Snake bite-ul, acea pană dublă provocată de lovirea jantei de un bolovan și strivirea camerei între acestea, a fost până de curând un coșmar real pentru orice ciclist. Trecerea treptat la tubeless pe MTB, sistem care la ora actuală este net majoritar, a făcut ca acest fenomen să nu mai fie atât de des întâlnit. Totuși, tendințele actuale sunt de scădere a presiunii din anvelope cât de mult posibil, până la limita unde janta lovește obstacolele. Ei bine, dacă e situăm cu presiunea un pic peste această limită, se poate întâmpla ca un obstacol luat la viteză mare să facă ca janta să se lovească direct de acesta, strivind anvelopa la mijloc. Dacă impactul este foarte dur, atât anvelopa cât și janta pot să aibă mult de suferit.
Din Finlanda vine Huck Norris, un sistem care protejează jantele de impactul cu bolovanii. Ideea este împrumutată de la mașinile de raliu și implică introducerea unui element ușor din spumă în anvelopă care în cazul în care roata suferă o lovitură prea puternică preia șocul și face ca anvelopa să nu mai ajungă să se strivească între bolovan și jantă. În plus, sistemul face și montarea anvelopelor tubeless mai ușoară.
Practic problema este că anvelopele rezistente sunt rigide și nu rulează bine, iar cele care sunt performante sunt foarte sensibile și nu rezistă la un astfel de impact. Acum putem folosi anvelope foarte subțiri peste bolovani în viteză fără să ne facem probleme iar jantele pot să rămână intacte preț de nenumărate ture violente prin rock garden.
Huck Norris este o simplă bandă din spumă care se introduce în anvelopă și oferă o mică amortizare la un impact puternic. Spuma preia impactul și disipă forța pe o suprafață mai mare. Montat corect, Huck Norris stă în timpul rulajului în interiorul anvelopei, în camera de aer, fără să exercite forță spre pereții anvelopei. Dar la nevoie intervine pentru a amortiza loviturile încasate.
Un beneficiu în plus este că la montaj spuma ține forma anvelopei, aceasta fiind mai ușor de montat și etanșat tubeless.
Huck Norris sunt disponibile pentru jante între 21-45 mm și anvelope până la 3.0, existând în lucru și o versiune pentru fatbike. Pachetele sunt disponibile pentru roți de 27.5 și 29, dar dacă se dorește folosirea la roți de 26 se poate pur și simplu tăia o bucată pentru a ajunge la lungimea potrivită.
Evident, ideea e simplă și s-ar putea introduce în roți o fâșie de saltea de izopren tăiată potrivit. Totuși, deși dezvoltarea produsului a început cam în acest mod, au fost căutate materiale care să preia eficient forța impactului și mai ales care să reziste la atacul chimic al soluțiilor antipană. De asemenea, era nevoie și de o greutate mică.
Pachetul Huck Norris se poate achiziționa la prețul de 80 Euro pentru un set de roți și include în plus o aripă de protecție din plastic. Greutatea pentru modelul standard de XC este de 75 g pentru pereche iar modelele mai late adaugă doar câteva grame. Pentru achiziție și mai multe informații puteți vizita pagina producătorului.
Informații preluate de pe bikerumor.com