Categorii: 4islandsGenerale

Mitas 4 Islands 2020 – cum te pregătești în funcție de obiectivul dorit

Primăvara este anotimpul care pe mulți îi prinde încă la antrenamente. Abia ieșiți din iarna care, fie vorba între noi e cam primăvară, nu prea avem chef de lucruri serioase, mai ales dacă ne gândim că evenimentele încep cu adevărat din mai, cum este spre exemplu și Prima Evadare, unul dintre cele mai populare concursuri de mtb maraton din România. Cu toate astea există suficienți cicliști pentru care sezonul nu doar că începe mai devreme, dar nici nu stă pe loc iarna, antrenamentele continuând și în zeconul rece, pentru ca organismul să nu se lenevească.

Mitas 4 Islands din Croația, concursul de mtb maraton cu 4 etape plus prolog, este unul dintre motivele pentru care mulți dintre noi abia așteptăm începutul sezonului. Anul acesta are loc între 21 și 25 aprilie, iar înscrierile sunt încă deshise. Este un concurs dorit din foarte multe motive:

  • Este accesibil ca distanță față de România, practic ai în jur de 15 ore de condus până pe insula Krk din Croația
  • Este accesibil și ca preț. Dacă prinzi cel mai bun preț, acesta este 350 euro / persoană, practic 87 euro / zi, pentru un concurs de 5 zile la standarde și de nivel internațional
  • Dacă alegi pachetul pentru cazare, ai toate serviciile incluse și anume: cazarea pentru 5 zile, toate mesele, transportul între etape și spălarea bicicletei, prețul fiind de 449 euro / persoană.
  • Peisajele sunt cu totul altele față de cele cu care ești obișnuit în România sau prin Alpi. Ai plajă, palmieri, natură, sătuce istorice și marea Adriatică pe care o vezi aproape din orice loc ai fi pe traseul de concurs
  • Ai cinci zile de concurs pe patru insule diferite ale Croației. Practic vei vizita o mare parte din regiunea insulară.
  • Startul a două etape are loc direct de pe feribot, ceva cu totul și cu totul inedit
  • Ai teren stâncos ideal pentru mtb chiar dacă plouă
  • Nu în ultimul rând atmosfera – poate cel mai important argument să participi la Mitas 4 Islands. Atmosfera de concurs este excelentă. Timp de 5 zile ai in jurul tău doar oameni care împărtășesc la maxim aceeași pasiune cu tine, bicicleta și concursul. Vei putea intra în legătură cu sportivi din toata lumea, prieteniile pe care le legi aici fiind cu atât mai speciale.

Anul acesta, revista Freerider va fi din nou prezentă la start cu două echipe, care vor avea în alcătuire pe redactorii noștri Suzi Hilbert și Dan Mazilu. Partea interesantă este că cele două echipe au obiective diferite la maraton. Dacă Suzi Hilbert împreună cu colega sa de echipă Veronika Cseh, își dorește o clasare cât mai bună la categoria Feminin Elite neexcluzând podiumul, Dan Mazilu și partenerul său Bogdan Gheorghe, vor să trăiască experiența unui astfel de concurs pe etape desfășurat într-o locație exotică, sperând doar la o clasare cât mai bună la categoria lor Masculin.

După cum vedem, obiectivele sunt cât se poate de diferite, dar ce trebuie să stii din start este că ambele sunt realizabile. Antrenamente totuși diferă destul de mult, iar pregătirea pentru acest concurs, în funcție de așteptările pe care le ai, diferă și mai mult.

Antrenamentul pentru Mitas 4 Islands

Pentru Suzi aceasta este a 4a participare, în 2017 concurând la categoria mixt, iar în 2018 și 2019 participând la feminin cu Veronika Cseh. „Cu un loc 4 acum doi ani și 5 anul trecut, ne setăm așteptările pentru acest an tot în jurul locului 5”, spune Suzi care este este conștientă că întrucât evenimentul a devenit UCI, obținuerea unui loc cât mai bun va fi dificilă, la start fiind acum din ce în ce mai multe echipe puternice.

Pe de altă parte în „tabăra” lui Dan Mazilu apele sunt mai liniștite. „Ca deobicei noi vom concura la categoria masculin însă cea normală, nu UCI”, mărturisește Dan. „E drept că aici atmosfera este de genul „no pressure”, dar să fim serioși, nu ne dorim să fim ultimii”.

Cu siguranță antrenamentul pentru astfel de obiective diferite nu este același. Însă important de reținut este totuși că Mitas 4 Islands este un concurs pentru toată lumea. Chiar dacă durează 5 zile în total, deci practic participi la 5 concursuri consecutive, cu un antrenament corect, nutriție bună și recuperare suficientă, vei face față celor cinci zile de efort. Mitas 4 Islands 2020 va oferi și de data acesta 4 etape cu distanță între 40 și 73 km la care se adaugă prologul din ziua întâi, cu o distanța de 13 km și 300 m diferență de nivel. Detalii despre traseele etapelor poți citi aici.


Pentru Suzi pregătirile pentru un maraton mtb pe etape începe cu câteva luni înainte. „Îmi place să încep sezonul cu o cursă pe etape pentru că mă ține motivată pe perioada iernii, când antrenamentele în frig sau pe trainer în casă sunt mai puțin plăcute”, spune ea. „În plus am ocazia să văd care îmi este forma la început de sezon și să văd ce mai am de făcut pentru a-mi atinge următoarele obiective din sezon”.

Pentru ea antrenamentul constă în 6 zile active pe săptămână, din care una sau două la sală. „Fac antrenamente mai scurte în timpul săptămânii și antrenamente de peste 2 ore în weekend, acestea concentrându-se pe anduranță”, spune Suzi. „Spre deosebire de majoritatea maratoanelor la care particip, etapele de la Mitas 4 Islands se desfășoară la altitudini relativ mici, cu maxime cuprinse între 300 și 600 m, dar cu diferențe de nivel pe etapă de la 1000 m până la 1800 m”, continuă ea. „Asta înseamnă că, deși urcările nu sunt foarte lungi, ele sunt de multe ori abrupte și provocatoare, iar profilul etapelor arată ca dinții unui fierăstrău. Prin urmare, o dată cu apropierea concursului, antrenamentele se adaptează necesităților particulare ale cursei și încep eforturile de intensități mai mari și durate mai scurte”.


Pentru Dan antrenamentul este similar, dar totuși diferit. „Eu am tot 6 zile active pe săptămână, însă ce fac diferă destul de mult”, mărturisește el. „În timpul săptămânii alternez o zi alergare cu o zi bazin, iar în weekend am o zi de bicicletă fie în casă pe rulou, fie afară, în funcție de vreme. Ziua de alergare constă într-un traseu de 6 sau 9 km, și acesta alternează, iar bazinul durează o oră. Pe rulou e vorba de internvale și stau între 30 și 90 minute în funcție de programul ales, dar și de chef. Dacă vremea este bună nu stau pe rulou ci ies afară pe cursieră și fac traseul meu de antrenament de 60 km. Cealaltă zi din weekend este «rest day»”.

După cum vedem la Dan, antrenamentul nu are legătură cu disciplina mtb-maraton, dar iarna nici nu prea ai cum să ieși la munte pe mtb. Însă făcând asta toată iarna și primăvara până în prag de concurs, condiția fizică se păstrează de-a lungul iernii și chiar devine mai bună. „Știu că înainte de concurs trebuie să ai și o perioadă de pauză, așa că antrenamentul se încheie cu o zi înainte de placarea spre Croația. În felul ăsta voi avea două zile de pauză înainte de super-efortul depus de-a lungul a 5 zile”, precizează Dan Mazilu.

Nutriția pentru Mitas 4 Islands

În afară de antrenament, și nutriția joacă un rol important atunci când vrei să performezi la maxim într-un concurs, cu atât mai mult la unul care durează 5 zile. „Pe partea de nutriție nu fac nimic deosebit”, spune Suzi. „De-a lungul anilor am învățat ce funcționează pentru mine și ce nu, așa că încerc să mănânc sănătos și să mă asigur că îmi iau din mâncare toți nutrienții de care am nevoie. În timpul concursului merg din nou pe ce știu că funcționează din experiență. Înainte de concurs, în general am dificultăți în a mânca, așa că merg la sigur cu fulgi de ovăz și banane, cu apă fierbinte sau câteodată iaurt. Dacă știi că ai o sensibilitate de genul, cel mai bine e să îți iei cu tine ingredientele necesare pentru micul de jun, chiar dacă mâncarea oferită la restaurant este foarte variată, s-ar putea să nu găsești exact ingredientele cu care ești obișnuit și nu e ideal să experimentezi înaintea cursei. În timpul concursului, din nou, ai ghicit, am rețeta perfectă după multe încercări și participări la concursuri. Folosesc suplimentele de la SIS, care sunt perfecte pentru mine și nu îmi creează probleme la stomac. Am un înterval de timp la care iau câte un gel și mă folosesc de punctele de alimentare pentru a completa alimentația din timpul cursei cu banane si Cola. În a doua parte a cursei trec la gelurile cu cafeină de la SIS, Double Espresso, care mă ajută să fac față cursei până la sfârșit”.

Pentru Dan lucrurile sunt mai simple. „Dimineața mă folosesc de ce oferă organizatorii și mănânc omletă cu bacon, porție destul de mare, plus ceva dulce. Având în vedere că în general trece mult timp de la masă până la start, am observat că un mic dejun consistent funcționează bine la mine. În timpul concursului nu consum prea multe solide, eventual banane, dar folosesc gelurile de la Powerbar. De asemenea apa din bidon este întotdeauna preparată cu «prafurile» de la Powerbar, pentru a înlocui sărurile minerale pierdute prin transpirație și pentru a reduce șansa de crampe musculare”, spune colegul nostru Dan.

Bicicleta la Mitas 4 Islands

Însă pentru a termina un maraton mtb pe etape, antrenamentul este doar o parte din întreg. Nu doar tu trebuie să funcționezi perfect, ci și bicicleta. „În timpul concursului trebuie găsit echilibrul între a avea la tine toate sculele și piesele de schimb necesare și a păstra greutatea la minimul posibil”, precizează Suzi Hilbert. „Eu merg de cele mai multe ori spre să am tot ce îmi trebuie, ignorând puțin greutatea, în ideea că pierd mai puțin timp dacă duc câteva grame în plus, decât dacă pățesc ceva ce nu pot repara. Așa că în general am la mine: cameră, pompă, cartuș de CO2, set reparație tubeless, multi-tool (cu presă de lanț neapărat), quick link pentru lanț”.

Și pentru Dan, care nu țintește Top 5, situația este asemănătoare. „Am la mine kitul pentru reparația tubeless, dar și camera de rezervă dacă nu reușesc să repar, cap de pomăa Co2 și 3-4 cartușe, multitool, levierele, petice autoadezive, presa de lanț și quick link pentru lanț. Nu iau la mine și pompă normală.”

După etapă trebuie să „oblojești” bicicleta, pentru că terenul e foarte aspru, și constă în foarte multă stâncă și piatră. „La final de etapă eu duc bicicleta la locul de spălare și îi fac o baie destul de sumară, insistând pe lanț și suspensii, dar cu grijă pentru că spălarea se face cu presiune”, spune Dan. „Apoi am grijă de lanț și îl curăț cu mare atenție și în detaliu. Apoi urmează uscarea bicicletei și lubrifierea lanțului și suspensiilor. De multe ori cadrul rămâne cu urme de noroi, dar contează mai puțin. Ideea e că mă grăbesc să ajung la masă și consider că este suficient să îngrijesc cele mai vulnerabile componente ale bicicletei.”

Pentru Suzi revizia este similară. „Spăl bicicleta, verific frânele să funcționeze bine, plăcuțele să nu fie uzate (mai ales după o etapă cu ploaie și noroi), verific cauciucurile să nu aibă tăieturi (având în vedere terenul stâncos), usuc și ung bicicleta, verific presiunea în roți și o las la Bike Depo”.

Este nevoie să ai la tine o mică trusă de scule pentru servisare. Având în vedere că de-a lungul celor 5 zile de concurs schimbi locația de 3 ori, nu poți lua cu tine lada mare de scule. Așa că te rezumi la esențiale. „Un cauciuc, două camere de rezervă, două seturi de plăcuțe de frână (neapărat!), două urechi de schimbător, lichid pentru tubeless, două bidoane de apa de rezervă (în caz ca pierd vreunul pe traseu) și bineînțeles niște scule și o pompă”, spune Suzi. Un material detaliat despre ce să ai la tine la Mitas 4 Islands, poți citi aici.

„Și mini-trusa mea de scule post-race este destul de sumară”, spune Dan. „Cauciuc de rezervă nu iau, dar mai am 2 camere de rezervă, două perechi de plăcuțe de frână, 1L soluție antipană, încă un quick link și încă vreo 5-6 cartușe Co2”.

Foarte important de reținut pentru acest concurs este că trebuie să folosești anvelope robuste, care au nu doar protecție suplimentară la pană ci și pereți laterali întăriți. „E de preferat să sacrifici puțin din greutate pentru a avea «peace of mind»”, recunoaște Dan. „Terenul la Mitas 4 Islands este foarte agresiv. Aproape tot timpul ai stâncă și piatră, iar la vale este cu adevărat horror. Se coboară pe bolovăniș și stâncărie și nu poți merge tiptil. Îi dai de-i sar capacele, vorba aia. Așa că anvelopele cu protecție la snake bite sunt esențiale”.

Recuperarea la Mitas 4 Islands

În afară de antrenamentul „pre-rece”și strategia „during race”, la Mitas 4 Islands trebuie să ai mare grijă și de corpul tău. Așadar mâncarea de după concurs și recuperarea sunt la fel de importante. „După cursă primul lucru pe care îl fac este să beau o băutură de refacere, cum este Rapid Recovery de la SIS și apoi mănânc orice oferă organizatorii la masa de după cursă, eventual și portie dublă”, spune Suzi. „La fel procedez și eu. Am în rucsacul din autocar pregătit shakerul cu praful în el și 500 ml de apă, ca să-mi prepar băutura de recuperare de la Powerbar. Apoi repede la prima masă oferită de organizatori, cea de după finiș”.

În cele din urmă vine și rândul recuperării, la final de zi. „În general îmi fac timp să fac niste stretching și am la mine mereu un foam roller. Încerc să evit berea și cafeaua de după cursă și să îmi întind picioarele oriunde am ocazia”, spune Suzi. Pe de alta parte Dan este mai „rebel” și nu prea respectă un plan clar de recuperare. „Înainte sau după cină îmi place foarte mult să vizitez locul în care suntem”, spune el. „Având în vedere că este și vacanță, ar fi păcat să nu profit de ea, mai ales că hotelurile unde suntem cazați sunt excelente, tot timpul pe malul mării Adriatice. Așa că de fiecare dată împreună cu colegul de echipă, ieșim să explorăm împrejurimile. Și desigur că nu evităm absolut deloc să încercăm berea locală, care are un gust deosebit atunci când e savurată la o terasă pe malul mării”. Ce trebuie să mai reții este că la unele hoteluri poți face seara și o saună super-extra relaxantă!

La final trebuie vorbit puțin și despre condițiile meteo pe care le întâlnești la Mitas 4 Islands, în aprilie. Pe scurt, nu este deloc cald, chiar dacă e aprilie, chiar dacă ești la Adriatica și chiar dacă de multe ori ai în jurul tău palmieri. „Până acum am avut experiențe cam descurajante”, spune Dan. „Ne-a plouat cred la fiecare participare, iar temperaturile au fost chiar hard-core când ajungeam mai pe sus. 3 grade a fost minima la una din etapele din 2019. Deci trebuie să ai la tine haine pentru orice condiții, în special pentru ploaie și frig. Eu iau inclusiv jacheta de iarnă pe care o port direct pe piele, eventual peste maioul special”.

Cu speranța că ți-am deschis apetitul pentru un super-sezon plin de mtb, te invităm să intri pe siteul concursului pentru a afla și mai multe detalii și să citești expriența pe care a avut-o echipa Freerider Supersonic la participarea din 2019. De asemenea nu uita că ieșind din iarnă cu acest antrenament, vei porni sezonul cu mult în fața celor cu care te întreci în general la concursurile autohtone.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma