O sa enumeram in acest articol, toate trendurile majore care vor domina anul de gratie 2010, urmand ca unele dintre ele sa le dezvoltam in articole separate, sa le oferim atentia cuvenita, deoarece chiar merita.
Incotro se indreapta industria de mountainbike-uri? Intr-o directie buna este raspunsul producatorilor, care aduc o serie de invoatii in aceasta arie. Una dintre cele mai importante este introducerea carbonului de catre producatori la din ce in ce mai multe biciclete. Daca acesta in anii 90 era privit ca un material cat se poate de exotic in constructia de biciclete, astazi, acesta incepe sa se standardizeze si bineinteles exista deja modele unde poti sa alegi : carbon sau aluminiu cu aceeasi configuratie de piese. Castigul se afla insa in greutate, o biciclete cu cadru de carbon cantarind mult mai putin decat una cu cadru de aluminiu. Greutatea scade mai ales pentru bicicletele de Cross Country, fapt datorat si introducerii pe piata a unor game de piese foarte performante, precum noul SRAM XX sau bine-cunoscutul Shimano XTR, care devine mai usor de la un an la altul.
Daca pina de curand limita pentru o bicicleta super-performanta de Cross Country se situa in jurul valorii de 9 kg, acum aceasta a scazut la 8 kg, producatori precum Merida sau Cannondale dezvoltand deja modele cu o greutate de 7.5 kg. Cu dieta tin pasul si producatorii de furci. Trend-ul in fabricarea furcilor este marirea cursei si scaderea in greutate a acestora prin utilizarea componentelor ultra-usoare. Daca pina in prezent standardul cursei unei furci era de 140 de mm, pentru 2010 acesta a crescut la 150 de mm. Cresterea cursei de amortizare este diferita in functie de clasa pentru care sunt construite, spre exemplu furcile pentru Enduro preiau socuri pe o plaja de 160 de mm.
Deasemenea, bicicletele full-suspension care au inceput sa se impuna in urma cu 2 ani, sunt acum mult mai avansate din punct de vedere tehnologic. Daca ne uitam peste oferta producatorilor, majoritatea au dezvoltat un sistem propriu pentru amortizarea spate, fiecare cu propriile denumiri si tehnologii. Inovatii exista si in domeniul angrenajului cu foi : majoritatea sunt „hollowtech”, adica bratele sunt goale pe din-auntru, gandite special pentru a salva greutate si a mari performantele. Mai mult de atat, exista deja multi producatori care vand sistemul cu tot cu bottom braket, ceea ce simplifica instalarea acestuia pe bicicleta si bineinteles, mai scade din greutatea totala.
In domeniul cursierelor se impune in ultima perioada tot mai mult carbonul. Folosit in detrimentul aluminiului, cromului si chiar al titanului, acesta a cunoscut o crestere spectaculoasa in vanzarile ultimului an. Incepe sa devina un standard in domeniul cursierelor, fapt datorat in mare parte greutatii scazute de care beneficiaza si libertatii de prelucrare mai mare decat cea oferita de aluminiu. Trebuie doar sa arunci un ochi pe ultimele forme de cadre scoase pe piata si o sa intelegi.
Tehnologiile, ca si in cazul mountainbike-urilor, sunt diferite de la un producator la altul, important este insa ca fiecare are ceva inovator de oferit : de la „FACT”-Tehnology oferit de Specialized si pina la „CA+ Carbon Composite” oferit de Corratec. Bariera de greutate la cursiere era privita in urma cu 1-2 ani undeva la 8 kg. Astazi, datorita folosirii din abundenta a carbonului, se ajunge la cifre record : 5,5 kg cantareste modelul Super Six Ultimate de la Cannondale. O cifra cu adevarat impresionanta pentru o bicicleta. Pe langa avantajele cunoscute oferite de carbon, precum soliditate mare si greutate scazuta, acesta este si mult mai confortabil decat aluminiul. Asa cum am mai discutat intr-un articol precedent, spatele riderului primeste toate socurile daca se afla pe un cadru de aluminiu, pe cand carbonul amortizeaza altfel aceste socuri, spinarea fiind mult mai bine protejata.
Intr-adevar, ce nu o sa vezi (probabil) niciodata pe o cursiera o sa fie sustinerea electrica la pedalat. La urma urmei, un e-bike cursiera, ar cantari deja prea mult si nu ar mai fi de folos nimanui.
Acesta un domeniu cu totul nou, aflat la inceput de drum, dar cu rezultate remarcabile pina in prezent. Daca in Europa de Est nu s-a auzit prea mult de aceste biciclete electrice, in Vest acestea deja incep sa atinga cifre de vanzari impresionante. Tari precum Olanda sau Germania sunt deja lideri de piata in domeniul bicicletelor electrice. Ce face insa atat de speciala electrificarea bicicletei? Simplul fapt ca utilizatorul bicicletei nu mai trebuie sa pedaleze de fiecare data, urcarile devin o placere, iar faptul ca nu populezi ar trebui sa te faca sa te simti si mai bine. Acumulatorii rezista suficient cat sa te asiste peste tot prin oras iar preturile pentru aceste biciclete sunt in continua scadere.
Ca sa urmeze complet trend-ul „E-„, unii producatori isi echipeaza bicicletele electrice cu o sumedenie de alte echipamente high-tech. Este si cazul sistemului scos pe piata de catre Daum Electronic, un sistem complet care ajuta biciclistul in multe priviinte : are un GPS incorporat, masoara pulsul, afiseaza cat de multa putere mai ai in bateria bicicletei, viteza, ruta pe care ai mers, cat ai parcurs in acea zi. Poti seta imediat ce pleci de acasa limita distantei pe care doresti s-o parcurgi in acea zi, sau chiar numarul de calorii pe care vrei sa le consumi, iar aparatul te va anunta cand ai atins aceste limite. Deasemenea, beneficiaza de un ercan special LCD care este iluminat si noaptea. Ultima functie pe lista, dar si cea mai importanta, este cea de antifurt : vei primi imediat un SMS pe telefonul mobil pentru a fi anuntat ca cineva a plecat cu bicicleta ta. Bineinteles ca il poti monitoriza prin intermediul GPS-ului, si ii poti stabili rapid locatia.
Insa nu doar bicicletele de oras sunt acum electrificate, ci si mountainbike-urile. Cel mai bun exemplu, este ultimul model produs de KTM, Energo Race, care la o prima vedere este un mountain bike ca toate celelalte. Diferenta o face o „cutie” instalata in triunghiul cadrului, care furnizeaza putere electrica spre roata din spate, reusind o viteza de deplasare de pina la 25 km/h. Bineinteles ca tot acest sistem face ca farmecul urcarilor pe munte sa se piarda, la urma urmei tu trebuie doar sa cobori, caci de urcare se ocupa electromotorul. Acesta ramane un domeniu deschis insa, plin de inovatii, care va cunoaste cresteri spectaculoase in anii ce vor urma. Cum si in ce directie se va dezvolta conceptul de bicicleta electrica vom vedea in timp. Probabil intr-un timp foarte scurt.
Guess who’s back? Da, ai ghicit, bicicletele pliabile care in anii 70 devenisera un standard si faceau si furori. Sa nu uitam de Pegas-urile pliabile, care erau de productie autohotona si se vindeau din plin. Acum, toate aceste modele revin, de la producatori precum Dahon sau Brompton. Multe n-ar fi de spus despre aceasta revenire spectaculoasa, deoarece bicicletele pliabile sunt un produs practic, care se vinde singur, neavand nevoie de prea multe explicatii.
Ce putem aminti este insa faptul ca si acestea au fost atinse de trendul e-bike, existand pe piata cateva oferte de biciclete pliabile asistate electric. Au crescut insa si ca dimensiuni, putand sa alegi in ziua de astazi intre modele cu roti de 20, 26 sau chiar 28′. Formele sunt cele care disting aceste biciclete de la un producator la altul. Iar acestea sunt printre cele mai ciudate pe care personal, le-am vazut vreodata la o bicicleta, dar au scopul de a oferi confort deplin biciclistului. Poate ca nici nu sunt printre preferatele noastre, dar tind sa ocupe un segment important in piata de biciclete.
In articolul urmator vom continua sa prezentam trendurile anului 2010.
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Vezi comentarii
asteptam partea 2a cu interes MAXIM :)
bravo!