În ultima vreme au apărut tot mai multe modele de biciclete din titan. Printre acestea se remarcă și Sturdy Cycles Fiadh, un model de cursieră din titan fabricat în UK, cu furca, pipa, angrenajul și tija de șa imprimate 3D.
Ideea fondatorului mărcii, Tom Sturdy, a fost ca Fiadh să fie o bicicletă polivalentă, pentru aproape orice situație. Fiadh este un cuvânt galic ce înseamnă sălbăticie sau libertate. Cursiera aceasta din titan folosește roți de 700c cu spațiu generos pentru anvelope de până la 35 mm.
Tom Sturdy spune că e fără nicio rușine cea mai bună bicicletă pe care o poate el construi.
Cadrul e fabricat folosind o combinație unică de tuburi trase care sunt sudate cu joncțiuni imprimate 3D. Tom spune că a creat o structură ce îmbină eficiența șasiului monococă cu proprietățile binecunoscute ale titanului. Structura permite reglarea fină a geometriei și a performanțelor structurale a fiecărui cadru.
Sturdy Cycles fabrică bicicletele la comandă, iar Fiadh nu are o geometrie stabilită, deși Tom spune că e un cadru destul de lung pentru o cursieră, comportamentul ideal fiind obținut cu anvelope de 32 mm.
Fabricarea din mai multe piese sudate este cea care permite biciclete cu adevărat personalizate. Furca, pipa, angrenajul și tija de șa sunt toate creații proprii, restul componentelor fiind în mare parte produse în Derbyshire de Metron Additive.
Furca din titan de pe Fiadh se poate și ea personaliza și are o structură optimizată pentru a face față la variații imense ale stresului pe toată lungimea. Tom spune că imprimarea 3D a furcii a permis crearea unui model cu geometria și topologia foarte complicate, dar cu o greutate competitivă cu cea a modelelor din materiale compozite. Desigur, aceasta oferă posibilitatea de a alege spațiul pentru anvelope, tipul de ax, de frână și de prinderi de aripi.
Pipa din titan de pe Fiadh este un model special conceput și oferă o și mai mare libertate în găsirea geometriei potrivite pentru fiecare ciclist. Împreună cu furca, aceasta integrează complet cablurile pentru o transmisie electronică, fără a fi nevoie de headtube foarte gros.
Sturdy Cycles oferă și un angrenaj din titan fabricat tot prin sudură, Tom putând astfel să ofere lungimi ale brațelor după dorințele clienților și un spațiu suficient până la cadru, dimensionat după preferințe.
Mulți ingineri din domeniul aerospațial din UK s-au orientat spre producția de cadre de bicicletă, cum ar fi cele de la Starling Cycles sau Swarf Cycles, însă acestea sunt produse din oțel. Fostul inginer Tom Sturdy însă lucrează doar cu titan, fiind fondatorul și singurul angajat Sturdy Cycles.
Tom are și un masterat în biomecanica sportului. El a început să fabrice cadre de bicicletă pentru a-și satisface curiozitatea despre relația dintre biomecanica ciclistului și bicicleta propriuzisă. De aici a fost un mic pas până la producția de cadre personalizate.
Tom a început să fabrice cadre de bicicletă folosind această tehnologie acum 5 ani, Sturdy Cycles oferind acum produse unice foarte personalizate.
Tom a decis să includă piesele proprii imprimate 3D la toate modelele sale, incluzând aici bicicleta de aventură cu ghidon de cursieră Cilla și MTB-ul hardtail Tara.
Prețul pentru cadrul din titan al cursierei Sturdy Cycles Fiadh începe de la 8000 Lire Sterline, în timp ce pentru Cilla și Tara prețurile încep de la 5500, respectiv 4500 lire.
Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.
Informații și imagini de pe bikerumor.com
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…