Datorita intamplarilor nefericite petrecute in trafic in ultima perioada, facand aici referire la accidentele in care au fost implicati biciclisti, am decis sa prezentam cateva reguli esentiale de siguranta care se pot aplica in orasele aglomerate.
Este un articol care se adreseaza atat biciclistilor cat si soferilor, in egala masura. Cei ce se deplaseaza pe doua roti, trebuie sa constientizeze faptul ca nu de putine ori, soferii nu-i vad in trafic, in special datorita faptului ca numarul lor este in crestere si reprezinta o oarecare noutate pentru soferi.
Dupa prezentarea regulilor de baza, vom discuta si de masurile de siguranta pe care un biciclist trebuie sa le adopte in deplasarile citadine. Mai mult, vom prezenta si rezultatele unor studii efectuate recent de catre Ian Walker.
Reguli esentiale de deplasare cu bicicleta in trafic
Este foarte important sa intelegi ca deplasarea ta prin trafic trebuie sa fie defensiva. Asta presupune o atentie sporita acordata pietonilor dar mai ales automobilelor! In acelasi timp, strada nu este o scena de razboi, asadar daca un automobil te pune intr-o situatie dificila, gandeste-te tot timpul ca cel inteligent cedeaza primul.
Ia mereu in considerare faptul ca esti putin vizibil pentru soferi, din mai multe motive : soferii nu sunt inca pe deplin obisnuiti cu prezenta biciclistilor in trafic; in unele cazuri soferii desconsidera prezenta biciclistilor sau o gasesc ca fiind stupida (pe principiul „mergi pe trotuar, ba!”); soferii vor considera in majoritatea situatiilor ca sunt indreptatiti sau ca au prioritate. Acestea sunt premisele de la care trebuie sa pornesti.
Situtia 1 : automobilul vireaza la dreapta
Fie ca automobilul are culoarea verde sau se afla intr-o intersectie nesemaforizata si vireaza la dreapta, tu trebuie sa fii atent la semnalul acestuia. In cazul in care te deplasezi in fata acestuia sau soferul pur si simplu nu semnalizeaza, responsabilitatea ta este sa incetinesti pina la o viteza care-ti permite oprirea in siguranta si in acelasi timp sa arunci permanent o privire in spate, peste umar.
Situatia 2 : automobilul vine de pe contrasens si vireaza la stanga
Situatia este oarecum similara cu cea de la primul capitol, dar in acest caz te afli in avantaj datorita vizibilitatii mai bune. Dupa ce faci o scurta verificare a automobilelor care vin din urma ta, priveste catre stanga intersectiei si asigura-te ca nu trece nicio masina. Asteapta-te totusi sa intalnesti un automobil si din partea dreapta!
Situatia 3 : soferul sau pasagerul deschid portiera fara sa se asigure
Un caz clasic : fie ca soferul parcheaza automobilul apoi coboara fara sa se asigure, fie ca pasagerul se decide brusc sa coboare din automobil la semafor rezultatul este acelasi : portiera deschisa in fata provoaca daune insemnate! Nu de multe ori s-a intamplat sa ma deplasez pe marginea drumului, depasind masinile oprite la semafor prin dreapta acestora si sa ma trezesc cu o portiera deschisa in fata de catre o persoana grabita sa coboare din automobil.
In situatia in care depasesti automobilele parcate prin stanga, mentine o distanta de minim 1 metru intre tine si automobil, astfel incat sa ai spatiu suficient sa efectuezi o manevra de depasire in siguranta. Cand depasesti prin dreapta, ai un spatiu foarte mic la dispozitie, asadar manevrele de ocolire sunt foarte limitate. In acest caz, pedaleaza cu o viteza mai mica.
Situatia 4 : depasirea unui automobil stationat
Cand de deplasezi pe prima banda a carosabilului poti intalni in nenumarate cazuri automobile parcate. Pe care bineinteles, va trebui sa le depasesti.
In general, nu doresti ca acest procedeu de depasire sa te incetineasca, iar greseala pe care multi o comit este de a nu se asigura atunci cand efectueaza depasirea. Acesta situatie se aplica si autobuzului stationat care tocmai inchide usile si pleaca. Desi se presupune ca acesta are proritate, este bine sa le acorzi o atentie deosebita.
Revenim deci, la sfatul de mai sus : o privire peste umar este intotdeauna binevenita!
Situatia 5 : circulatia pe contrasens
Mare atentie atunci cand circuli pe contrasens. Desi nu este deloc indicat, exista posibilitatea sa te afli uneori in aceasta situatie. Trebuie sa fii atent atat la masinile care vin din stanga ta (chiar daca te aflii pe trecerea de pietoni), deoarece soferul automobilului se va asigura intotdeauna in partea stanga si nu in cea drepta!
Apoi va trebui sa acorzi o atentie sporita automobilelor care se deplaseaza de pe contrasens si vireaza la dreapta. Obligatia soferului este sa se asigure atat din stanga cat si din dreapta, dar in cele mai multe din cazuri acestia au vizibilitatea in stanga blocata de „stalpul A” (partea caroseriei din dreptul parbrizului) si nu te pot vedea.
Situatia 6 : traversarea strazilor
Cand traversezi o strada sau o intersectie este recomandat sa cobori de pe bicicleta. Daca ai o viteza mare de deplasare soferul nu va avea suficient timp sa franeze.
Chiar daca pe langa trecerea de pietoni se afla si o pista de biciclisti, trebuie sa acorzi o atentie sporita automobilelor care se deplaseaza din stanga ta, apoi la cele din dreapta! Nu au fost putine cazurile cand am intalnit foarte multi biciclisti care traversau pedaland si au fost spulberati de pe trecerea de pietoni, in special in intersectiile mari!
Siguranta biciclistului
Indiferent daca te deplasezi in oras sau pe drumuri secundare/comunale/nationale trebuie sa te asiguri ca esti vizibil pentru soferi. Asta prespune dotarea bicicletei tale cu un sistem complet de iluminare, cu lumina continua sau intermitenta. Ochiul de pisica face parte din minimul de dotare, dar nu este in toate cazurile si cel mai eficient. Un far pentru partea frontala si un stop pentru partea posterioara este absolut necesar!
De asemenea, este foarte indicat sa porti o vesta refelectorizanta, in special in conditiile de vizibilitate scazuta. Se poate dovedi mai eficienta decat orice alt mijloc de a te face vazut in trafic.
Pentru propria-ti siguranta, nu uita de casca si daca nu iti este prea incomod, de cotiere, genunchiere si manusi. Un claxon instalat pe bicicleta este intotdeauna binevenit si-ti poate fi foarte de folos in multe situatii.
Studii privind deplasarea biciclistilor prin oras
Ian Walker a prezentat un studiu foarte interesant in ceea ce priveste felul in care biciclistii sunt perceputi in trafic de catre soferi. O prima analiza ne arata faptul ca soferii au depasit biciclistul la o distanta mai mica, cu cat acesta se afla mai aproape de axul drumului. Astfel, biciclistii fara casca aflati la o distanta de 0.25 metri fata de marginea drumului au fost depasiti la o distanta de peste 1.45 metri. Biciclistii cu casca aflat la 0.25 metri fata de marginea drumului au fost depasiti la o distanta de aproximativ 1.38 metri. Asadar, mai aproape.
Soferii depasesc biciclistii cu casca la o distanta mai mica decat pe cei care nu poarta o casca. Studiul mai arata ca masinile depasesc biciclistii la o distanta medie de aproximativ 1.35 metri, pe cand taxiurile o fac la aproximativ 1.2 metri iar autobuzele la sub 1.10 metri (aici trebuie sa luam in calcul si gabaritul acestora).
O alta descoperire interesanta a studiului este aceea ca femeile sunt depasite la o distanta mai mare decat barbatii. In medie, soferii depasesc o femeie la 1.37 metri iar un barbat la 1.23 metri. Asadar, o diferenta semnficativa. Totodata, studiul releva ca soferii depasesc mai aprope dimineata decat la orele dupamiezii. Astfel, la orele 7:00 soferii trec la 1.18 metri de biciclisti pe cand la orele 17:00 acestia depasesc la o distanta de peste 1.35 metri!
Concluzia lui Ian Walker este ca biciclistii care poarta casca sunt luati mult mai in serios, soferii asteptandu-se la mai putine manevre bruste sau gresite din partea lor. Biciclistii care nu merg lipiti de marginea drumului, vor fi depasiti la o distanta mai mica, insa reduc riscul de a li se deschide o portiera in fata de la o masina parcata.
Intamplari recente
Una dintre cele mai recente intamplari este prezentata pe larg pe site-ul bicla.ro. Impactul a avut loc intre o biciclista si un autobuz RATB, in urma caruia biciclista a ajuns la spital si este considerata vinovata pentru producerea accidentului.
Aceasta situatie imi aminteste de vorbele unui prieten care locuieste de mult timp in Olanda : „Aici, in majoritatea cazurilor cand exista un aciident intre o masina si un biciclist, celui pe doua roti i se acorda castig de cauza iar cel pe patru roti este in majoritatea cazurilor vinovat.”
Datele celor două concursuri de mtb-maraton marca BikeXpert au fost recent anunțate. Astfel, primul va fi Maratonul Vinului MARVIN pe…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Vezi comentarii
Iar manevra care îi determină pe cei ai mulți ca să treacă pur și simplu pe cealaltă bandă, este o smucire scurtă de ghidon (făcută din timp, datorită oglizilor retro), prin care să dai impresia unei nesiguranțe ca să nu zic stare de ebrietate.
Din experiența celor 12 ani de mers prin oraș cu bicicleta, cei care nu respectă distanța la depășire fațpă de bicicletă sunt în ordine:
- șoferii foarte bătrâni (cei mai periculoși)
- femeile (idem)
- taximetriștii și autobuzele (care au totuși o siguranță profesională)
- și în sfârșit, cei agresivi care vor să te facă pur și simplu să renunți la sportul ăsta.