Categorii: Industrie

Patent SRAM: frânele anti-OTB

Sram se gândește la un nou concept de frâne pe disc prin care dorește să elimine sau să reducă șansa de a sări peste ghidon, în cazul unei frâne bruște: OTB – Over the Bars. Pe scurt, este vorba de un sistem hidraulic care „taie” frâna față, atunci când „simte” că roata spate se ridică de la sol.

Ideea este simplă, conceptul în schimb e destul de complicat.

Maneta frânei spate (dreapta), acționează frâna spate, așa cum o face în mod normal. Maneta frânei față (stânga) devine o manetă cu două utilizări, care acționează ambele frâne simultan.

Wheelbased.com

Când acționezi maneta față, aceasta va împinge lichidul de frână mai întâi spre spate, acționând frâna spate prima. Pe măsură ce începe frânarea, frecarea dintre disc și plăcuțe va împinge etrierul spre înainte, acesta fiind puțin mobil. Această mișcare deschide o valvă care permite lichidului de frână să meargă acum și spre etrierul față, acționându-l.

Elementul de siguranță apare în momentul în care ciclistul frânează prea tare sau brusc. În mod normal, când frânezi prea tare cu fața, ai mari șanse să zbori peste ghidon. Noile frâne de la Sram ar împiedica acest lucru, tăind imediat frâna față, în momentul în care spatele se ridică. Nu este nimic electronic aici, gen ABS, ci doar mecanică și valve. Când roata spate atinge iar pământul, fața frânează iar. În realitate mișcarea se petrece atât de repede încât abia dacă se va mai ridica puțin roata spate.

Utilitatea frânelor Sram anti-sărit-peste-ghidon

Adevărul este că pentru bicicletele de performanță, fie că sunt mtb sau cursiere, acest sistem este cam inutil. Orice ciclist învață în timp cum să frâneze și să dozeze corect forța de frânare față-spate. Dar pentru bicicletele de oraș, navetă, trekking, sistemul poate fi foarte util.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Descoperă programul RIMS – pregătirea completă pentru ghizi și instructori MTB

RIMS (Romanian Institute for MTB Skills) este o organizație dedicată formării ghizilor și instructorilor de mountain bike la cele mai…

2 zile in urma

Bike Works anunță Măcin Mountain Fun 2025!

Asociația Bike Works anunță că în perioada 30 mai - 1 iunie 2025, în Munții Dobrogei, va avea loc cea…

2 zile in urma

Riders Club te invită la o nouă ediție Ziua B și Cernica Pantelimon RUNFEST 2025!

În weekendul 5-6 aprilie 2025, iubitorii de ciclism și alergare sunt invitați la două evenimente spectaculoase desfășurate în mijlocul naturii:…

2 zile in urma