Categorii: ArticoleMag

Pregatirea bicicletei pentru iarna

Vine iarna, killerul placerii plimbarilor cu bicicleta. Multi dintre biciclisti abandoneaza aceasta placere fara a mai sta pe ganduri, iar noi vom incerca in acest articol sa aducem suficiente argumente, intarite de sfaturi, pentru ca iesitul iarna sa nu mai preprezinte o provocare atat de mare, ci pura placere.

Primul inconvenient peste care trebuie sa treci repede este frigul. Daca nu ai incercat niciodata sa iesi iarna, poti s-o faci chiar acum. Datorita perioadei reci, ne simtim amortiti si fara lipsa de chef pentru pedalat. Totusi, motivatia este factorul cheie in plimbarile de iarna cu bicicleta. Daca te incalzeste, iti spunem noi ca 70% dintre biciclistii din Copenhaga nu renunta la bicicleta nici in perioadele crunte de iarna. Iar in Danemarca iarna este mult mai dura decat aici. In Romania, lucrurile stau fix invers : 75 % din biciclisti renunta sa mai pedaleze.

In cazul in care ai luat decizia de a continua pedalatul pe timp de iarna, iti propunem sa respecti urmatoarele sfaturi, evident, pentru o plimbare fara probleme. Datorita faptului ca ziua se micsoreaza, trebuie sa iei in calcul in sistem de iluminat pentru bicicleta. In zielele noastre, oferta este foarte larga si exista foarte multe produse calitative pe care le poti alege. Daca farurile cu lumina alba nu sunt absolut necesare, mai ales in oras, stopurile sunt chiar o necesitate : vizibilitatea unui biciclist care poseda un stop rosu pe spate, creste cu pina la 80%, fata de unul care nu foloseste niciun sistem de avertizare luminoasa. Fapt care ar trebui sa-ti dea de gandit. Extra tip : nu folosi sistemele pe dinam, deoarece in conditii de ploaie, namol sau chiar zapada, acestea nu mai functioneaza corect datorita acumularilor pe peretii laterali ai anvelopei, fapt ce le scade automat si eficienta.

Acest sistem de iluminare este foarte eficient atat pe vreme ploaiasa cat si pe ceata, deci iti va fi util in mai multe situatii decat cele nocturne. Daca totusi nu esti pregatit sa investesti intr-un astfel de sistem de iluminat (in ciuda pretului scazut) mai ai alternativa vestei sau benzii reflectorizante. Acestea pot fi achizitionate chiar si din benzinarii sau bineinteles, de la magazinele de biciclete.

Hainele reprezinta inca un factor cheie pentru pedalatul in timpul iernii. Si la acest capitol, oferta magzinelor este bogata. Orice costum de bicicleta pentru iarna ai alege, ai grija sa porti intotdeauna un maieu, deoarece absoarbe transpiratia. Iti recomandam hainele de bicicleta confectionate din Polyester si Elastan. Importante in acest sezon sunt hainele care permit pielii sa respire: acestea trebuie sa mentina caldura corpului constanta la vant, frig si umiditate, dar sa impinga transpiratia catre exteriorul acestora fara a lasa umiditatea sa patrunda. In mare, trebuie respectat principiul straturilor de ceapa: haine subtiri, una peste cealalta. In acest fel, vei putea scapa de un strat de haine in cazul in care iese soarele de dupa nori si incepe sa te incalzeasca. Important este ca intre aceste straturi subtiri se creaza un strat de aer cald, care te va proteja de frig. Incearca sa cauti haine cu protectie extra pentru spate si genunchi. De asemenea, te sfatuim sa nu uiti in niciun caz de o pereche de manusi groase. Cu mainile complet inghetate nu vei putea ajunge prea departe.

Din punct de vedere al pieselor, trebuie sa fii constient ca orice componenta hidraulica, in unele cazuri chiar si amortizorul, functioneaza mai lent pe perioadele de inghet. De preferat ar fi ca bicicleta sa nu salasuiasca toata iarna in balcon, dar daca nu ai incotro, macar acoper-o cu o prelata. Pentru mersul iarna sau chiar pe zapada, cei de la Schwalbe ofera anvelope speciale. Acestea sunt prevazute cu tinte metalice, care iti vor conferi un grip perfect atat pe zapada cat si pe gheata, in functie de modelul ales de tine. Pentru aceste tipuri de anvelope trebuie sa iei in considerare faptul ca nu se gasesc marimi mai late de 26 x 2.10, dat fiind faptul ca pentru a avansa in zapada ai nevoie de anvelope cat mai subtiri.

Ultimul aspect de care trebuie sa tii cont este ingrijirea bicicletei. Asigura-te ca o cureti foarte bine de zapada, de fiecare data cand te intorci de la plimbare. Este foarte indicat sa mentii componentele expuse direct zapezii, prafului sau mizeriei, atat curate cat si lubrifiate (lantul spre exemplu). Este bine sa verifici din cand in cand si rotitele montate pe patina schimbatorului de pinioane si de asemenea furca. La furca in general se acumuleaza multa mizerie pe la garnituri, pe care cel mai sigur o poti curata cu o periuta de dinti.

Acestea fiind spuse, iti uram foarte multa bafta in calatoriile tale prin frig si zapada, in speranta ca primavara va veni cat se poate de curand.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Scuze, voiam sa spun "cuvantul "aderenta"", dar n-am fost atent! Oricum, nu suport amestecul asta de cuvinte englezesti inutile!

  • Danemarca are multe tarmuri si apa incalzeste clima. Exista un cuvantul "aderenta", mai lasa engleza!

    @Emy: Exista anvelope pentru gheata. Le iei si nu ai treaba!

  • Chiar dacă e din 2009, e un articol util. Si totuși maieu respectiv dacă absoarbe transpirația, nu ține rece..ud la spate, mai ales dacă e bumbac?

  • Ideea ta nu este rea deloc, ba chiar laudabila. Dar tu crezi ca petitiile semnate online aduc ceva bun? Eu, din pacate, n-am vazut niciodata vreun rezultat pozitiv...In cazul Bucurestiului/Romaniei este vorba de ceva primari care sa fie buni manageri in primul rand, sa aiba perspective. Gandeste-te si tu...ce-i poti cere unui "Vanghelie". Care vanghelie? Care este!

  • dap, asa in cu danemarca, insa trebuie sa mai realizezi ceva, un abonament de autobuz in Danemarca incepe de la 55euro iar in copenhaga ajunge si pe la 150-200euro. iar masinile de cumparat sunt scumpe.
    in danemarca temperaturile pe vant puternic cand bate cu 50-60km pe ora se simt la piele ca -20, mai ales de la umiditate, insa mai mult de 2-3zile/an nu au zapada si gheata maxim o saptamana.

    ei au avantajul ca au pistele de bicicleta foarte bune, biciclistul este respectat in trafic si are prioritate mereu. sincer si eu renunt la bicicleta cand e gheata afara caci am cazut anul trecut de m-am facut praf si eu si bicicleta.
    eu zic ca daca am face petitie sa se intorduca piste de bicicleta si bicicletei sa i se dea drepturi in trafic (acum are zero drepturi) incat sa i se fluidizeze traficul, gen semafoare verde in linie, prioritate de la masinile care fac dreapta etc. am determina mult mai multa lume sa lase masinile acasa si sa iasa cu bicicletele. mai ales in orasele aglomerate.

  • Salut! In Danemarca temperaturile nu scad cu mult sub zero grade, in schimb umiditatea combinata cu vantul fac ca cele zero grade sa se simta -10 :) Iti spun din proprie experienta. Si in Olanda este aceeasi problema.

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma