Rockshox a lansat noua furcă ZEB, gandită să exceleze pe cele mai dificile trasee de enduro. Cu brațe de 38 mm, design nou pentru umeri și potcoavă, noua ZEB este cea mai mare furcă single-crown de la Rockshox, proiectată să funcționeze cel mai bine acolo unde terenul este foarte dificil, cum ar fi concursurile de enduro-mtb pe etape, sau instalate pe cele mai grele biciclete electrice enduro.
Pe de altă parte noua ZEB este relativ ușoară dacă ținem cont de mărimea sa, fiind doar cu câteva sute de grame mai grea decât Lyrik sau Yari. Rockshox ZEB este mai rigidă fără să fie cu mult mai grea.
ZEB este oferită în patru variante: Ultimate, Select+, Select și modelul de bază ZEB simplu.
Având cursă reglabilă între 160 mm și 190 mm, design angular și opțiuni pentru diametre multiple a țevii steerer, pentru a se potrivi unei multitudini de biciclete, inclusiv electrice, ZEB este raspunsul pentru modelul 38 al celor de la Fox și soluția pentru suspensia lungă, single-crown, făcută să facă față celor mai extreme trasee.
Noua ZEB este diferită față de actualele Rockshox Lyrik, Pike și Yari, care folosesc brațe de 35 mm, ZEB având brațe culisante de 38mm. În acest fel ZEB este cu 21,5% mai rigidă torsional, 7% mai rezistentă la îndoire latarală și 2% mai rigidă la îndoire față-spate. Dintre aceste valori rigiditatea torsională este cea mai importantă, întrucât îmbunătățește precizia direcției.
La interior și semeringurile au fost regândite pentru a nu provoca frecare mai mare, lucru care se întâmplă atunci când ai o suprafață mai mare, așa cum este acum, în cazul brațelor culisante cu 38 mm diametru.
În partea de sus noua furcă dispune de ceva mai mult drop în comparație cu Lyrik și Yari, obținând astfel 5mm în plus la distanța de la ax la umeri. Astfel, pentru o suspensie de 180 mm, măsurătoarea este de 592 mm la Lyrik, 591 mm pentru Yari și 597 pentru noua ZEB. Se obține ceva mai mult spațiu pentru anvelopă atunci când ajungi la capăt de suspensie.
Brațele mai mari de 38 mm oferă la interior un volum mai mare de aer, Rockshox spunând că poți folosi acum presiune mai mică. Asta înseamnă și că modificările mici vor avea efecte mai mari asupra performanțelor.
Furca folosește o variantă specială a suspensiei pe aer DebonAir, dar aceleași distanțiere gri pentru ajustarea volumului de aer, pe care le găsești la furcile cu brațe de 35mm.
Rockshox ZEB este gândită să funcționeze cu discuri de frână de 200 mm însă cu adaptoarele potrivite poți folosi și discuri de 203 sau 220 mm. Pentru a maximiza compatibilitatea cu roțile și butucii existenți, ZEB folosește același ax de 110x15mm.
Vor exista patru versiuni ale acestui model: cel de bază ZEB, ZEB Select, ZEB Select+ și ZEB Ultimate. Cu excepția diferențelor pe care le vom enunța mai jos, toate versiunile au în comun:
Toate modelele folosesc arcul pe aer DebonAir, ce oferă poziție de pedalare mai înaltă decât înainte, mulțumită unui nou design interior. ZEB Ultimate primește amortizorul Charger 2.1 RC2, cu regleje separate pentru volumul de aer pozitiv și negativ.
Este varianta similară cu Ultimate, dar fără culorile „signature”. Specificațiile sunt identice cu Ultimate, dar această variantă nu este disponibilă la vânzare, fiind oferită doar preinstalată pe bicicletele de top. Singura culoare disponibilă pentru Select+ este negru.
Furca are aceleași opțiuni pentru cursă, dar folosește alt amortizor față de modelele mai scumpe. Pe de altă parte este puțin mai ușoară.
Modelul de bază dispune de același șasiu robust de 38 mm însă folosește un amortizor mai simplu, varianta „R”, care nu dispune de reglaj pentru compresie. Păstrează însă reglajul extern pentru revenire. Păstrează de asemenea și semeringurile performante de la SKF cât și lichidul de amortizare Maxima Plush.
Pe de altă parte acest model de bază, cel mai ieftin, oferă opțiunea de scurtare a suspensiei de la 180 mm la 150 mm, atunci când ești pe urcare.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…