Categorii: ArticoleMag

Prima experiență pe un FatBike: Nicolai Argon FAT

Se spune că prima impresie contează, dar contează și mai mult atunci când ai contact cu un produs nou, în cazul de față o bicicletă. Dacă te urci pe o bicicletă foarte ieftină și foarte grea, experiența nu va fi la fel de plăcută ca și când ai încerca din prima una ușoară, care rulează aproape de la sine. A fost cazul meu, când am încercat pentru prima dată în viață un FatBike. Norocul a făcut să-mi cadă în brațe un Nicolai Argon FAT, o bicicletă de top cu o greutate care nu depășește 13.5 kg. Evident că în momentul în care am ridicat-o mă așteptam să opună rezistență, dar am rămas uluit văzând de fapt că se pot construi și biciclete FatBike ușoare. Cu un cadru din aluminiu, nu din carbon!

Nu-ți imagina că a fost ușor să intru în posesia lui Nicolai la EuroBike. Fie îl fotografia cineva, fie era deja luat pe traseele de probă. Așadar după repetate încercări, după 3 ore, mă reîntorc la cortul Nicolai și pun întrebarea: pot să-l iau acum? Tipul se gândește și după câteva secunde îmi răspunde: dar chiar îl vrei, nu? Am confirmat clătinând din cap. Iar în 10 minute mă îndreptam deja spre traseele de offroad.

Primul sentiment pe care-l ai pedalând pe o astfel de bicicletă este ciudat. Parcă te-ai afla pe o motocicletă cu pedale. Anvelopa foarte groasă, de 4 inch, contribuie din plin la această senzație. Dar și Bottom Bracket-ul lat, care conferă o poziție ușor nefirească a picioarelor. Pentru că folosește anvelope atât de late, nu exista o altă soluție tehnică pentru construcția BB-ului.

Ghidonul este foarte lat, deci controlul sporit, indiferent dacă este vorba de viraje sau coborâri. Chiar și la pedalat, masivitatea bicicletei este contracarată de greutate mică și de raportul ales pentru sistemul de transmisie pe curea, de la Gates, modelul Carbon Drive. De fapt, raportul oferit de cele două roți zimțate (a.k.a. pinion și foaie) este suficient pentru a te deplasa cu o viteză constantă de 15 km/h, fără să ai senzația că pedalezi în gol. Pe porțiunile de urcare, acest raport este de asemenea suficient, necesitând însă ceva mai mult efort din partea ta. Dar dacă ai un drum lung de parcurs și vrei să ajungi repede, nu vei avea nicio șanșă, datorită cadenței frenetice la care vei ajunge încercând să menții măcăar o viteză constantă de 20-25 de km/h. Astfel, bicicleta este limitată doar la plimbările de explorare, prin pădure, zone vulcanice sau înghețate. Chiar și pe nisip sau pe teren moale, bicicleta se descurcă excelent, oferind o tracțiune la care unele biciclete doar visează.

Poate te întrebi dacă nu cumva această bicicletă este rigidă, dat fiind faptul că este construită în jurul unui cadru hardtail, fiind echipată cu o furcă fixă (din carbon) de la White Brothers. Ei bine, nu. Anvelopele sunt atât de groase, încât acționează asemenea unei furci pe aer cu o cursă de 60-80 de mm. Și ceea ce este și mai interesant la anvelopele Surly Nate, este faptul că pot rula la presiune mică, oferind în continuare o viteză de rulare decentă.

Cadrul este perfect finisat. Vopseaua crează imaginea unei prezențe rare, iar la nivelul sudurilor, este construit de mâna unui maestru. Este decupat specific pentru a primi o curea de transmisie, dar îl poți utiliza la fel de bine și cu un sistem de transmisie cu lanț, cu mai multe viteze. Urechile sunt reglabile și permit ajustarea distanței dintre roți. Cu cât depărtezi mai mult roata de spate, cu atât bicicleta este mai stabilă. Deși nu s-a pus niciodată problema stabilității în timpul plimbării.

În rest, în ceea ce privește echiparea, numai componente alese pe sprânceană: frâne Hope extrem de potente, butuci din aceeași casă cu un aspect delicios, tijă de șa ajustabilă Rock Shox Reverb și ghidon Answer prins de o pipă din același soi.

La finalul testului, încă mă gândeam serios dacă mi-aș cumpăra o astfel de bicicletă sau nu. Pentru că este felul meu de a mă convinge că sunt îndrăgostit de un produs. Incertitudinea am rezolvat-o în urmă cu câteva zile, la două săptămâni după ce am pedalat pe Nicolai Argon FAT. Aș cumpăra-o! Pentru colecție și pentru câteva duminici pe an la munte. Iar faptul că este un magnet pentru public, rămâne doar un bonus, din partea casei Nicolai. Tu trebuie doar să plătești 1.350 de euro pentru cadru și să te descurci să găsești piese cât mai ușoare.

Greutate cadru: 2.35 kg

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

7 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma