Într-una din vizitele mele în Germania, am remarcat într-o parcare, o bicicletă veche de oraș, cu un schimbător de viteze Sachs Speed Shift. Amplasarea mi s-a părut cel puțin ciudată, de aceea m-am documentat pe larg când am ajuns acasă. Și iată ce am aflat.
Ca fost posesor de butuc Sachs (unul din 76, altul din 81), eram cât se poate de familiarizat cu compania și cu faptul că produc butuci cu viteze integrate. Schimbătorul de față, Speed Shift, era responsabil pentru schimbarea celor 3 viteze din butucul Sachs. Un fel de Shimano Nexus al zilelor noastre, conectat la un alt tip de manetă. A fost lansat pentru prima dată în 1968 și îmbunătățit pe parcursul următorilor 4 ani.
Practic, schimbătorul Speed Shift avea la acea vreme, aceeași misiune pe care le au și manetele din ziua de astăzi – trăgeau sau eliberau un cablu, doar că forma acestuia amintea de schimbătoarele automobilelor, dovadă reclama de mai sus, care prezintă pe fundal o mașină de curse.
Sachs însă nu erau singurii care ofereau un astfel de schimbător. Cei de la Shimano, ofereau un schimbător care funcționa asemănător, pe bicicletele Screamer.
Și tot în 1968, Shimano avea în gamă un schimbător frumos stilizat, care acționa cele 5 viteze din butucul bicicletelor de șosea.
Producătorii au renunțat încetul cu încetul la această manetă de schimbător datorită poziției relativ incomode (mai simplu de acționat de pe ghidon) dar și datorită dimensiunilor mari. Cu toate acestea, sunt convins că aceste schimbătoare au făcut furori în momentul apariției. Iar în prezent sunt o adevărată piesă vintage, deci dacă pui mâna pe unul, păstrează-l.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…