Categorii: Generale

Fat bike mania – Anvelopele

Astăzi vom vorbi despre anvelopele pentru fat bike şi în mod special, fiind în sezon, despre cele pentru zăpăda. Anvelopele fat le-aş împărţi în trei mari categorii, cu câte un exemplu relevant pentru fiecare categorie.

1. Anvelope fat pentru asfalt

2. Anvelope fat pentru uz general

3. Anvelope pentru zăpadă

Fiind iarna astăzi ne vom rezuma la cele de iarnă încercând să vă împărtăşesc câteva din experienţele mele legate de acestea.

Daca în sezonul cald lucrurile au mers bine legat de aderenţă şi control, iarna pe zăpadă lucrurile s-au complicat deoarece urcările, coborârile, traversările între şleauri, mi-au dat mare bătaie de cap. În iarna lui 2014 am achiziţionat (de la prăvăliile online de afară) un set de gume de la Surly numite Nate 26×3.8, cu care lucrurile în teren s-au îmbunătăţit simţitor în sensul că tracţiunea pe spate era foarte bună în schimb controlul pe faţă era totuşi destul de greu de strunit în zăpada mare sau pe şleauri.

În 2016 am hotărât să încerc să măresc diametrul jantei la 27.5, pe care să montez un set de anvelope ceva mai înguste şi mai uşoare, totul pe o structura mai uşoară din carbon.

Hotărât să încerc un profil mai des şi mai dichisit am ales anvelopele Panaracer Fat B Nimble 27.5×3.5 cu care m-am descurcat, pot spune, bine mai ales pe urcări fiind foarte uşoare şi cu o aderenţă foarte bună. Pe faţă, un control destul de bun, problema mare rămânând zăpada abundentă.

Greu să le împaci pe toate nu? Dacă trage spatele, pierzi faţa. Dacă ai aderenţă, pierzi când zăpada este abundentă. Una peste alta un lucru mi-e clar. În materie de anvelope fat pentru zăpadă ”mai mare înseamnă mai bine”. Cu acest deziderat voi porni construcţia unui nou set de roţi pe 26 inch exclusiv pentru zăpadă.

Ce roţi voi folosi? Dacă la jante şi butuci încă mă mai gândesc, anvelopele-mi sunt cât se poate de clare. De ceva timp încoace urmăresc părerile despre anvelopele direcţionale. Ce înseamnă? Faţă cu profil pentru păstrarea direcţiei, spatele cu profil pentru tracţiune maximă. Ca exemplu firma Surly (firma mea de suflet) a construit conceptul Lery (faţă) şi Nate (spate).

Concepute să lucreze împreună, acestea au reuşit să convingă în rândul iubitorilor de fat din afara ţării, fiind potrivite pentru dimensiunile de cadru care permit un balonaj de 26×3.8, iar pentru cadrele care permit dimensiuni mai mari, vârful de lance fiind Surly Bud (faţă) şi Surly Lou (spate).

Acestea au dimensiunile de 26’x4.8′ şi sunt considerate vârful eficienţei în zăpadă şi nisip. Da, acestea mă gândeam să le achiziţionez (din păcate nu se găsesc pe piaţa din România) fiind convins că aderenţa şi controlul vor fi cele mai bune, iar plutirea peste nămeţi va fi de nota 10.

Închid capitolul dedicat propriilor păreri despre anvelopele de iarnă. Doresc să vă sugerez unele din cele mai bune firme în materie de gume de iarnă rămânând ca voi să studiaţi, să testaţi şi să decideţi ce anvelope sunt cele mai potrivite pentru „grasa” voastră, atât pe zăpadă cât şi în rest.

Bontrager, Specialized, Maxxis, Kenda, Vittoria sunt firme care comercializează astfel de anvelope şi în România, prin distribuitori putând fi disponibile din stoc sau la comandă. Din păcate produsele firmelor consacrate precum Surly sau 45NRTH nu pot fi găsite încă în România, acestea din urmă comercializând anvelope “de lux” pentru zăpadă, exemplul cel mai cunoscut fiind Dillinger 5 cu ţinte, cu care mersul prin zăpadă şi pe gheaţă este o plăcere.

Câteva magazine de profil din ţară care comercializează mărci ce oferă şi anvelope fat:

  • Moş Ion Roată – Vittoria Bamboloni
  • BikeXpert – Schwalbe Jumbo Jim
  • KeroBike – Maxxis Colossus
  • RomEurotrade – Kenda Juggernaut
  • BikeFun – CST BFT (Big Fat Tire)
  • Velopedia – Specialized Ground Control Fat
  • Surmont Sport – Bontrager Hodag

În concluzie pentru zăpadă, anvelopele trebuie să fie cât mai mari şi mai uşoară, profil cât mai agresiv şi dacă se poate unidirecţional.

Dorin Popescu

Vezi comentarii

Share
Published by
Dorin Popescu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

5 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma