Categorii: ArticoleMag

Roata de 27.5 inch (650B): alte lămuriri

Dacă în urmă cu câțiva ani, alegerea unei roți era simplă, în prezent lucrurile s-au complicat ușor prin apariția noilor formate: 29 de inch este un exemplu, care a răsărit în urmă cu aproximativ 3 ani. Și nici măcar nu s-au terminat dezbaterile asupra sa, că începând cu sezonul viitor vom fi asaltați de biciclete cu roți de 27.5 inch (sau 650B). Prin urmare, regula că un mountainbike are o roată de 26 de inch, nu mai este de mult valabilă. Atât timp cât există opțiuni, nu putem decât să ne bucurăm.

650B nu este un format nou. A fost utilizat timid în mai multe rânduri, chiar și de către producători ca Gary Fisher, însă lipsa de perspectivă i-au făcut să abandoneze proiectele. Acum însă trăim vremuri moderne, iar diversitatea ne împinge către segmente noi.

Denumirea provine din sistemul francez de clasificare a anvelopelor. Alături de acesta, avem unitatea de măsură în inci și pe cea ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation). Astfel, 650 este diametrul anvelopei, în milimetri, pe când cifra B se referă la grosimea anvelopei. Sistemul ETRTO în schimb, oferă informații despre diametrul jantei. De aceea, jantele roților de 28 sau 29 de inch, poartă același indicativ, de 622, deoarece au diametre identice, înălțimea anvelopei fiind cea care face diferența între cele două. În sistemul ETRTO, roata de 27.5 inch este notată cu indicativul 584.

Unul din avantajele roții de 27.5 inch, față de cea de 29 de inch, este posibilitatea de a dezvolta biciclete cu o cursă mai mare a suspensiilor. Cu cât roata măsoară mai mult în diametru, cu atât este mai complicat s-o integrezi. De aceea, bicicletele full suspension 29er, au de obicei o suspensie de maxim 130 de mm. Pentru a evita ca roata să lovească în cadru, atunci când bascula se comprimă, ar trebui proiectată cu un ampatament mai lung, prin urmare s-ar pierde extrem de mult din agilitate. Roata de 27.5 inch în schimb, oferă o oarecare libertate producătorilor, aceștia putând dezvolta cadre și furci ce suportă cu o cursă de până la 160 de mm.

În ceea ce privește componentele pentru noul format, furcile, cadrele, anvelopele și jantele sunt cele care fac diferența. Bineînțeles, există diverși care montează pe bicicletele lor roți de 27.5 inch, deși acestea au fost gândite pentru cele de 26 de inch. În caz fericit, furca are arch-ul plasat mai sus, iar triunghiul anterior al cadrului oferă suficient spațiu de trecere pentru anvelopă, deci comutarea se poate realiza cu succes. Altfel, trebuie să achiziționezi un cadru și o furcă specifică, potrivite noului format.

Se estimează că roata de 27.5 inch (650B), va fi prezentă în toate segmentele (Cross Country, Maraton, All Mountain și Enduro), exceptând segmentul bicicletelor de Freeride, Downhill și Dirtjump.

Mai multe despre experiența noastră cu o bicicletă 650B, poți citi aici.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma