Între paradigma din lumea mtb-ului a schimbării mărimi de roată şi evoluţia graduală a geometriei, peisajul bicicletei moderne de downhill este considerabil diferit faţă de când Specialized a lansat primul lor Demo.
Lucrând cu Aaron Gwin şi Troy Brosnan Specialized a creat un Demo complet nou care vine cu o serie de inovaţii.
Cablurile sunt ghidate prin interiorul cadrului. S-a dorit ca acestea să fie cât mai protejate, să nu se frece de cadru la exterior şi să nu zornăie la interior. Aşadar o serie întreagă de ghidaje este prezentă în interior instalarea cablurilor devenind extrem de uşoară.
Pentru mărime noile cadre folosesc Style-Specific-Sizing sau S3. Practic acum cadrele diferă de la o mărime la alta nu după înălţimea riderului ci în funcţie de stilul său. Acest lucru s-a obţinut prin împingerea spre înainte a triunghiului faţă în timp ce înălţimea şeii rămâne, în mare, nemodificată pentru toate mărimile de cadre. Acestea vor fi vândute în 4 mărimi. Pentru a-ţi face o idee despre mărimea care ţi se potriveşte în funcţie de stilul de dat, iată nişte exemple:
Troy Brosnan (174 cm înălţime) – se dă pe M;
Aaron Gwin (155 cm înălţime) – se dă pe L întrucât îi place o bicicletă cu ampatament mai mare, mai stabilă;
Mitch Ropelato (177 cm înălţime) – se dă pe M întrucât îi place o bicicletă mai compactă şi mai vioaie;
Brad Benedict (186 cm înălţime) – se dă pe L în parc şi XL la concurs.
Anul trecut Specialized şi Ohlins şi-au unit forţele pentru a crea shock-ul TTX realizat special pentru platforma modelului Demo. Scopul a fost crearea unui produs care să dispună de suficiente reglaje pentru o gamă largă de tipuri de terenuri însă fără să dispună de reglaje exagerate şi inutile care ar fi scăzut din optimizarea produsului.
Astfel noul TTX dispune de un reglaj mai scurt la revenire – pentru o dezinstalare mai uşoară a cartuşului de aer, viteză medie de compresie redusă – pentru control mai bun în momentul şocului iniţial şi viteză mare de compresie mărita – pentru control mai bun când te afli „la limită”. În plus designul noului Demo nu mai permite riderilor să folosească shock-ul lor preferat indiferent care ar fi acela.
Cadrul cu design asimetric oferă acum un acces fără precedent la shock-ul spate făcând reglarea şi demontarea acestuia extrem de facile. Ideea acestui noi design a apărut în momentul când echipa de proiectare s-a gândit cum să facă să coboare centrul de greutate al bicicletei.
La vremea respectivă Jason Chamberlain, Senior Design Engineer, a creat în teorie noul sistem prin coborârea tuturor pivoţilor cu 7,6 cm. Ideea era ok însă acum pivotul principal coincidea cu rulmentul pedalier. Aşadar Specialized a creat un pivot central concentric, iar pentru ceilalţi pivoţi a creat locaţii noi.
Acest lucru a însemnat şi modificarea BB-ului. Dacă ideea care se vehiculează este criticarea lipsei filetului la BB, pentru Specialized alegerea unui astfel de rulment a fost justificată de ax-ul supradimensionat BB30 care oferă o rigiditate şi o reacţie mai bună, lucruri extrem de importante pentru nivelul la care se va concura cu această bicicletă.
Dacă BB-ul foloseşte 83mm lăţime care a devenit acum standard, spatele s-a întors la demult uitatul 135mm x 12. Acest setup oferă o greutate mai mică în comparaţie cu ce se foloseşte acum 150 sau 157mm.
Un dezavantaj al acestui sistem este că folosirea unei casete standard de pinioane ar descentra linia lanţului. Aşadar toate modelele vor folosi transmisii cu 7 viteze. Specialized a fost pionier în domeniul transmisiei bicicletelor de downhill, iar acest lucru este o extensie a conceptului. Cadrele mai apropiate de Top vor veni echipate cu X01 DH în timp ce celelalte modele vor dispune de 3 viteze mai puţin.
Întrucât aceste modificări aduse la suspensie au lăsat neconectate ţevile stay pentru a menţine totuşi acelaşi nivel de rigiditate ca la modelul anterior Specialized a ales să folosească un ax blocant cu secţiunea pătrat.
Este ştiut faptul că nimic nu te poate feri de o piatră rebelă ce-ţi poate distruge schimbătorul spate. Aşa că pentru a mari totuşi gradul de protecţie la dropout s-a adăugat un montant forjat.
Alte mici detalii ale noului cadru se referă la fitinguri din aluminiu pentru rulmenţi folosite peste tot, garnituri din teflon pentru a preveni pătrunderea apei în pivoţi şi utilizarea de rulmenţi mai mari peste tot. Specialized spune că acest nou hardware supradimensionat a redus frecările cu aproape o treime.
În plus faţă de culoarea tradiţională roşie de la Specialized, noul Demo va fi disponibil şi pe negru cu galben sau negru cu verde.
Spirele galbene ale shock-ului Ohlins sunt făcute exclusiv pentru TTX şi sunt disponibile acum în trepte de cate 11 kg în loc de 22. Aşadar riderii nu vor mai trebui să facă compromisuri dacă se întâmplă să se afle între greutăţi.
Preţurile încă nu au fost comunicate însă cadrele vor fi disponibile din ianuarie 2015. Modelul de top S-Works va fi complet din carbon. Acesta va fi mai uşor cu aproximativ 500g faţă de modelul anterior care avea un spate din aluminiu şi cel puţin încă una din cele 2 ţevi stay. Varianta mai accesibilă va dispune de o faţă din carbon şi spate din aluminiu.
Modelul anterior cu roti de 26” este înlocuit cu versiunea 650b care arată aproape la fel. Totuşi acesta dispune de o geometrie adusă la zi împrumutată de la noul Demo asimetric.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii