Categorii: IndustrieNoutati

Cum a reușit Campagnolo să facă freehub-ul N3W să fie compatibil cu orice casetă de 10-13 pinioane

Anul trecut Campagnolo a lansat noul freehub N3W care e unic pentru că e compatibil atât cu noile cât și cu vechile casete de pinioane. Primele roți ce au primit freehub-ul N3W au fost modelul polivalent Shamal Carbon, când Campa oferea maxim 12 pinioane, valoare numită chiar de ei cifra perfectă. După două luni a fost lansat mult așteptatul grup Campagnolo Ekar pentru gravel, acesta având 13 pinioane și necesitând noul freehub.

Însă și casetele de 10 viteze, generații foarte vechi, introduse pentru prima dată de Campagnolo pe piață acum 20 de ani în grupul Record, pot fi folosite pe noile roți, alături de orice alt grup de pinioane Campagnolo de 10, 11, 12 sau 13 pinioane.

Cei de la Bikerumor.com au încercat să monteze pe butucul Campagnolo N3W casete de 10, 11, 12 și 13 pinioane pentru a vedea cum funcționează sistemul.

Noutatea la freehub-ul Campagnolo N3W se regăsește practic doar pe ultimii câțiva mm. Adaptorul montat pe capăt, cu logo-ul N3W pe el, se fixează din 2 în 2 șanțuri și extinde celelalte șanțuri pentru a putea fi folosite cu casetele vechi. Dacă e păstrat montat, se pot instala casetele tradiționale de 10-12 pinioane. Dacă se demontează rămâne loc pentru cel mai mic pinion de pe casetele noi.

Demontarea inelului de extensie N3W (a cărui denumire oficială este AC21-N3W) scurtează freehub-ul și permite pinioanelor de 10 și 9 dinți de pe casetele de 13 pinioane să fie amplasate chiar pe axul butucului.

Dacă se pune extensia la loc, freehub-ul are fix aceiași lungime cu modelul anterior (cel negru din dreapta) folosit deja de 20 de ani și care acceptă pinion minim de 11t.

Pentru a face ca N3W să funcționeze cu casetele normale de 10-12 pinioane, inelul de blocaj a trebuit să fie alungit pentru a trece de extensie și pentru a ajunge la filetul din interiorul corpului N3W. Mai sus se poate vedea diferența între inelul de 12 viteze clasic din stânga și cel necesar pentru montarea casetei pe butuclu N3W în dreapta.

Campagnolo a inclus inelul de extensie și cel lung de blocaj în pachet cu toate roțile echipate cu N3W, la fel și ceilalți producători ce oferă roți cu freehub Campagnolo N3W. Campagnolo vinde kit-ul și separat pentru cei ce au roți Ekar 13 dar vor să le folosească și cu casete mai vechi.

Inelul de blocare scurt ce vine în pachet cu casetele Campagnolo de 10, 11 și 12 pinioane nu e suficient de lung pentru a trece de adaptor și a ajunge la filetul din corpul mai scurt al freehub-ului.

La fel ca la freehub-urile Shimano, Campagnolo se bazează pe șanțuri pe toată lungimea care se cuplează cu striațiile din interiorul grupurilor de pinioane. Toate grupurile contemporane Campagnolo folosesc 8 striații mari, de dimensiuni diferite.

Inelul de extensie N3W păstrează aceiași idee generală, brațele sale intrând în 4 din cele 8 șanțuri ale freehub-ului clasic, transferând prin acestea forța imprimată celor două pinioane mici spre corpul principal al butucului.

Totul funcționează deoarece casetele de pinioane moderne de la Campagnolo au de fapt doar 4 striații interioare, lăsând 4 șanțuri de pe butuc libere de câteva generații încoace.

Noile casete Ekar de 13 pinioane seamănă de fapt mai mult cu cele SRAM XD/XDR dintr-o bucată, fiind prinse de butuc doar cu niște mici elemente apropiate de corpul butucului. Cele 4 pinioane mici sunt conectate la marginea exterioară a corpului N3W și se înfiletează cu inelul de blocare încorporat, care nu poate fi demontat sau înlocuit.

Cele 4 pinioane mici sunt compatibile doar cu butucul N3W și sunt marcate corespunzător pe inelul de blocare.

Diferența dintre inelele de blocaj poate fi văzută și în imagnea de mai sus, dimensiunile fiind mult diferite. Inelul casetei Ekar de 13 pinioane e foarte mică, în stânga, în comparație cu cea lungă pentru 12 viteze compatibilă N3W de pe caseta Chorus de 12 pinioane din dreapta.

Rezultatul e compatibilitatea aproape universală cu toate transmisiile Campagnolo moderne pe 10, 11, 12 sau 13 pinioane. Dar totuși nu complet universală.

Problema e că unii folosesc casete aftermarket compatibile Campagnolo, de multe ori din cauza prețului mare a celor originale, cum sunt de exemplu cele Miche. Acestea chiar dacă păstrează grosimea și distanțarea pinioanelor, folosesc toate cele 8 șanțuri ale freehub-ului, ceea ce înseamnă că nu vor funcționa cu adaptorul N3W.

Butucii compatibili Campagnolo N3W sunt disponibili încă de la început cu componentele grupului 1×13 Ekar. Apoi au fost oferite roțile Campagnolo Shamal Carbon DB de all-road și gravel. În acest moment Campagnolo a anunțat că trece toate roțile la noul standard, oferind și kit-uri de conversie pentru roțile existente. Cealaltă marcă a lor, Fulcrum, oferă de asemenea butuci N3W pe roțile compatibile Campagnolo, însă nu este o opțiune standard.

Pe lângă produsele Campagnolo, mai produc roți compatibile și mărcile 3T, Carbon-Ti, Deda, DT Swiss, ERE, Hunt, Industry Nine, Scope, Vision și Zipp. Lista e de așteptat să se îmbogățească în viitorul apropiat.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului.

Informații și imagini preluate de la bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma