Categorii: Evenimente

Raport de cursă – Transilvania Bike Trails Race 2014

Weekendul ce tocmai s-a încheiat FreeRider.ro a participat la mai multe concursuri unul din acestea fiind TBT Race de la Viscri, judeţul Braşov. Pentru mulţi această locaţie nu înseamnă multe, Viscri fiind „doar” un mic sat la graniţa dintre judeţele Braşov şi Mureş. Pentru mulţi alţii însă locaţia este extrem de îndrăgită dovada fiind şi numărul mare de participanţi care au luat startul la această primă ediţie a concursului, 258 de starteri şi 244 de finisheri potrivit clasamentului final.

Concursul de mtb maraton cu startul în micul sat săsesc Viscri este cu adevărat deosebit. Greu mai poţi găsi România un astfel de maraton ce se desfăşoară pe „trail-uri” construite de mâna omului şi destinate cicloturismului. Scopul declarat al acestui eveniment este promovarea turistică a regiunii Târnava Mare, iar cum o parte din reţeaua de trasee de bicicletă era gata, s-a organizat acest eveniment pentru a le pune în valoare şi aduce la cunoştinţa publicului.

Nu putem spune cât la sută din traseul de aproximativ 47 km s-a desfăşurat pe aceste poteci amenajate însă aproape sigur peste jumătate. Iar în cazul reţelei Transilvania Bike Trails Network amenajat înseamnă totul de la identificarea direcţiei ideale în teren virgin, defrişare, săpat, tasat piatră de fundaţie şi suprafaţă de rulare, contrapante, întărituri şi multe altele. Rezultatul este un traseul de bicicleta care, parcurs cu familia, copii şi prietenii este de vis, iar în regim de concurs foarte intens.

Locul de start s-a dat în localitatea Viscri, un sat săsesc din inima Transilvaniei. Plecarea a fost în urcare şi destul de repede s-a intrat deja pe prima secţiune de single trail din reţeaua TBT. Aici este loc de comentarii întrucât nu toată lumea a apreciat un start în urcare la care s-a adăugat rapid şi faptul că nu mai puteai depăşi. Dacă nu făceai parte din elită luând startul în primii 30, erai nevoit să stai liniştit „la coadă” şi să pedalezi în ritmul celorlalţi. Dacă ar fi să vedem partea bună a lucrurilor putem spune că în acest fel ai fi avut timp să te acomodezi cu ritmul şi să-ţi faci o încălzire bună pentru a sprinta ulterior când se mai făcea loc.

Traseul şerpuieşte prin pădurile şi peste dealurile din zonă. Poteca este lată de aproximativ 1 metru fiind construită din piatră concasată mărunt. Suprafaţa de rulare este excelentă, rapidă şi utilizabilă pe orice vreme, poate mai puţin iarna, deşi cu fatbike-urile din ziua de azi… Traseul este uşor şi dificil în acelaşi timp. Este uşor pentru că se rulează, în mare parte, pe suprafaţă bună, nu este la munte să ai mii de metri diferenţă de nivel, au fost 4 puncte de alimentare, marcarea a fost bună etc. Însă datorită structurii traseului acesta a fost şi foarte greu în acelaşi timp. Cât erai în zona TBT traseul era tot timpul virajat şi străjuit de copaci. Tot timpul trebuia să-ţi ajustezi viteza în funcţie de viraj, rampă sau pantă. Apoi era un sentiment amăgitor de relaxare în timp ce priveai traseul. Părea uşor la prima vedere însă tot timpul trebuia să pedalezi sau să negociezi virajele. Aşadar solicitant mai tot timpul.

Cât despre coborârile cu 50 la oră pe dealurile cu iarbă peste care tocmai plouase torenţial în noaptea anterioară putem spune cam acelaşi lucru. Aparent totul părea verde şi frumos, dedesubt mustind noroiul şi apa. Atâta vreme cât mergeai drept era decent, dar când trebuia să schimbi direcţia erai ca pe gheaţă. Taseul de le TBT Race 2014 a unit 4 sate săseşti: Viscri, Buneşti, Criţ şi Meşendorf. Intre ele au fost şi porţiuni de forestier sau drum de ţară în fals plat, locuri unde te puteai reseta, alimenta cu un gel energizant şi pregăti pentru următoarea repriză de single trail.

Însă, după cum ştim, satele săseşti dispun şi de câte-o mănăstire fortificată care, de cele mai multe ori, este în centrul atenţiei atunci când vizitezi un astfel de loc. La fel şi acum traseul maratonului TBT Race a trecut prin curtea acestor mănăstiri punând încă odată în valoare potenţialul turistic al zonelor traversate, unele din punctele de alimentare ale maratonului fiind amplasate chiar în interiorul construcţiilor fortificate. Au fost traversate toate mănăstirile mai puţin cea din Viscri.

Chiar şi de la prima ediţie maratonul de la Viscri a reuşit să atragă participare din străinătate şi nu orice participare ci de nivel elite. Spre exemplu germanul Matthias Gartner, de la Centurion-Vaude, a participat la această categorie obţinând locul 2 şi având concurenţă puternică din partea cicliştilor români. Aflat pentru prima oară în România, Matthias spune că este extrem plăcut impresionat de ce a găsit la Viscri.

Prima ediţie a maratonului Transilvania Bike Trails Race de la Viscri a fost câştigată, le elite, de Attila Madaras, de la Ideal ProCyling Team cu un timp de 2 ore şi 3 minute. Locul 2, după cum spuneam, a fost obţinut de Matthias Gartner, Centurion-Vaude, iar locul 3 de Lucian Logigan tot de la Ideal ProCycling Team. „În rolurile secundare”, au mai fost Arpad Kelemen, de la NoMad Merida CST pe locul 4, Nicolae Gabriel Ţintea, de la Felt-Sidi MTB Team pe 5, Ionuţ Sdrăilă, de la NoMad Merida CST pe locul 6 şi Marian Frunzeanu, de la Felt-Sidi MTB Team pe locul 7.

Organizatorul maratonului, Fundatia ADEPT, beneficiind de susţinerea Clubul Sportiv Nomad Multisport, a reuşit să ofere un eveniment excelent sâmbăta trecută la Viscri. Proiectul început prin 2010 este ideea şi visul lui Cornel Stanciu, responsabil cu dezvoltarea turistică în această regiune. 4 ani mai târziu Viscri-ul a văzut ce n-a văzut probabil de foarte multă vreme – concerte în aer liber, tăuraş la proţap, ambuteiaje pe uliţele satului, foarte, foarte mulţi oameni şi sportivi în vizită, un loc de start foarte bine organizat şi, evident, un maraton mtb desfăşurat ca la carte. Am fost asiguraţi că vor urma multe alte ediţii.

Dan Mazilu

Îi place să spună că s-a născut pe bicicletă, însă în realitate s-a născut în București. Practic, se dă pe două roți din copilărie. Mai serios s-a apucat de ciclism din 1998 când, după ce și-a cumpărat primul MTB, s-a și dus la vârful Omu. Se mândrește că a fost primul care a făcut asta și până în ziua de azi așteaptă să-i confirme cineva... Lăsând gluma la o parte, Dan este unul din cei mai pasionați cicliști din România, la nivel de amatori. Rămânând tot timpul la un nivel constant al pasiunii, niciodată prea exagerat sau prea monoton, și-a angrenat întreaga familie care-i susține entuziasmul și pedalează alături de el. Tot timpul pe bicicletă, la concursuri, la teste, la evenimente de profil din țară și străinătate, explorând un nou traseu de cicloturism sau pur și simplu scriind despre acest subiect, Dan este în constantă legătură cu ultimele noutăți din domeniu, ultimele trenduri și ultimele tehnologii folosite la biciclete.

Share
Published by
Dan Mazilu

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma