Merida a intrat recent în rândul marilor mărci de biciclete care produc modele mai mult decât competente când vine vorba de viteză mare la vale pe off-road. Gama se numește One-Sixty, iar numele vine de la suspensiile de 160 mm (spate) cu care este echipată bicicleta, în față furca fiind de 170 mm. Bicicletele au fost gândite să fie cât se poate de competitive pe traseele de mtb enduro de la munte, la un preț cât mai mic, dar fără a face compromisuri la calitate sau performanță.
La test am primit varianta 600 a modelului One-Sixty însă odată cu sosirea iernii testul propriuzis a fost amânat pentru primăvară. Modelul 600 este cea mai accesibilă bicicletă din gama enduro One-Sixty, din punct de vedere a echipării, însă dispune de toate caracteristicile necesare unei bicicleta câștigătoare de concursuri.
Merida One-Sixty 600 dispune de 160 mm suspensie spate și 170 față. Merida ne-a transmis că diferența de 10 mm pentru față a fost aleasă pentru a potrivi cele două suspensii. Iar asta datorită platformei “Float Link Suspension System” a suspensiei spate prin care bicicleta oferă senzația de cursă nelimitată.
One-Sixty 600 o fi cea mai ieftină din gamă însă este echipata cu tot ce trebuie pentru a fi o bicicletă de succes:
Și toate acestea adunate nu depășesc 15 kg pentru o bicicletă serioasă și masivă de enduro, cu cadru din aluminiu mărime L. Este o greutate excelentă pentru acest gen de bicicletă. După cum vedem, în afară de câteva componente vitale precum suspensiile, anvelopele și franele, restul componentelor nu strălucesc în materie de „brand name”. Însă asta nu înseamnă că nu sunt de calitate sau că nu vor rezista chiar și la un concurs foarte dur de mtb enduro. În plus, un mare avantaj al acestor componente este că mențin accesibil prețul bicicletei.
Însă în afară de echipare, robustețe și greutatea bicicletei, poate cea mai importantă parte a noii One-Sixty este geometria cadrului. Aceasta a fost regândită pentru sezonul 2019, fiind acum mai potrivită pentru traseele dificile și tehnice de enduro.
E vorba de unghiul furcii care este acum mai „slack”, fiind micșorat la 65,3 grade. Având valoare asta bicicleta devine mai performantă la trecerea în viteză peste obstacolele din traseu. Practic poți intra cu „nesimțire” pe traseu și trece în viteză peste rădăcini și bolovani pentru că diametrul roții, cursa suspensiei și unghiul furcii vor ajuta mult să treci cu bine peste toate.
Apoi avem unghiul țevii tijei de șa, care are valoarea de 75 grade, permițând bicicletei să și urce bine atunci când traseul nu mai este la vale. De asemenea, avem lungimea țevilor chain stay, de 430 mm, o valoare care, împreună cu reach-ul de 474 mm fac din One-Sixty o bicicletă optim manevrabilă, deci nici prea fâșneață nici prea leneșă.
Nu în ultimul rând, One-Sixty dispune de ghidare internă a cablurilor și conductelor hidraulice idiferent de prețul modelului. Așadar și varianta cea mai ieftină 600, are ghidajele interne. Încercând să scurtez cablurile, conductele și să instalez cablul tijei de șa, am aflat că este puțin mai greu lucrul cu aceste ghidaje interne însă totuși nu-i ceva de speriat. Sistemul „Smart Entry” de fixare al cablului la intrarea în cadru este cu adevărat deștept și nu lasă conductele să vibreze în interior pentru a deveni enervante. Însă la final, ghidarea internă mi-a plăcut cel mai mult pentru că oferă bicicletei un aspect elegant, curat și foarte plăcut privirii.
Primul contact pe traseu cu această bicicletă a fost cu adevărat senzațional. Ghidonul lat îți oferă senzația de invincibilitate. Și nu este doar o senzație ci este realitatea. Deși nu am apucat încă să testez suficient, am simțit repede că bicicleta ajută extrem de mult. Este stabilă la viteză, iar dacă cumva greșești o aterizare, geometria și suspensiile masive compensează și-ți permit să treci mai departe.
Consider că noua Merida One-Sixty 600 destinată sezonuui 2019, este un real succes, iar adevăratele calități le voi descoperi pe câteva din cele mai grele și tehnice trasee de mtb din România, dar și la primele concursuri de enduro ale sezonului anului viitor.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…