Categorii: ArticoleMag

Povestea din spatele mecanicilor din Turul Italiei

Serviciul de depanare neutră aflat în Turul Italiei reprezintă pentru sportivi un fel de serviciu de urgență atunci când o parte a bicicletei lor cedează, iar mașina echipei proprii nu este prin apropiere. În ediția de față a competiției, Vittoria asigură acest suport tehnic, iar noi putem arunca un ochi atent asupra provocărilor și rutinei care îi însoțesc pe mecanicii serviciului neutru.

Carvana Vittoria este formată din 3 automobile, un camion cu scule și un autobuz. De obicei, există câte doi oameni în fiecare automobil, adică unul care îl conduce și unul care stă cu ochii-n patru după biciclete defecte și cicliști staționați pe marginea drumului cu mâna sus pentru a semnaliza acest lucru.

În mare lor majoritatea, defecțiunile tehnice sunt pene de cauciuc. Așa că de câte ori nu se află altcineva prin preajmă, mașina de depanare a celor de la Vittoria oferă o roată de rezervă. Sau două. Sau câte sunt cazul. Alte ori, bicicletelor le cade și li se încâlcește lanțul sau în urma unei căzături serioase, vehiculul se defectează de-a binelea și trebuie înlocuit. Mașina de depanare este pregătită și pentru aceste lucruri, cei doi membri fiind oricând gata să se mânjească pe mâini sau să ofere o nouă bicicletă. Adesea, dacă defecțiunile bicicletei sunt superficiale, acestea sunt remediate din mers, înăuntrul mașinii de către mecanicul de acolo, iar dacă ciclistul dorește, poate să își ia inapoi cursiera chiar în timpul etapei. Pe lângă chestii tehnice, mașina tehnică are mereu o sticlă de apă sau un baton energizant la îndemână.

Întrebați care sunt cele mai dificile momente ale unei curse, mecanicii de serviciu au replicat la unison că bicicleta defectă a unui ciclist care se află în evadare este un veritabil test contra-cronometru. Decizia de a o schimba cu totul sau de a remedia defecțiunea trebuie luată în câteva secunde, iar operațiunea aleasă trebuie executată tot într-un interval similar de timp. Firește, nu este loc de eroare, iar fiecare membru al serviciului neutru de depanare știe dumnezeiește care piese sunt compatibilie cu care, indiferent dacă sunt produse de Campagnolo, Shimano sau SRAM ori au 11 sau 10 pinioane. Ca o statistică, mașinile de depanare oferă circa 20 de roți de schimb în timpul unei competiții ca Turul Italiei, dar sunt zile în care au înlocuit 5 roți sparte, în condițiile în care fiecare echipă participantă își are propria mașină de depanare.

Și pentru că tot am vorbit de mecanicii de la Vittoria, trebuie să îi prezentăm cum se cuvine. Echipa este condusă de Albino Marton, mecanic cu state vechi. Foarte vechi, de fapt. A participat în această calitate la 20 de ediții ale Turului Italiei. Ceilalți, Pietro Algeri, Dario Acquaroli, Ricardo de Bertolis, Massimo Rava, Edoardo Fedre, Nicola Sbrolli, Eros Pavarini au fost și ei campioni de ciclism, dar la nivel de amatori. În orice caz, sunt profesioniști ca mecanici. Și au oricând o poveste captivantă de spus.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma