Bicicletele fabricate în România nu pot reprezenta decât o veste forte bună, de fiecare dată când se ivește ocazia să auzim de ele. Cu atât mai mult cu cât putem lua contact cu acestea ca să înțelegem mai bine experiența pe care dorește s-o ofere producătorul. Iar de data aceasta, am pedalat pe o bicicletă cu cadru din lemn, un concept nu tocmai nou dar care își face loc timid și pe plaiurile mioritice.
Înainte de a începe să relatez despre noua bicicletă Black Goat, am să precizez că în acest moment, la nivel internațional, sunt fabricate astfel de biciclete pentru oraș dar și pentru munte. Desigur, inițiativa pare oarecum excentrică și pe bună dreptate, după ce auzi de aluminiu, titan sau carbon, lemnul pare un moft sau un experiment, dar am aflat pe propria-mi piele că lucrurile nu stau tocmai așa.
Nu știu exact cum s-ar traduce experiența pe un mountainbike, dar pentru o bicicletă de oraș un cadru din lemn mă încântă foarte mult: lemnul, așa cald cum îl cunoști, se întâmplă să flexeze destul de mult și pentru că aici nu discutăm despre performanțe înalte la nivel de rigiditate, înseamnă că un astfel de cadru oferă mult confort. Atât de mult, încât am rămas surprins la trecerea peste borduri, denivelări sau mici gropi din asfalt, ținând cont de faptul că bicicleta de față era echipată cu roți de curiseră. Știu că pare un pic greu de imaginat ca un cadru hardtail să ofere confort, dar acolo unde producătorii mari echipează cadrele cu țevi cu forme speciale în dreptul seat stay-ului sau chainstay-ului, menite să absoarbă eficient denivelările, bicicleta cu cadru din lemn are forme convenționale și oferă mai mult confort decât mă așteptam.
Și bat monedă pe această caracteristică deoarece definește din punctul meu de vedere conceptul de cadru din lemn. Greutatea acestuia nu este mică, cântărind aproximativ 2.9 kg, iar rigiditatea nu impresionează cu cei 64.1 Nm/grad însă aceste cifre devin oarecum irelevante când vine vorba de plimbările prin oraș. Dar greutatea totală a bicicletei este salvată de echipare, care reprezintă un mix dintre echiparea unei cursiere și cea a unei biciclete de oraș. Revenind totuși la rigiditate, cadrul a rezistat testului nostru pe bancul de probă, deși inițial, uitându-mă la îmbinări, am simțit o mică apăsare și m-am întrebat: oare cum mai returnăm noi cadrul rupt? De fapt, ar trebui să-și asume eroarea de fabricație! Nu a fost însă cazul, iar Black Goat-ul, care se bucură momentan de o denumire provizorie, a rezistat cu brio.
Cele două biciclete din fotografii au cadre din lemn, de frasin și de nuc, respectiv de frasin și de stejar. Cel construit în combinație cu lemnul de nuc este mai stabil în timp, mai ușor și permite ajustări mai multe, dat fiind faptul că bicicleta se află în stadiul de prototip și va mai suferi câteva modificări în decursul timpului. De lăudat este și faptul că prin top-tube trec două cabluri (de frână și de schimbător), o caracteristică întâlnită la majoritatea cadrelor moderne. Totodată întreaga suprafață de lemn este lăcuită, deci nu ai de ce să-ți faci probleme în ceea ce privește zilele ploioase sau spălatul bicicletei.
Poziția pe bicicletă este una comodă, asemănătoare cu cea de pe un fixie modern. Mâinile stau întinse, iar spatele relativ drept și este perfectă pentru deplasări rapide prin oraș. Ghidonul nu este foarte lat deci îți permite astfel să te strecori printre mașini sau în spații mai înguste. O singură foaie există în dotarea acestei biciclete, dar plaja de 9 pinioane este suficientă pentru a-ți alege un raport ideal de oraș.
Cornel Floarea, constructorul bicicletei, ne-a declarat că ar dori să fabrice aceste biciclete în serie limitată, nicidecum în producția de masă, dat fiind timpul de realizare al unui astfel de cadru. Pe de altă parte, dacă prețul ar fi unul atractiv, sunt de părere că ar putea găsi o clientelă interesată, dornică să evadeze din cotidian și să dea uitării materialele moderne din care sunt fabricate în prezent cadrele pentru biciclete. Chiar ca și primă încercare, bicicletele de față sunt o reușită, deși mai există loc de îmbunătățiri, până să atingă stadiul de maturitate completă.
Deși nu sunt mare fan al lemnului, colega mea Irina a fost impresionată de bicicletă, în speță de poziție, de confortul oferit și de viteza de rulare, care între noi fie vorba, se datorează roților. Chiar și așa, cu o greutate de 11 kg, este o bicicletă ușoară care poate pune un zâmbet pe fața ta, de fiecare dată când pedalezi. Salutăm pe această cale inițiativa lui Cornel și așteptăm cu mare interes decizia de a produce această bicicletă, cât și prețul de achiziționare.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
interesanta,sper sa aibe si un pret atractiv pt buzunarul romanului:D...in rest tot respectul pt acest om care s-a gandit sa faca si ceva iesit din tipar...frumoasa...
Radule, te asigur ca am 116kg la purtator si ma dau pe ea fara probleme....daca paraie dau de stire, defapt dau o bere....da' n-ai sanse !
Si eu vreau in echipa de productie, insa nu mi-as cumpara asa ceva.
Imi place sa robotesc chestii din lemn, dar mai mult de amoru' artei, nu sa le si folosesc.
Asa ca idee de opera de arta e frumoasa, dar ca utilitate pentru cineva greu sau care se da agresiv nu prea.
Pentru gagici subtirele sau pentru copii e ok ca idee de cadru de plimbari prin parc, insa pentru dat agresiv sau in viteza, nu prea.
Vreau si eu, in echipa de productie !