Categorii: ArticoleMag

Primul tău maraton: De ce anume ai nevoie?

Vremea nu mai este un motiv să te incui în casă și să pornești televizorul! Sezonul de pedalat este aici, iar tot ce trebuie să faci tu este să profiți de acesta. Dacă plimbările la munte te-au plictisit și cauți niscaiva adrenalină, participarea la un concurs de mountain bike este o opțiune de luat în seamă.

Aceast tip de întrecere nu este o solicitare doar pentru fizic și psihic, ci și pentru bicicleta și echipamentul tău, așa că am trecut în revistă câteva lucruri esențiale de care vei avea nevoie pentru o experiență mai mult decât plăcută. Și cum Prima Evadare este mai aproape ca niciodată, îți recomandăm câteva produse care îți pot fi de folos pentru parcurgerea competiției.

Bicicleta

Din moment ce vorbim despre un maraton mtb, este clar că vei avea nevoie de un moutain bike. Dar și acestea sunt atât de multe, încât o alegere este greu de făcut sau cel puțin necesită mult timp. O suspensie este necesară dacă ai de gând să iei parte la o întrecere cu un profil variat (multe urcări, multe coborâri, zone cu pietre, etc), dar pentru un teren întins fără multe denivelări, chiar și o bicicletă de ciclocros este utilă.

Pentru curse pe teren drept o bicicletă full suspension cu o cursă de maxim 100 de mm îți poate fi partener bun. Dar dacă dorești să abordezi trasee mai tehnice și ceva mai dificile, este recomandat să optezi pentru o bicicletă cu suspensii de 120 mm. Dacă ești o persoană mai înaltă, un 29er ar fi cea mai potrivită armă cu care să-ți învingi adversarii.

Cei care nu vor să aloce un buget prea mare, pot lua în considerare bicicleta hardtail cu roți de 26 inch, care rămâne în continuare cea mai bună opțiune.

Alte aspecte la care trebuie să ai grijă sunt anvelopele pe care trebuie să le alegi în funcție de condițiile meteo. Dacă va ploua, vei folosi anvelope de noroi, iar dacă va fi uscat, anvelope normale, dar care să ofere aderență mare.

De asemenea, nu uita să ai mereu o cameră de schimb cu tine sau să-ți dotezi camerele deja instalate pe bicicletă cu soluție anti-pană.

Alte sisteme la care va trebui să fii atent sunt frânele, schimbătoarele și transmisia. Frânele te vor scuti de multe ori de niște căzături serioase sau situații complicate, așa că funcționarea lor trebuie verificată atât de des pe cât se poate. Schimbătoarele sunt cele care influențează în mare parte funcționarea per ansamblu a bicicletei, deci dereglarea lor îți poate face concursul mai puțin plăcut. Cât despre transmisie, menține-o curată pe cât posibilă. Este, probabil, cel mai important sistem al bicicletei tale. În funcție de condițiile meteo, utilizează un lubrifiant de lanț corespunzător.

Un factor care va decide performanța ta la un maraton mountain bike este poziția pe bicicletă. Dacă e prea înaltă, nu vei ajunge la pedale. Daca e prea joasă, te vor durea picioarele și nu vei putea pedala eficient. Aceste reglaje trebuie să le faci cu câteva zile înaintea cursei.

O șa confortabilă trebuie luată în calcul, alături de un set de manșoane ergonomice. Nu alege o șa la întâmplare, ci una care să se potrivească anatomiei tale.

Indicat mai este să ai la tine o mică trusă de scule pentru că există șansa ca bicicleta ta să se defecteze într-o zonă unde nu există punct de service. Nu uita de pompă sau de încărcătoarele cu CO2!

Iar dacă dorești să-ți monitorizezi performanțele, poți achiziționa un ciclocomputer pe măsură.

Echipament

În ceea ce privește ce vei purta pe bicicletă, recomandăm ca tricoul și pantalonii de ciclism să nu lipsească. Fără cască nu vei putea lua startul la nicio competiție, deci nu o uita acasă!

Dacă respectivul maraton trece printr-o zonă instabilă ca și condiții meteo, te sfătuim cu tărie să iei la tine o pelerină de ploaie și eventual un set de arm și legwarmer. Mănușile îți vor oferi protecție în eventualitatea unei căzături, dar și împotriva bătăturilor cauzate de ghidon.

Ochelarii ar trebui să fie de asemenea nelipsiți, indiferent de condițiile meteo. Nimeni nu dorește să piardă timp încercând să-și curețe ochii după un contact cu un roi de muște.

Informații: bikefun.ro.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut! In legatura cu comentariul lex Freerider: dupa parerea mea nu este necesar sa iei haleala la un maraton. De exemplu un maraton de 55km il termini in maxim 3 ore, si in 3 ore mai mult de un baton de ciocolata nu ai nevoie in conditiile in care mananci inainte de competitie. La fel si cu apa..o hidratare buna inainte si 0,75 l de apa sunt suficienti. Nu uita ca ai si puncte de realimentare pe traseu dar parerea mea este ca daca tii la timpul in care ajungi la finish nu e bine sa te opresti ci sa iei eventual o sticla de apa din mers. Si eu vin la Emmedue ;).
    Bafta! ..Matei

  • @Mihai & Freerider
    Bune sfaturi. De acord cu tot si de bagat la cap. Tare ideea cu camera de rezerva lipita pe tija de sa (eventual pe cadru), asa eliberezi un buzunar.

  • Eu personal as zice sa le cari in continuare si o sa-ti dai seama care sunt, in timp :)

    Fiecare dintre noi are un stil al sau si nevoile sale, e greu sa dai o reteta universala.

    Dar daca ma gandesc la chestii la care am renuntat eu in timp (vorbim de concursuri, nu de ture):

    - incalzitoare - teoretic suna bine sa le ai la tine pentru coborari, mai ales in zona inalta de munte poate fi foarte frig in padure, pe coborari in viteza; practic, nu stai niciodata sa te opresti sa le pui pe tine
    - prea multa mancare - sandvisuri, cornuri cu ciocolata, etc - n-are rost sa cari dupa tine mancare voluminoasa; mananci bine de dimineata, un baton-doua la tine + ce ai pe la punctele de control ar trebui sa acopere nevoia de calorii. Hidratarea e mai importanta.
    - haine groase/voluminoase "in caz de", gen fleece - iti iei o geaca anti-vant si anti-ploaie, subtire si o poti folosi si daca ti-e frig si daca te ploua.
    - prea multe scule, prea mari - ajungi sa cunosti bicicleta, care sunt reglajele de care are nevoie cel mai des si ce ar putea sa se strice in mod real intr-o tura. Ai nevoie de 2-3 inbusuri (pentru bicicleta mea am nevoie de 4,5 si 6), surubelnita cruce si stea, presa de lant si poate o ureche de schimbator de rezerva, daca e traseu cu noroi mult. Deci un multitool cat mai compact te rezolva in 99% din cazuri. In rest, "trusa de pana" si cam atat. Unde le depozitezi, depinde - o sa vezi ca cei care alearga pentru podium au camera lipita cu banda adeziva de tija de sa, pompa pe cadru si cam atat :)

    Pot sa iti spun si ca e bine sa faci tot posibilul sa renunti la rucsac, sau sa ai unul cat mai mic si usor (e.g. in cel mai rau caz ceva Camelbak de mici dimensiuni; cu recipient de apa sau fara, e decizia ta) - ajuta din multe puncte de vedere. Si e mult mai misto sa pedalezi fara ceva in spate, se adauga acolo la senzatia de libertate :D

    PS: nici eu nu mi-s cine stie ce zmeu, am doar cateva concursuri la activ.

  • @Mihai : care sunt chestiile "extra" ? sa stiu sa nu le car. Cat despre celelalte enumerate sunt esentiale.

  • A, ok, am ratat eticheta aceea :D
    Dar n-ar fi o idee rea sa faceti un articol mai pe larg pe tema asta (parca n-am vazut inca ceva de genul asta pe site). Mie mi-a luat cateva concursuri si ajutor din exterior sa renunt la toate chestiile "extra" pe care le caram dupa mine la concurs :)

  • @Mihai: este un advertorial, asa cum am mentionat si in debutul acestuia. In orice caz, completarile tale sunt binevenite.

  • Mai degraba reclama la bikefun articolul decat sfaturi reale pentru incepatori.

    - Trusa scule in gentuta, sub sa: multitool, presa lant (ideal inclusa in multitool), levier(e) plastic, pompa, petice, cateva bride de plastic (soricei, pentru situatii extreme gen ruptura anvelopa, cedarea unei jenti). Eu am si un briceag mic de la Victorinox intotdeauna in trusa.
    - bidon/bidoane pe cadru - unul sau doua, in functie de cate puncte de alimentare sunt si la ce distanta unul de celalalt
    - in buzunarele tricoului: mobil (incarcat in dimineata concursului :P), camera/camere de rezerva (fiecare dupa cum isi stie norocul), unul-doua batoane/geluri energizante (nu te baza pe punctul de alimentare; din nou, in functie de distanta dintre ele si nevoile personale)

    Ciclocomputerul e nelipsit, impreuna cu profilul urcarilor/coborarilor ajuta mult la mentinerea moralului si dozarea efortului.

    Bicicleta in stare buna de functionare, o tii mereu sub supraveghere si o verifici inainte si dupa fiecare tura (nu doar la concurs).

  • @Alex Grozea. Bicicleta este "normala" :-) as vrea eu una de competitie dar viata viitoare. Mergand insa si in "civil", mai pe inserat, cf dictonului Safety first ! am nevoie de iluminat :-) In cursa evident nu, asa ca le scot si fac o economie de 200 g :-))

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma