Categorii: ArticoleMag

Tije de șa reglabile Rock Shox, Crank Brothers și X-Fusion: comparație

Trebuie să recunosc că atunci când au apărut tijele de șa reglabile pe piață nu am fost foarte încântat de idee. Dintr-un singur motiv. Nu am ignorat latura practică a acestora, însă greutatea mi s-a părut exagerată. Între timp, am învățat să o prețuiesc și s-o consider una dintre cele mai eficiente invenții din ultimii 2-3 ani.

Ideea însă nu este atât de nouă precum mediatizarea. O tijă de șa reglabilă, de la Hite Rite, exista în urmă cu 20 de ani și era dotată și comandă pe ghidon (opțional). Conceptul pare astăzi destul de primitiv și din varii motive nu s-a impus decisiv pe piață. Spre bucuria noastră, a fost reluat cu succes în vremurile moderne.

Pentru început, ca să nu existe confuzii, tijele de șa reglabile nu sunt tot una cu tijele cu amortizor. De asemenea, există două tipuri de tije de șa reglabile: acționate mecanic și hidraulic. Despre cum funcționează vom reveni cu informații într-un articol viitor. Pe scurt, cele mecanice utilizează un cablu asemenea celui pentru schimbătorul de foi/pinioane pentru a ridica șaua, celălalt utilizează o conductă prin care trece uleiul hidraulic.

Pentru articolul de față am ales trei dintre cele mai populare astfel de tije: Rock Shox Reverb, Crank Brothers Kronolog și X-Fusion Hilo, deoarece vin cu trei concepte diferite. Produse similare, dar mai puțin răspândite, sunt oferite de Fox, Thompson, KS Suspension, Gravity Dropper, Specialized sau DaBomb. Majoritatea se învârt în jurul aceleași greutăți, de 5-600 de grame, iar prețul, în jurul a 3-400 de euro.

Plecând de la preț, care nu este tocmai mic, ai fi tentat să afirmi că investiția nu rentează. Până nu ajungi să te bucuri de potențialul emaxim pe traseu, este greu de înțeles de ce trebuie plătită suma respectivă. După ce descoperi avantajul incontestabil cu care vine acest nou concept, prețul o să rămână în plan secund. Cu toate acestea, trebuie ținut cont de faptul că discutăm de un produs nou, care este evident să fie mai scump la început. Cu siguranță, în timp, prețurile vor mai scădea.

Revenind la candidații noștri, vom începe cu Rock Shox Reverb. Are o comandă hidraulică montată pe ghidon, asemenea celorlalte comenzi hidraulice de la Rock Shox (ex: pentru furcă), are o cursă de 100 sau 125 mm și o greutate de 520 grame. În versiunea Stealth, cu cablul gândit pentru a fi tras prin cadru, greutatea este de 560 de grame. De asemenea și prețul recomandat diferă: 331 euro pentru versiunea cu cablu pe exterior și 411 euro pentru versiunea cu cablul prin interiorul cadrului. Cea din urmă versiunea este de preferat, deoarece elimină într-o mare măsură riscul de a rupe conducta în cazul unui accident. Iar fără lichid hidraulic în sistem este greu de crezut că vei mai putea utiliza tija de șa până ce nu ajungi la un service cu aceasta.

Fiind hidraulică, funcționează foarte fin, iar comanda de pe ghidon o face să reacționeze imediat. Este de asemenea foarte solidă și nu are joc deloc, așa cum se întâmplă în cazul tijei de la Crank Brothers. De apreciat este faptul că nu este brutală atunci când se ridică, ci procesul se întâmplă treptat. Rock Shox Reverb este de altfel preferata noastră din cele trei produse prezentate.

Crank Brothers Kronolog este acționată mecanic, cu un cablu, din comanda de pe ghidon. Greutatea acesteia este de 465 de grame cu tot cu comandă, deci mai ușoară decât Rock Shox Reverb. Este oferită la un preț recomandat de 300 de euro, deci și mai ieftină. Din păcate, în ceea ce privește funcționalitatea, aceasta are de suferit la capitolul rafinament. Odată acționată comanda, tija se ridică ca din pușcă, iar dacă nu ești atent când faci asta, s-ar putea să fii lovit destul de rău între picioare. Evident, poți face reglajul în timp ce stai pe șa și o ajuți să se ridice în timp ce te ridici și tu, dar cu toate acestea, procesul putea să fie mult mai lin.

A doua problemă este cea legată de joc. Cu o cursă de 125 de mm, aceasta avea un mic joc din fabrică, care, pe parcurs, s-a mărit. Nu semnificativ încât să devină deranjant, dar încă nu știm ce ne rezervă viitorul așadar vă vom ține la curent cu update-uri dacă va fi cazul.

X-Fusion Hilo este de asemenea un produs solid și foarte stabil, doar că lipsa comenzii de pe ghidon și plasarea acesteia sub formă de clapetă sub tija de șa, n-o face foarte ușor de acționat când cobori la vale frenetic. Din simplul motiv că este dificil să iei mâna de pe ghidon și s-o duci sub șa. Ba chiar nerecomandat aș spune.

Așadar, o să fie nevoie de mai multă perspicacitate din partea ta, încât s-o acționezi cu câteva momente înainte de acțiunea principală. Are o cursă de 125mm și o greutate de 545 de grame.

Așadar, care dintre cele trei concepte vine cu cele mai numeroase avantaje?

Prin prisma funcționalității, Rock Shox Reverb este câștigătorul. Dintre avantajele clare este lipsa jocului, comanda hidraulică ce nu necesită înlocuirea vreunui cablu și funcționalitatea lină. Dezavantajele sunt reprezentate de greutate (modelul cu cablul ascuns în interiorul cadrului este cu aproape 100 de grame mai greu decât Kronolog), faptul că necesită aerisire și prețul mai mare.

Tija de șa cu acționare mecanică este mai ușoară, mai puțin complicată (nu necesită aerisire) și ceva mai ieftină. În schimb acționarea este brutală, iar jocul mai mare decât în cazul celor hidraulice. Din păcate tija de șa de la Crank Brothers nu poate fi ascunsă complet în cadru. Alți 2.5 inch rămân la suprafață, acolo unde se află mecanismul de acționare. Tijele concurente au o bază de 1 inch sau mai puțin. Asta înseamnă că pe lângă dimensiunea cadrului tău (de 17 inch să spunem), trebuie să adaugi dimensiunea suplimentară a bazei tijei.

Versiunea cu clapă sub șa de la X-Fusion este solidă și mai ieftină (aproape la jumătate din prețul celor doi concurenți), dar lipsa unei comenzi pe ghidon o face mai greu de acționat atunci când viteza de reacție contează.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma