Categorii: ArticoleMag

Pedale de mountain bike vs. pedale de șosea

Un capitol important al componentelor de bicicletă îl reprezintă pedalele pe care le folosești. Dacă la început utilizai o pereche convențională, doar cu platformă, pe măsură ce microbul ciclismului te-a prins tot mai puternic, ai trecut sau vrei să treci la o pereche de pedale automate. Avantajele sunt descrise aici, dar acum vom aborda problema diferitelor modele. De exemplu, care sunt mai bune? Cele pentru mountain bike sau cele destinate ciclismului de șosea?

Această întrebare poate părea cu un răspuns destul de clar, fiecare tip de pedale urmând a fi folosit pentru destinația gândită de producător. Cu toate acestea, există mulți posesori de cursiere care și le-au dotat cu pedale pentru mountain bike, deși singurul off-road pe care îl văd este cel de pe marginea drumului. Situațiile inverse sunt mai rare, ce-i drept, însă ne-am gândit să înșiruim avantajele pe care cele două tipuri de pedale le prezintă.

Sistemele de prindere în ambele cazuri sunt similare, adică un resort care blochează plăcuță aflată pe pantofi și care, implicit, îți ține strâns piciorul de pedale. Diferența majoră în cazul plăcuțelor este de mărime sau, mai precis, de suprafață de contact. În cazul plăcuțelor de mountain bike, aceasta este foarte mică, iar prinderea și scoaterea în și din pedale este foarte facilă, lucru util atunci când trebuie să pui piciorul jos de urgență. Cât privește plăcuțele pentru pedalele de șosea, în cele mai multe cazuri, acestea sunt mult mai mari, și marea majoritate urmăresc brevetul celor de la Look.

Marea diferență dintre cele două tipuri de pedale tocmai din această suprafață de contact decurge. În cazul turelor mai lungi, pedalele de șosea sunt mai comode pentru că presiunea asupra tălpii, generate de apăsarea pedalelor, se distribuie pe o suprafață mai mare. Cu toate acestea, un rol crucial îl joacă și pantofii pe care îi ai. Cu cât modelul este plasat mai sus în gama producătorului, cu atât are talpa mai rigidă și distribuția presiunii de care ziceam anterior se bazează mai mult pe aceasta.

Pedalele și pantofii de mountain bike sunt mai practici, în special dacă pedalezi prin oraș. În primul rând, plăcuța nu depășește nivelul crampoanelor de pe talpa pantofilor, ceea ce îi face relativ potriviți pentru a merge pe jos, lucru cvasi-imposibil cu cei de șosea. De asemenea, talpa este mai puțin rigidă decât în cazul celor de șosea, dar acesta nu este un plus dacă ai de gând să parcurgi drumuri foarte lungi. Un ultim avantaj practic este că pedalele de mountain bike permit un joc mai larg pantofului prins în pedale. Firește, este avantaj când ai nevoie de această flexibilitate suplimentară.

Cât privește greutatea, aceasta nu este o diferență fundamentală între cele două tipuri. Pentru ambele există modele ultra-ușoare, dar și modele care adaugă grame serioase greutății totale a bicicletei tale.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • Felicitari pentru articol!

    As vrea doar sa mai aduc niste completari continutului prezentat aici si ma voi referi putin la pantofii utilizati.

    Exista pantofi de ciclism speciali pentru MTB, care sunt prevazuti cu doua piulite pentru cele doua suruburi ale pacutelor metalice (SPD, CB sau altele), apoi exista pantofi pentru sosea, cu trei piulite mai distantate dispuse in triunghi pentru placutele (Look, SPD-R, etc) si mai exista pantofi cu prindere multipla, atat pentru MTB cat si de sosea.

    Din experienta personala, folosind toate cele trei tipuri de pantofi, pot spune ca cei mai comozi pentru oras si portiuni cu mers pe jos sunt cei de MTB cu talpa flexibila, din motivele enuntate in articol, insa pentru drumuri lungi, atat pe MTB cat pe sosea prefer pantofii cu prindere multipla precum Exustar Carbon, sau cei dedicati pentru MTB cu talpa din fibra de carbon (Time MXS Carbon, Diadora Ergo Carbon ori Specialized Pro Carbon).

    Rareori folosesc pantofi de sosea sau cei hibrizi cu placute de sostea. Atunci cand ii prefer totusi pe acestia, sunt zilele cand fac ture mai lungi si fara intrerupere. In cazul utilizarii pe un Home Trainer, de asemenea prefer pantofii si placutele de sosea.

    As mai vrea sa mentionez ca toate placutele de sosea pe care le-am utilizat eu vreodata au fost din plastic si teflon, motiv pentru care de fiecare data cand eram nevoit sa merg cu ele pe asfalt, mai razuiam cate un strat de plastic si teflon de pe suprafata lor.

    Ca rezumat cu buline, voi lista pe scurt toata povestea in functie de destinatie:
    * mers in oras: avantaj pantofi de MTB cu talpa flexibila si placutele aferente
    * mers pe drumuri proaste pe asfalt sau pamant: la fel ca prima varianta de mai sus
    * ture lungi pe sosea: pantofi hibrid cu placute de MTB sau de sosea, in functie de alte situatii in care este folosita frecvent acea bicicleta
    * pe home trainer: pantofi de sosea cu placute de sosea, indiferent daca bicicleta este MTB sau cursiera.

    Ce am scris in randurile de mai sus reprezinta strict parerea mea personala, din experienta proprie si concluziile subiective pe care le-am dedus.

    Spor la pedalat.

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma