul orașelor, limitarea vitezei autovehiculelor la 30km/h in zonele rezidentiale, implementarea de parcari si centre de inchiriere de biciclete in proximitatea statiilor feroviare, de metrou, autobus pentru a facilita folosirea intermodala a transportului public si a biciletei.

Programul de studiu se afla la a doua editie si isi propune sa intermedieze un transfer de cunostinte catre factori decizionali din administratia publica locala si centrala, in vederea implementarii unor solutii viabile de mobilitate urbana si piste de biciclete. Dintre avantajele folosirii bicicletei enumeram: reducerea riscului de atac de cord cu 50% prin folosirea zilnica, imbunatatirea starii generale de sanatate, ameliorarea memoriei datorita miscarii pe bicicleta in aer liber, reducerea nivelului de poluare in orase, oferirea de solutii pentru insuficienta locurilor de parcare.

“Suntem incantati sa sustinem acest proiect, sa promovam conceptul de mobilitate urbana integrata in Romania. Avem in vedere cresterea anuala a comunitatii cicliste din tara noastra, ne dorim sa venim in intampinarea dorintei de piste de biciclete si consideram ca DHS Eurosport SA are o responsabilitate sociala si morala in acest sens fata de utilizatorii de biciclete si fata de clientii nostri.” declara Tianqi Yang – CEO al Eurosport DHS SA, fabrica de biciclete de la Deva.

Myrighttobike.ro incurajeaza implementarea de sisteme de mobilititate urbana integrate si construirea de piste pentru biciclete. Daca „vrei o tara ca afara” si vrei ca Romania sa se inspire din modele de succes precum cel al Olandei, sustine-ne si devin-o membru „My Right to Bike”!

Misiunea asumata este de a promova in Romania catre autoritatile publice locale si centrale, precum si catre comunitatile cicliste , modelul dezvoltarii unui sistem de mobilitate integrat si viabil. In acest scop, am organizat Vizita de Studiu in Olanda Editia 2015, pentru a intermedia work-shop-uri in Olanda cu Autoritati Publice olandeze, cu institutii din domeniul reglementarii mobilitatii urbane (CROW), ingineri, arhitecti si proiectanti de piste de biciclete si infrastructuri de mobilitate urbana, precum si experti in domeniul finantarii a astfel de proiecte.

Este indiscutabil faptul ca Olanda reprezinta modelul suprem in materie de mobilitate urbana si ca Romania poate dobandi prin aceste work-shop-uri bazele solide de cunostinte in materie, care pot fi adaptate la particularitatile tarii noastre.

De asemenea, prin experimentarea in mod nemijlocit in Olanda a sistemului de mobilitate urbana integrata (delegatia romana va folosi pe parcursul intregii Vizite de Studiu in Olanda doar bicicleta sau trenul, pentru deplasarile mai lungi), vor putea fi observate multe solutii practice aplicate de olandezi pentru infrastructurile de piste de bicicleta si pietonale, care pot fi implementate cu succes si in Romania!

DE CE Romania?

Beneficiile integrarii de infrastructura pentru biciclete in proiectele de urbanism din Romania:

  1. Reducerea dependenței de autovehicule, reducerea congestionării traficului și a impactului negativ asupra mediului.
  2. Contribuie la economisirea spatiului privat si public prin reducerea spatiilor de parcare necesare.
  3. Cresterea valorilor de proprietate adiacente, creandu-se dinamici noi in zona acoperita de traseele pentru biciclete.
  4. Vitalizarea zonelor de retail prin cresterea vizibilitatii si a vanzarilor.
  5. Crearea de stimulente pentru oameni in scopul vizitarii micilor afaceri locale, ajutandu-le astfel sa supravietuiasca expansiunii francizelor multinationale.
  6. Reducerea costurilor de asistenta medicala, individuale, ale companiilor angajatoare si ale statului.
  7. Diminuarea accidentelor rutiere si cresterea gradului de siguranta pentru toti utilizatorii de trafic modal.
  8. Oferirea catre navetisti a unor forme de transport convenabile intre domiciliu si serviciu.
  9. Crearea de optiuni pentru cetatenii de toate varstele privind activitatile recreative in aer liber.
  10. Romania este o tara de o frumusete aparte, mediul inconjurator reprezentand o valoare ce merita a fi protejata. Excursia de Studiu din Olanda va dovedi cum se pot bucura orasele de o crestere economica sustinuta si de o buna administrare a mediului inconjurator.

DE CE ACUM?

  • Comisia Europeană a inițiat o nouă fază a Politicii de Coeziune privind Dezvoltarea României, alocand in acest scop fonduri in valoare de 23 miliarde € pentru perioada 2014 și 2020.
  • Federatia Europeana a Ciclistilor (“ECF”- European Cyclists’ Federation) a identificat fonduri europene in valoare de 6 miliarde € avand ca destinatie initiativele privind ciclismul in Europa. Focusandu-se pe crearea unor retele nationale de parteneri, Campania in valoare de 6 miliarde € va produce in mod garantat schimbari majore in lumea ciclismului. Incepand cu anul acesta, Ungaria a propus deja Planul National de Ciclism pentru perioada 2014-2020, pentru a fructifica fondurile puse la dispozitie de Uniunea Europeana.
  • In ultimii ani, sistemul rutier din Romania s-a dezvoltat rapid. Mijloacele de transport intermodale, incluzand infrastructura necesara pentru ciclism, ar trebui planificate si construite ca un sistem interconectat pentru a maximiza randamentul investitiilor si mobilitatea.
  • Oficialitatile oraselor ar trebui sa actioneze rapid in formularea propunerilor referitoare la integrarea infrastructurii necesare transportului alternativ cu bicicleta, pentru a asigura obtinerea finantarilor din partea UE.

DE CE VIZITA DE STUDIU este benefica pentru AUTORITATILE LOCALE PARTICIPANTE?

Cunostintele dobandite in cursul Vizitei de Studiu in Olanda de la autoritati publice din Olanda (Primarii, CROW, ingineri, arhitecti, experti in finantare) vor putea fi folosite spre beneficiul cetatenilor Romaniei. In prezent, in Romania exista o comunitate de utilizatori de biciclete de 2 milioane de persoane, care este in continua crestere. Vizita de Studiu 2015 va va oferi noi perspective cu privire la viitoare oportunitati pentru Romania – economice, sociale si de conservare a mediului inconjurator.

  1. Tarile ce urmaresc o dezvoltare economica sustenabila ar trebui sa adopte o viziune care are in vedere si mediul inconjurator.
  2. Modelul de creștere economică utilizat de către țările dezvoltate în prezent, nu se mai poate aplica oricarei țări din lumea actuală, având în vedere impactul asupra mediului inconjurator al acestui model, care implică stimularea consumului intern si transferul industriilor poluante către regiunile mai puțin dezvoltate din lume.
  3. In timpul acestei calatorii in Olanda, va vor fi prezentate modele care functioneaza cu privire la modul in care autoritatile pot colabora cu sectorul privat pentru finantarea infrastructurilor pentru ciclism, modele care sunt avantajoase atat pentru autoritati, cat si pentru companii.
  4. Exista beneficii economice imense, care pot rezulta din dezvoltarea infrastructurii pentru ciclism. In cadrul excursiei, va vom pune la dispozitie materiale care detaliaza succesul altor tari in domeniu si care pot reprezenta o sursa de inspiratie.

DE CE SA TE IMPLICI SI TU?

Avem nevoie de tine! TU – cetatean al Romaniei, TU – utilizator de bicicleta, TU – parinte , care doreste o tara cu un nivel de poluare mai redus si sanatate pentru copiii tai, TU – cel care te-ai saturat sa petreci in trafic spre serviciu ¼ din timpul pe care il petreci la birou, TU – soferul , care nu gaseste locuri de parcare in centrul orasului, TU – cel care vrea o tara ca afara!

Ajute-ne ca initiativa noastra sa ajunga la cat mai multi oameni! Un share al paginii de FaceBook MyRightToBike poate fi mesajul tau catre Romania, ca iti pasa de felul in care lucrurile vor evolua in viitor.

Toate detaliile pe myrighttobike.ro.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • ma lupt de peste 2 ani de zile sa constientizez la nivel local in localitatea Lepsa situata in Vrancea in ,,Parcul natural Putna,,folosirea bicicletei ca mijloc alternativ de recreere si deplasare in aceasta frumoasa localitate.am infiintat si un centru de inchirieri biciclete,din pacate mentalitatile si orgoliile inca persista.sper ca intr-o zi aceste mentalitati se vor schimba.propun factorilor de decizie initierea unui studiu de fezabilitate la nivel national in vederea introducerii in constructia noilor drumuri nationale si un culuar special pt circulatia bicicletelor . va transmit tuturor indemnul meu,,iubesc sa biciclesc,,

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma