Categorii: Generale

Noul Cube Litening C:68X SLT 2020 e aero, integrat și mai ușor

Dezvoltat pentru a oferi avantaje aerodinamice membrilor echipei Wanty Group în restul sezonului competițional, noul Cube Litening a fost redesenat complet cu forme aero. Ascunde acum toate cablurile în interiorul tuburilor cu profile aerodinamice, noua bicicletă fiind foarte integrată și superbă, dar oferind un rulaj surprinzător de extrem față de ce ar sugera formele cadrului, totul datorită fibrelor de carbon noi C:68X.

Privind profilul noii biciclete ai putea crede că e vorba de modelul aero de la Cube, nu de cursiera lor polivalentă ușoară. Dar chiar dacă actualul model Litening este construit în principal din tuburi subțiri cu profil rotund, noua versiune are forme preluate de la modelele Aerium pentru contratimp și triatlon.

Cube a reușit să aducă toate aceste beneficii aero păstrând greutatea cadrului mărimea 56 sub 980 g cu o nouă construcție mai avansată, C:68X carbon. Folosind în continuare aceiași concentrație de 68% de fibre de carbon versus rășină ca la modelele anterioare, noul material C:68X are un amestec mai avansat de fibre ce a permis Cube să scadă greutatea cadrului cu 100 g adăugând în același timp confort, manevrabilitate și rigiditate a transmisiei.

Pe lângă tuburile aerodinamice, cea mai evidentă schimbare e cea a ghidonului cu pipă integrată aero care ascunde la interior toate cablurile și conductele de frână, complet protejate de vânt.

Cube a încercat să transforme Litening într-o bicicletă mai rapidă aero dedicându-i mai mult timp pentru proiectare decât oricărei alte cursiere. Scopul a fost reducerea frânării aero, iar după peste 1000 de ore de simulare CFD și 100 de ore în tunelul aerodinamic, rezultatul sunt 30 W salvați, sau o reducere cu 30% a frânării aerodinamice față de vechiul model!

Cube spune că simularea pe computer a fost critică pentru rafinarea design-ului aero, după cum putem și noi vedea tot mai multe biciclete cu forme asemănătoare. Motivul pentru acest lucru este că regulamentul UCI prevede o limitare a abaterii la 18 cm față de pozițiile tradiționale ale tuburilor, toate formele acestora trebuind să rămână în această limită.

Folosirea CFD a permis Cube să obțină cea mai mare reducere a frecării cu aerul, limitând în același timp forța aplicată pe bicicletă la vânt lateral și permițând păstrarea, ba chiar creșterea rigidității cadrului. Practic fiecare margine de trecere de la forma unui tub la altul a fost dusă la limita regulamentului UCI pentru a maximiza performanțele, folosind profile aero optimizate orizontal pentru a micșora frânarea aero pentru fiecare tub al cadrului.

Analizând detaliile noii biciclete, se pot observa tranzițiile dintre tuburi ce sunt duse la limitele impuse de UCI. Dar acestea ascund și unele soluții tehnice interesante. Tranziția spre partea inferioară a fucii include un blocaj pentru direcție ce permite rutarea internă, iar tija de șa e atașată cu o clemă ascunsă dar ușor accesibilă, ce se continuă cu o mică coadă ce reglează fluxul de aer peste roata din spate.

În mod surprinzător, tija de șa cu profil alungit e proiectată să ofere și flex față-spate și același confort ca una rotundă de diametru redus.

În partea de jos a bicicletei unghiurile ascuțite se desprind din downtube-ul aerodinamic spre chainstay-urile rectangulare și distanțate. Deși în imagini spațiul pare fix suficient pentru anvelopele de 25 mm cu care e echipată bicicleta, Cube a lăsat spațiu și pentru modele de 28 mm. De fapt este spațiu chiar și pentru anvelope de 30 mm, dar Cube sunt conservatori cu recomandările datorită variatelor forme ale jantelor de pe piață.

Toate modelele echipate Litening oferite de Cube vin cu transmisii electronice (eTap sau Di2), dar bicicleta e compatibilă și cu transmisii mecanice prin rutarea sa internă completă a cablurilor.

Continuând detaliile aero, zona frontală are suprafața redusă, cu un headtube cu formă de clepsidră, iar cockpit-ul este super integrat cu cablurile în spatele headsetului și în interiorul pipei mari, direcționate în spate.

Secretul unei biciclete noi aero în ziua de azi pare să fie cockpit-ul integrat. Vai de mecanicii care trebuie să le regleze și să le depaneze. Dar totul se potrivește la fix în interior, printr-un canal din spatele headtube-ului.

Ghidonul și pipa dintr-o bucată includ de asemenea unmic port de rutare în zona inferioară care e folosit și pentru montarea suportului de GPS universal inclus. Cube a inclus plăci adaptoare pentru Garmin, Wahoo și Sigma, dar sistemul de prindere e universal și se pot atașa orice fel de inserții K-edge.

Bicicleta vine cu una din cele 4 combinații standard de lățime de ghidon și lungime de pipă, dar Cube explică faptul că ghidonul e construit modular și permite mixarea mai multor combinații de componente, inclusiv ghidoane mai înguste.

Noul Litening e disponibil în 6 mărimi iar geometria e dezvoltată cu cei din echipa pro Wanty. Reultatul este un comportament agil, de competiție. Dar poziția ghidonului rămâne rezonabilă iar headtube-ul înalt permite montarea unor distanțiere dacă e nevoie.

Noul Litening va fi disponibil în 4 echipări, cele mai scumpe 3 dintre ele folosind construcția cu carbon C:68X iar cea mai ieftină folosind carbonul C:68 cu 100 g mai greu.

Modelul de top Litening SLT C:68X are grupul complet SRAM Red eTap AXS și roți DT Swiss ARC 1100 62 mm profilate din carbon cu rulmenți ceramici, prețul fiind de 7500 Euro.

Următorul model Litening SL C:68X are componente Shimano Dura-Ace Di2 și roți DT Swiss ARC 1400 62 mm din carbon cu rulmenți de oțel la 6500 Euro.

Litening Race C:68X vine în culorile echipei și are grupul SRAM Force eTap AXS și roți Newmen SL R.38 la prețul de 4500 Euro.

Cel mai ieftin model, Litening Pro, folosește carbonul ceva mai greu C:68 cu componente Shimano Ultegra Di2 și roți Newmen SL R.32 la prețul de 4000 Euro.

Se pot face deja precomenzi la distribuitorii Cube iar bicicleta va fi lansată la începutul Turului Franței. Ea va fi disponbiilă pentru cumpărători în octombrie 2019.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului și în curând pe pagina importatorului în România.

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma