Categorii: ArticoleMag

Picioarele epilate aduc beneficii reale?

Ben Delaney, reporter la Bikeradar.com, a făcut o vizită la Specialized pentru lansarea modelului S-Works Venge ViAS şi, în discuţiile de acolo, s-a declarat sceptic în legătură cu afirmaţiile lor că epilatul picioarelor ar putea aduce beneficii de 60-90 de secunde pe 40 km. Mark Cote, inginer la Specialized, s-a oferit să facă un test cu cineva cu picioarele păroase, aşa că Ben s-a oferit, bineînţeles, voluntar şi a intrat în tunelul aerodinamic pentru măsurători.

Cam Piper, inginer specializat în design aerodinamic, a înregistrat pierderile aerodinamice la pedalat, luând o medie pentru 60 de secunde. Tunelul aerodinamic de la Specialized este proiectat special pentru ciclism iar rezoluţia de măsurare este foarte bună, de 0.0005 m2. Un ciclist este în gama 0.25-0,55 m2 pentru măsurarea CdA – produsul dintre coeficientul aerodinamic Cd şi suprafaţa sa de atac (frontală) A.

Probabil că este mult întâlnită măsurătoarea power-to-weight (putere versus greutate) ca şi un factor determinant pentru performanţă şi chiar este, în special pe urcare. Dar şi power-to-drag (putere versus pierderi aerodinamice) este un factor important în curse, mai ales cele de contratimp.

Oricum, ca şi valoare, CdA cu picioarele păroase pe un Venge ViAS cu echipament aerodinamic şi cască aero Evade a fost 0.271 m2. Epilarea picioarelor a făcut ca valoarea CdA să scadă la 0.259 m2 în aceiaşi poziţie. Ca şi comparaţie, CdA pe o bicicletă Tarmac cu echipament normal şi cască normal Prevail a fost 0.308 m2 în aceiaşi poziţie.

Care este deci beneficiul epilării picioarelor? Se pare că în jur de 48 de secunde pe 40 km!

Piper spune că beneficiul poate să varieze între 40 şi 90 de secunde pe 40 km şi că viteza nu afectează această valoare. O viteză mai mare duce la o rezistenţă a aerului mai mare dar pe o durată mai mică de timp, pe când o viteză mai mică duce la o rezistenţă mai mică dar pentru mai mult timp.

Fără să glumească, Piper s-a oferit să mai facă un test şi cu epilarea mâinilor, acest lucru putând duce la un beneficiu cam un sfert din cel în cazul picioarelor, dar tot surprinzător. În cazul lui Ben este vorba de 15 secunde.

În concluzie, se pare că vechea tradiţie de epilare pe picioare a cicliştilor de şosea pare a fi justificată pe deplin.

În plus, purtarea unui costum aerodinamic S-Works duce la încă 96 de secunde reduse faţă de costumul normal iar casca aero Evade scade încă 46 de secunde preţioase. De asemenea, bicicleta S-Works Venge ViAS Di2 mai poate salva încă 120 de secunde suplimentare. În cazul lui Ben, bicicleta, costumul şi casca au salvat 142 de secunde pe 20 km, deci 284 de secunde pe 40 km! Aşa că, pentru cei ce doresc să tragă de fiecare secundă, echipamentul ales e foarte important. Şi lama de ras de asemenea!

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

4 zile in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

4 zile in urma

Noul Yeti SB165: acum în format mullet

O delectare pentru priviri acest nou SB165, mai ales în culoarea această albastră. Odată cu adăugarea unei roți de 29…

4 zile in urma