Cannondale Habit 2019 e complet nou, cu Proportional Design

Dacă știi ceva despre modelul Cannondale Habit, poți să uiți. Noul model de trail nu mai are nicio legătură cu cel vechi. A dispărut amortizorul acționat de o basculă cu un singur pivot și roțile de 27.5, fiind înlocuite de o suspensie cu 4 brațe și roți de 29, rezultatul fiind o bestie de trail cu totul diferită.

Cannondale va oferi Habit în 9 versiuni: 4 din carbon și 5 din aluminiu, 3 dintre modele fiind disponibile și cu echipare pentru femei. Echipările complete sunt deja disponibile pe pagina Cannondale. Toate modelele au anvelope Maxxis și suspensii Fox iar cadrele sunt identice la modelele universale și cele feminine.

Din primul moment se poate vedea că s-a încercat ca modelul să țină pasul cu tendințele din domeniu. Nu mai există furci Lefty și nici modificări ale geometriei de la ghidon, cum e cazul la modelul cu cursă mai lungă Trigger. Cu toate astea, bicicleta e plină de inovații, cea mai importantă fiind noua filozofie Proportional Response.

Habit are cursa de 130 mm și este echipată cu o furcă clasică cu două brațe cu cursa de 140 mm. Suspensia are patru brațe iar acestea se mișcă în aceiași direcție.

Unghiul furcii e perfect pentru trail, de 66 grade iar chainstay-urile au lungimea de 435 mm. Cannondale a proiectat bicicleta pentru a fi distractivă și capabilă pe teren tehnic dar și ușor de întreținut. Este echipată ca orice altă bicicletă decentă de trail: pipă scurtă, ghidon lat, jante late, grip-uri blocate cu șurub și protecții de cadru sub downtube și pe chainstay-ul din dreapta. Toate modelele sunt echipate cu șeile foarte confortabile de la Fabric.

Cadrul acceptă anvelope de dimensiuni mari, până la 29×2.6. Pentru cei ce doresc să facă bicicleta mai vioaie și să aibă accelerație mai bună, cadrul acceptă și roți de 27.5+ cu anvelope până la 3.0, în funcție de forma jantei.

Cadrele din carbon sunt construite din fibrele BallisTec ce oferă atât rezistență cât și rigiditate de top. Fibrele BallisTec sunt la fel cu cele folosite în blindajele militare și protejează cadrul de loviturile cu bolovanii și alte obiecte. Pentru a regla rigiditatea cadrului, Cannondale combină straturile din aceste fibre cu fibre standard și high modulus, obținând astfel rigiditate sau flexibilitate după cum e nevoie.

Proportional Response e o denumire pentru dimensionarea diferită în funcție de mărime, dar aplicată într-un mod nou. La proiectarea cadrului Habit s-a pornit cu planșele goale. Scopul Cannondale a fost simplu: să facă o bicicletă mai bună care să ofere o experiență mai de încredere pentru fiecare ciclist, indiferent de dimensiunile acestuia. Privind fiecare mărime de bicicletă și ciclist ca un sistem unic, Cannondale au proiectat răspunsul dinamic potrivit pentru fiecare.

Cannondale susțin că mărimea face diferența. Cercetarea a început cu o comparație între bicicletele Cannondale și cele ale concurenței. Testerii au fost aleși de dimensiuni diferite, atât bărbați cât și femei, de la foarte scunzi la foarte înalți. Răspunsurile au fost foarte interesante: persoanele de dimensiuni diferite care au folosit aceiași bicicletă au descris comportamentul ei în mod foarte diferit.

În general persoanele scunde au declarat experiențe proaste în timpul frânării în timp ce persoanele mai mari și mai grele au avut probleme în timpul pedalatului. Acestea nu sunt informații noi, se știe că cicliștii de greutăți diferite au nevoie de presiuni diferite în furcă, amortizor și anvelope. Greutatea ciclistului reprezintă 85% din cea a combinației bicicletă-ciclist așa că e evident că aceasta are un impact foarte mare asupra modului în care se simte bicicleta.

Soluția Cannondale a fost să găsească centrul de greutate real pentru toate dimensiunile. Aceasta e mărimea cea mai importantă pentru că ea inluențează fiecare dimensiune a suspensiei. Cannondale a legat fiecare ciclist și bicicleta lui la o rețea de senzori ce au măsurat performanțele atât la urcare cât și la coborâre. Folosind structura suspensiei cu 4 brațe și tiparul centrului de greutate la frânare și pedalare, Cannondale au obținut caracteristicile dorite pentru fiecare mărime a noului Habit.

Rezultatul concret al studiului e că în afară de diferențele evidente ale lungimii tuburilor între diferite mărimi de cadru, Cannondale au produs trei mărimi diferite de elemente ale suspensiei, cu trei lungimi diferite ale urechilor de montare în față a amortizorului, ceea ce înseamnă că poziționarea pivotului central al suspensiei e diferită pentru fiecare mărime.

Cannondale recunosc că până acum, dacă nu foloseai cadrul mărime M, bicicleta suferea de cinematică de compromis a suspensiei. Cu sistemul Proportional Response de pe noul Habit, toți cicliștii vor experimenta o funcționare perfectă, de la mărimea XS până la XL.

Cannondale au încercat să facă Habit cât mai ușor de întreținut. Rutarea internă este directă prin tuburi. Se introduce cablul care iese singur în partea opusă exact unde trebuie. Astfel se obțin beneficiile rutării interne fără a întinde nervii mecanicilor.

Acest lucru e însă prezent doar la versiunile din carbon, tuburile interne fiind introduse și lipite după modelarea cadrului, după care sunt tăiate și finisate odată ce adezivul s-a întărit.

Habit are și un chip la pivotul de la seatstay ce permite reglarea fină a geometriei bicicletei. Astfel, unghiul furcii se poate modifica cu o jumătate de grad iar monoblocul e și el ridicat sau coborât. Schimbarea se poate face chiar și în timpul turei, pentru a pregăti bicicleta pentru o coborâre mai rapidă.

Nu în ultimul rând Cannondale oferă o aplicație de realitate virtuală gratuită ce permite proprietarilor și mecanicilor să vadă exact cum se îmbină fiecare componentă a bicicletei. Se pot vizualiza astfel anatomia fiecărui pivot și componentele interne ale furcii și amortizorului. Cu această facilitate, proprietarii pot face economii întreținând singuri bicicleta și apelând mai puțin la mecanici specializați.

Cannondale au încercat să păstreze chainstay-ul scurt de 435 mm pentru a obține tracțiune dar păstrând în același timp și spațiu suficient pentru anvelope. Pentru asta au folosit sistemul Asymmetric Integration (Ai) ce mută transmisia și chainstay-ul drept în exterior cu 6 mm. Spațiul obținut face ca Habit să fie compatibil și cu transmisii 2x. Bineînțeles că și caseta e scoasă în afară 6 mm pentru un chainline perfect. În loc să folosească un butuc mai lat, sistemul folosește o roată Boost normală spițată special. Rezultatul e o tensiune mai egală în spițe pe ambele părți și o roată mai rigidă. Practic butucii sunt standard, dar roțile standard trebuie reglate din spițe pentru a funcționa pe bicicletă.

Noul Habit e deja în magazine, în toate mărimile între XS și XL. Toate au roți de 29 și sunt compatibile cu roți de 27.5+ cu excepția mărimii XS care vine standard cu roți 27.5×2.6 și nu e compatibilă cu roți de 29. Modelele de aluminiu încep de la 2100 $ pentru versiunea Al 3 și ajung la 4000 $ la versiunea Al 5.

Cadrele din carbon sunt disponibile doar în versiunea inferioară de echipare la 4000$, cele de top la 7900 $ fiind disponibile doar de anul viitor.

Mai multe informații găsiți pe pagina producătorului și cât de curând și pe cea a distribuitorului în România.

Informații și imagini de pe bikerumor.com

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

2 săptămâni in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

3 săptămâni in urma