A 22a ediție a EuroBike a fost un succes. Nu doar prin prisma vizitei cancelarului Angela Merkel care a cântărit enorm ci și prin prezența a peste 45.000 de reprezentanți de magazine din 111 țări, 1.883 de jurnaliști din 45 de țări sau peste 20.000 de vizitatori care au călcat pragul expoziției în ziua publicului. Un semn că lucrurile se mișcă în direcția cea bună.
Nu doar segmentul bicicletelor de munte vine cu noutăți ci și cel al cursierelor. Ce ne așteaptă în 2014, poți citi în rândurile ce urmează.
27.5 inch
Noul format pentru roțile bicicletelor de munte a stat în centrul atenției la această ediție a EuroBike. Aproape toți producătorii au venit cu propria lor viziune despre roata de 27.5 , lansând diverse modele specifice, de la Cross Country și până la Downhill. După cum probabil aflasei deja, mulți dintre ei vor renunța complet la roata de 26 de inch, pe motiv că roata de 27.5 inch oferă avantaje mai multe, precum o viteză de rulare ceva mai bună, stabilitate crescută sau capacitatea de a trece peste obstacole mai ușor. Chiar dacă diferențele dintre cele două roți nu sunt atât de mari, industria susține că vrea să aleagă varianta cea mai rezonabilă, deci își joacă în 2014 toți banii pe roata de 27.5 inch.
Bicicletele de enduro
Un alt segment care a explodat este cel al bicicletelor de enduro. Nu doar că vor exista mai multe competiții de acest gen decât în prezent, dar oferta pentru acest tip de biciclete va fi mai mult decât suficientă. Pe moment, producătorii scot la rampă modele mai scumpe, cu care vor să atragă a parte din cicliști către acest segment, cu promisiunea că în anii următori, vor exista și modele mai ieftine, cu prețuri de pornire de 1.000 de euro. Un lucru este însă clar: bicicletele de enduro nu sunt ieftine, dat fiind faptul că majoritatea utilizează cadre nou proiectate, în care s-au investit sume importante. Și nu vorbim aici doar de conceperea unui cadru ci și de componentele instalate pe acesta: în segmentul Enduro, suspensiile au o cursă de 160 de mm, iar oferta producătorilor de piese este momentan limitată la modelele de top. Cea mai des întâlnită furcă pe modelele de enduro din 2014 este Rock Shox Pike, care echipează o sumedenie de modele.
Transmisia 1×11
Sram face al 2lea pas important în ceea ce privește acest tip de transmisie și lansează noul X01. Acesta urmează a fi plasat o treaptă mai jos decât binecunoscutul Sram XX1 cu promisiunea că va avea un preț mai rezonabil, de 1.034 de euro, pentru întregul set. Am avut ocazia să-l testăm la EuroBike și-ți vom prezenta în curând concluziile. Shimano rămâne la acest capitol în expectativă, deși voci din interior spun că japonezii pregătesc ceva asemănător, cu mențiunea că mai au nevoie de ceva timp pentru a scoate un produs solid și implict, durabil, care să concureze serios produsul americanilor.
Fat Bike-urile
Faptul că producători precum Specialized au în gamă un Fat Bike, nu denotă altceva decât că acest segment a devenit atractiv și poate fi susținut cu o producție mai mare. În cadrul EuroBike am testat și noi un astfel de model, ce provine de la Nicolai și care nu cântărește nici măcar 14 kg. Impresionant pentru o bicicletă cu anvelope ale căror lățime este de 4 inch!
Biciclete electrice (e-bike)
Acestea sunt deja mai răspândite ca oricând. Sunt de altfel și tipurile de biciclete care au contribuit la creșteri importante de vânzări ale producătorilor, care în 2013 au vândut în unele cazuri, mai multe biciclete electrice decât cele clasice. Nu este vorba doar de biciclete de oraș ci și de biciclete de munte: foarte mulți producători consacrați au acum cel puțin 2-3 modele în gama de biciclete de munte electrice, care se pare că sunt îmbrățișate de vestici datorită faptului că pot oferi ture mai lungi cu mai puțin efort.
29 inch
Nici acest segment nu a fost dat uitării. Au apărut modele noi dar și producători noi. În 2014 vom avea mai multe modele cu cadru din carbon, iar sezonul acesta a reprezentat încununarea 29er-ului ca armă supremă pentru Cross Country, stabilindu-și astfel o poziție clară. Producători dedicați, precum Niner, care construiesc doar biciclete cu roți de 29 de inch, lansează modele din ce în ce mai atractive, dar în continuare, greu accesibile majorității.
Electronica
Anul viitor vom avea mai multă electronică pe bicicletă. Deși nu toată lumea este de acord cu acest trend, producători precum Magura vor lansa cât de curând noua furcă eLect, cu Lock-out electronic care se activează/dezactivează automat în funcție de terenul pe care rulezi. Cu toate acestea, furca este cu 15 grame mai ușoară decât modelul cu Lock-Out mecanic. Multe alte modele de biciclete pot fi comandate cu sistemul e:i Shock, pe care l-am testat și noi, care setează suspensiile în pozițiile urcare-teren drept-coborâre în funcție de denivelările pe care le percepe din teren. Astfel, totul se întâmplă automat, rider-ului revenindu-i doar setarea presiunii inițiale în furcă și amortizor, atunci când se urcă pentru prima dată pe bicicletă.
Frânele pe disc pentru cursiere
Sunt deja prezente pe modelele multor producători consacrați și promit a face treabă bună în viitorul apropiat. Deși în competițiile mari nu sunt încă utilizate, producătorii bat monedă pe faptul că acestea oferă puterea ideală de frânare, indiferent de condiții și sunt un must pentru orice ciclist pasionat. Am testat și noi un astfel de set de frână și vă vom prezenta concluziile cât de curând.
Sisteme de transmisie cu 11 pinioane pentru cursiere și greutăți cât mai mici
Atât Shimano, prin intermediul grupului Ultegra, cât și Sram, prin Red și Force sau Campagnolo, vor oferi seturi de 11 pinioane, cuplate cu două foi. Se pare că niciodată nu pot fi prea multe pinioane, deci suntem curioși cum va evolua acest trend în anii următori.
De asemenea, războiul bicicletelor cât mai ușoare nu s-a încheiat nici pe departe. Cursiere ce cântăresc sub 5-6 kg au fost o prezență comună la ediția EuroBike a acestui an. Prețurile pentru aceste modele nu scad sub 7.000 de euro.
Prețurile
Trek se numără printre primii producători care anunță ieftiniri pentru 2014, cu aproximativ 10%. Producători precum Cannondale sau Canyon vor lansa modele de buget, cu echipări mai bogate și prețuri mai decente, dar care pentru piața est europeană vor fi în continuare destul de piperate. Prețurile finale pentru bicicletele anului 2014 le vom cunoaște cel mai probabil la finele lunii octombrie, când vom putea întocmi o listă succintă cu acestea alături de diferențele față de 2013.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…