Effigear: cutie de viteze pentru bicicletele de enduro, freeride sau downhill

Effigear este o cutie de viteze asemănătoare cu cele propuse de Suntour sau Pinion, iar devoltarea acesteia a durat mai bine de 6 ani. Provine din Franța și prezintă câteva avantaje importante: schimbarea instantanee a vitezelor, eliminarea schimbătorului, foilor și pinioanelor, schimbare în sarcină sau chiar stând pe loc, mentenanță foarte mică, silențiozitate, durabilitate, plasarea centrului de greutate al bicicletei mai jos deci stabilitate mai mare sau gardă la sol foarte mare.

Cutia este construită cu 3 axuri, pe care vin montate roțile dințate. Primul ax, cel de jos, este axul pedalier. Central, se găsește inima acestei cutii, responsabilă pentru schimbările rapoartelor, iar al 3lea ax face legătura cu foaia care transmite mișcarea mai departe către roata din spate, cu ajutorul unui lanț sau al unei curele de transmisie.

Raportul maxim este de 444%, iar cutia utilizează 9 viteze. Acestea pot fi reduse din fabrică, pentru biciclete de Downhill, la 8, 7 sau 6 viteze, raportul maxim pentru acestea din urmă fiind de 260%.

Greutatea este punctul forte al cutiei Effigear. Pune pe cântar 2.640 de grame, echivalentul unui sistem de transmisie 2 x 9. Este livrat de asemenea cu 3 tipuri de shiftere ce pot fi instalate pe ghidon (trigger, secvențial și turnshift).

Evident că pentru această cutie de viteze vei avea nevoie și de un cadru special. Până în prezent, Nicolai și Cavalerie au construit cadre specifice, compatibile cu Effigear.

via Effigear

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • @ articol; e foarte ok ca prezentati noutati din domeniu. Din punct de vedere al tehnologiei, nu e nimic nou pe planeta. Cutii de viteze similare exista cam in fiecare automobil cu transmisie manuala, de cateva zeci de ani - desenul si explicatiile sunt doar marketing. Urmatorii pasi vor fi cutie de viteze automata si/sau transmisie cu variatie continua.

  • Am tradus termenul din franceză, unde este menționat ca fiind ax. În versiunea în engleză a site-ului a fost menționată denumirea axle.

  • Ar fi interesant si un articol sau video despre cum functioneaza acest tip de cutie de viteze.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma