Categorii: ArticoleMag

Prim contact: bicicleta cu roți de 27.5 inch

Ultima prezentare a celor de la KTM, la care am spus prezent în Austria, a fost o ocazie foarte bună de a pedala pe o bicicletă echipată cu noile roți de 27.5 inch (sau 650B). Pentru că noul format a primit foarte multă atenție în ultima perioadă, curiozitatea a fost pe măsură. Candidatul s-a numit KTM Lycan, un full suspension cu cadru din aluminiu și cu suspensii de 130 mm.

Ce ne propune noua dimensiune?

Scurt și la obiect, aceasta se vrea a fi noua revelație în domeniu, dat fiind faptul că reprezintă calea de mijloc: nici prea mică (26 de inch), dar nici prea mare (29 inch). Calea de mijloc pare a fi întotdeauna soluția cea mai echilibrată, iar acesta este argumentul pe care producătorii insită în acest moment. Bineînețeles, vorbele pot fi de prisos, așadar argumentele reale sunt cele care stau în picioare.

Pentru a înțelege mai bine avantajele roții de 27.5 inch, am creat mai jos un tabel prin care poți vedea capacitatea de traversare a unui obstacol, în funcție de dimensiunea roții. Unghiul format de o roată de 29 de inch și obstacol este cel mai mic, pe când în cazul bicicletei cu roată de 26 de inch, este cel mai mare. Bineînțeles, proporțional cu creșterea dimensiunii obiectului pe care-l întâlnești pe traseu, se face remarcată din ce în ce mai pronunțat, diferența dintre roata de 26 și cea de 29 de inch.

Diferența între greutățile roților este prezentată în tabelul de mai jos și nu cred că rezervă nimănui nicio supriză, ținând cont că cea de 26 inch folosește componente cu dimensiuni mai mici, iar cea de 29 inch utilizează o jantă mai mare, spițe mai lungi și o anvelopă cu un diametru mai mare. Mai mult material presupune o greutate mai mare.

Momentul giroscopic este cel care dictează comportamentul roții. Experimentul se poate face foarte simplu, legând de butuc o sfoară. Ții de sfoară, pui roata în mișcare apoi poți vedea comportamentul acesteia (stabilitate mai mare pentru un diametru mai mare și viceversa). Din sfoară poți muta roata spre stânga sau spre dreapta pentru a înțelege cât de ușor sau cât de greu este să-i schimbi direcția.

Acest experiment ne oferă posibilitatea de a ne face o idee despre cât de manevrabilă este bicicleta respectivă. După cum poți observa, diferența dintre roata de 26 și cea de 27.5 nu este foarte mare, lucru care se simte și pe traseu.

Cum se simte bicicleta cu roți de 27.5 inch pe traseu?

Aș fi tentat să spun că aproape la fel ca cea de 26 de inch, însă cu mici rezerve asupra accelerației care personal mi s-a părut o idee mai slabă. Manevrabilitatea în viraje este bună și nu am observat o diferență notabilă, cu toate că am pedalat și pe o bicicletă cu roți de 26 de inch, pe aceleași porțiuni de traseu.

Trecerea peste diverse obstacole este mai bună pe 27.5 dar nu semnificativ mai bună așa cum se întâmplă pe 29er. Viteza de deplasare este ceva mai ușor de menținut cu 27.5 față de 26 dar când vine vorba de trasee foarte dificile, cu viraje extrem de strânse unde trebuie să frânezi și să ghidezi bicicleta doar din corp, prefer 26-erul.

De aici și concluzia pe care am tras-o referitor la utilizarea acestei roți: unealta perfectă pentru cursele de Cross Country, Maraton sau All Mountain însă tot ce ține de domeniul traseelor dificle, precum Enduro, Freeride, Downhill sau Dirtjump, îmi este aproape clar că acest format nu va avea prea multe șanse. Se poate să mă înșel, la urma urmei doar viitorul fiind cel care va decide soarta acestei noi roți.

Există dezavantaje?

Momentan există, prin prisma costurilor mai mari ale componentelor. Producătorii profită și ei de această situație, iar costurile pentru furci sau roți sunt mai mari decât în cazul pieselor pentru bicicletele de 26 de inch. La fel ca în cazul 29-erului, aceste costuri de achiziție vor scădea cu timpul, însă până atunci doritorii vor trebui să scoată bani extra din buzunar.

Cadrele pentru bicicletele 27.5 pot fi special gândite pentru formatul roții însă cei de la KTM susțin că există unele cadre pentru roți de 26 de inch care se vor potrivi cu noile roți. Trebuie să luăm în considerare însă și unghiurile cadrului sau distanța dintre basculă și anvelopa spate (clearance). Pe o furcă gândită pentru roți de 26 de inchi va fi destul de dificil să montezi o roată de 27.5 inch.

Dacă accepți câteva sute de grame în plus, atunci greutatea nu ar trebui să reprezinte un factor decizional în achiziționarea bicicletei.

Producătorii de componente au de asemenea o gamă foarte restrânsă de produse, însă cu siguranță poți găsi o anvelopă, o jantă sau o furcă în caz că ai nevoie. Poate că pentru îmceput nu în România, dar în magazinele din Europa, mai mult ca sigur.

Concluzii

Roata de 27.5 inch împrumută câte puțin de la roata de 26, respectiv de 29 de inch, însă o văd ca pe o soluție de mijloc și nu neapărat ca pe un format revoluționar. Chiar dacă moștenește unele avantaje ale celorlalte două formate, nu este nici cea mai agilă dar nici cea cu o capacitate mare de rulare și de depășire a obstacolelor.

Vizual este greu să faci diferența între o roată de 26 de inch și una de 27.5, cum la fel de greu este să distingi una de 27.5 inch față de una de 29 inch. Evident, dacă sunt puse una lângă alta, îți vor sări imediat în ochi, însă dacă vezi bicicleta pur întâmplător este destul de greu să faci distincția.

27.5 inch va constitui cu siguranță varianta salvatoare pentru cei care nu sunt convinși dacă 26 sau 29 este potrivit pentru ei, iar asta va face segmentul să funcționeze. Cu timpul, gamele producătorilor se vor diversifica și cu toate că cei de la Scott au adoptat imediat noul format și au declarat că roata clasică este deja moartă, bicicletele cu roți de 26 vor continua să ruleze mult timp de acum înainte.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Asa , ce mai urmeaza ? Biciclete cu roti de 27 de inchi ? Marketing , marketing si iar marketing . Tot bicicletele cu roti de 26" raman cele mai potrivite cand vine vorba de mountainbiking .

  • Eu spun ca e doar marketing. De ce 27.5 si nu 28 ? E diferenta atat de mare ? nu cred .. si era mult mai usor si ieftin . Mult mai usor de convertit un mtb pentru oras si o multime de alte avantaje.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma