Era un moment ușor de anticipat, mai ales că cei de la Shimano începuseră să încerce noul segment al bicicletelor electrice cu motoarele Steps. Nu toată lumea a fost fericită cu această primă serie, incluzându-mă aici și pe mine, așadar inginerii japonezi, împreună cu cei din Europa, s-au pus pe treabă și s-au concentrat pentru a construit un motor electric pentru bicicletele de munte. Acesta este un detaliu interesant și nu trebuie să sari peste el, căci majoritatea motoarelor electrice construite până în prezent erau adaptări ale celor pentru biciclete de oraș, montate pe bicicletele de munte.
Prezentarea care a durat mai bine de o oră și la care am fost prezenți în Riva del Garda, Italia, a relevat câteva lucruri interesante. Cel mai important dintre acestea îl consider a fi construcția noului ansamblu. Mai compact și mai ușor. Faptul că este compact nu poate însemna decât un singur lucru: montarea acestuia pe o bicicletă cu geometrie normală, astfel, cadrele cu chainstay foarte lung urmând să dispară. Era o problemă generală de control a bicicletei, cu acel chainstay, iar de acum înainte, chiar și bicicletele full-suspension vor putea avea geometrii normale.
Forma motorului va permite de asemenea o integrare mult mai ușoară, fie că vorbim despre un cadrul full, cu componente în mișcare, fie că vorbim despre un hardtail. Apoi, partea practică nu a fost deloc uitată: motorul vine cu un radiator integrat, astfel încât să nu se supraîncingă pe urcările lungi sau atunci când este folosit în exces. În ceea ce privește autonomia, s-au făcut mici progrese, iar legat de viteză, aceasta va rămâne la un maxim de 25 km/h conform normelor europene. Este permisă o marjă de 10%, așadar, este posibilă și o viteză de până la 27 km/h.
Chiar dacă nu am avut ocazia să testăm noul motor, botezat E8000, am plecat cu promisiunea că acestea vor intra cât de curând în producția de serie. Așadar, iată ce știm concret despre noul Shimano E8000: utilizează un acumulator de 500Wh, angrenajul este disponibil cu foaie de 34 sau 38 de dinți, pe care poate fi montat foarte facil și un chainguide dacă este nevoie, control se face cu ajutorul unui display de mici dimensiuni, care oferă informațiile de bază cu ajutorul unor cifre mari, pentru a fi ușor lizibil chiar și atunci când pedalezi ca un nebun, sistemul de transmisie poate proveni din gama XTR sau XT, mecanic sau electronic, cu 10 sau 11 pinioane și cel mai important, va exista o aplicație prin care poți face toate setările necesare pentru schimbătoare sau motor direct de pe telefonul mobil, nemafiind nevoie să mergi la dealer pentru ajutor.
Ce am mai aflat
Nu există un preț stabilit pentru noul motor căci acesta nu va fi comercializat către mase, ci va veni în dotarea standard a bicicletelor electrice. De asemenea, nu se știe dacă va exista și o versiune mai puternică. Totodată, am aflat că în acest moment este greu de construit un motor mai compact și mai ușor, deoarece dimensiunea este direct proporțională cu puterea generată de aceasta. Noul motor va fi disponibil pe biciclete începând cu luna octombrie a lui 2016. Glumind cu R&D-ul de la Shimano despre posibilitatea de a mări puterea motorului (explicându-i că chip-tuning-ul este boală națională în România), acesta a lăsat să se înțeleagă că este posibil, dar că fiecare o face pe propria-i răspundere, fără a da alte detalii.
Alte concluzii
Amploarea pe care bicicletele electrice au luat-o în Vest este de neimaginat pentru noi, aici, în estul Europei, dar vă spun cu siguranță că acestea vor câștiga teren, iar trend-ul va veni și pe tărâmurile locale în 2, poate 3 ani. Momentan este clar că puterea de cumpărare este un factor decisiv, însă este posibil ca tehnologia să se ieftinească pe viitor, iar puterea noastră de cumpărare să crească. După cum spuneau cei de la Shimano: există un procent foarte mic de oameni care reușesc să parcurgă un traseu de 70 de km cu 3.000m diferență de nivel, însă pentru ceilalți, vor exista aceste biciclete electrice, cu ajutorul cărora se vor putea bucura de ture epice, la fel cum o facem noi toți. Și mă gândesc cu drag că aș putea să-mi iau familia într-o tură de Iezer spre exemplu, un loc pe care mi-aș dori mult să-l vadă pe bicicletă.
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…
Prologo AGX înseamnă „Aventură, Gravel, Ciclocros”, iar noua serie de produse din această gamă vine cu control al alunecării și…
Vezi comentarii
Sant nou in domeniu si accidental vrand sa cumpar o bici electrica am constatat ca Shimano are motorul la foaie in loc de tambur spate cum am vazut la celelalte . Nu am incercat nimic pana acum si va intreb cu functioneaza treaba asta cu motorul la foaie ? Se amesteca lucru mecanic motor + Lucru mecanic pedalat ? Cand te opresti din dat din pedale , ai o acceleratie la mana sa functioneze doar pe baterie si sa mentii viteza constanta ?
Va rog sa vedeti intrebarile mele in conditiile de oras , mers al birou zilnic dar mi-ar place si putina adrenalina data de viteza . As atinge 35Km / h cu ea daca nu ar avea acea limitare pusa din fabrica ?
Va multumesc ANticipat pt timpul Dv .
Este normal ca motorul să fie central și foaia prinsă de motor, acesta este standardul. Restul, cu motor în bucutul de față sau butucul de spate, sunt versiuni care nu s-au impus. Motorul vă susține la pedalat, există mai multe trepte de asistență, însă nu are accelerație la mână. Cele cu accelerație sunt de regulă produse ieftine, chinezești, cu câteva mici excepții. O bicicletă electrică decentă cu motor SHimano, Bosch sau Yamaha are un preț de pornire de pe la 1.600 de euro, restul sunt doar variante, dar care nu vă pot garanta că nu se strică în scurt timp (fie că e vorba de motor sau de acumulator). Puteți atinge 35 km/h doar cu puterea propriilor picioare, ea vă susține până la 25 km/h.