Categorii: IndustrieNoutati

SRAM trece toate angrenajele MTB la noul standard unic DUB

Noile angrenaje și seturi de rulmenți SRAM DUB se doresc a fi ultima piesă a sistemului lor optimizat de transmisie. Ideea a fost de a combina avantajele standardelor BB30 și GXP pentru a elimina neajunsurile fiecăruia dintre ele. Rezultatul e un design mai standardizat, ce oferă greutate redusă, performanță mărită și instalare simplă pe orice tip de cadru.
În ciuda faptului că SRAM a introdus o grămadă de inovații în domeniul transmisiei în ultimii ani (casetele XD, transmisiile 1x și cu 12 pinioane), angrenajele lor nu au suferit mari modificări. Momentan ei nu doresc să numească această nou versiune ca fiind un nou standard, dar practic e vorba de un nou design al axului și al cupelor care va fi compatibil retroactiv cu toate monoblocurile cadrelor.
Angrenajele DUB combină durabilitatea și simplitatea axului GXP de 22-24 mm și a cupelor cu greutatea mică și rigiditatea axului de aluminiu de 30 mm de la sistemul BB30. Pentru acest lucru e folosit un nou ax cu diametrul de 28.99 mm, angrenajul fiind identic indiferent de cadru. Avantajul e că trebuie construit un singur tip de angrenaj iar eforturile se îndreaptă doar spre acesta, rezultatele fiind mai bune.
Pentru cupele monoblocului au fost luate cele mai comune patru sisteme și a fost creat un sistem DUB care pune rulmenții în afara cadrului. Rezultă o platformă mai lată, deci mai rigidă, iar axul ceva mai subțire permite folosirea de rulmenți mai mari pentru o durabilitate sporită. Există de asemenea spațiu pentru garnituri de etanșare performante. Practic nu mai e nevoie să se facă niciun compromis, indiferent de cadru.
Pe scurt, sistemul DUB are avantajul că un singur angrenaj se potrivește pe orice cadru existent, cu un set de cupe potrivit. Singura opțiune diferită este pentru fatbike, unde există un ax mai lat cu un factor Q diferit. Practic nu a fost inventat un standard nou, ci un ”standard killer”, un sistem care să funcționeze în orice situație. Proiectarea a durat peste trei ani și a avut loc în centrele din Germania, San Luis și Chicago. Momentan este lansat pe modelele XX1, X01 și GX Eagle, Descendant de carbon și aluminiu și Stylo din carbon și aluminiu. Pentru acestea, sistemul DUB înlocuiește vechile modele GXP și BB30 din acest moment.
Ca greutate sistemul se anunța a fi cel mai ușor de pe piață, cu 20 de grame mai ușor decât Race Face Next SL. Greutatea redusă vine de la axul din aluminiu care este lipit de braț, nu presat. Structura din carbon a brațelor a rămas aproape identică, dar a fost un pic întărită și rigidizată, mai ales la modelul XX1 care are o greutate reală cu cupe BSA și foaie de 34t de doar 497 g! Prețul anunțat este între 570-585 Euro, greutatea de 422 g, cu disponibilitate din martie 2018.
X01 e mai solid, orientat spre Trail/Enduro, are o greutate anunțată de 471 g (32t/175 mm) și prețul de 540-550 Euro, disponibil din februarie.
GX are o greutate de 621 g, cu brațe din aluminiu 7000 și prețul de 150-205 Euro, disponibil din februarie. Toate trei modelele Eagle vin cu trei lățimi de ax (clasic, boost și fatbike) și cu brațe de 170 și 175 mm, plus o opțiune de 165 mm la GX.
Decsendant Carbon are o greutate de 55 g cu foaia X-Sync2 forjată la rece, cu prețul de 290 Euro, disponibil din februarie, iar modelul din aluminiu 6k are foaie din oțel, greutatea de 717 g și prețul de 115 Euro, disponibil din mai.
Stylo a fost îmbunătățit în vara lui 2017 și noul model DUB este identic cu excepția axului. Este disponibil din carbon, la 555 g și 290-345 Euro disponibil din februarie doar în variantele boost și fatbike și din aluminiu 6k la 705 g și 115 Euro, disponibil din mai doar în varianta boost.
Vor exista 4 tipuri de cupe de monobloc DUB cu ajutorul cărora angrenajul se va putea monta în orice cadru modern:
  • BB30 (aka MTB73 / 82g / cupe din aluminiyu)
  • PFBB30 (aka PF30, MTB73 / 68-92mm / 89g / cupe din aluminiu)
  • BSA threaded (BSA englezesc, MTB73, MTB68SP, MTB73E, MTB100 / 73-100mm / 76g / cupe din aluminiu)
  • PFBB (aka MTB89.5, MTB92, MTB121 / 89-121mm / 71g / cupe din oțel)

Prețurile sunt între 38-52 Euro cu disponibilitate din februarie-mai, în funcție de model.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma