Categorii: ArticoleMag

Patină scurtă sau lungă?

Cum aleg un schimbător de pinioane? În afară de preț, performanțe și greutate, pe lista de specificații trebuie să bifezi un detaliu aparent neinteresant: patina schimbătorului. Ce rol joacă aceasta și cum te ajută atunci când pedalezi pe traseu.

În acest articol îți vom prezenta punct cu punct, avantajele și dezavantajele utilizării schimbătoarelor cu patină scurtă sau lungă.

Patina lungă a schimbătorului

Este folosită de regulă pentru combinațiile de 27 sau 30 de viteze și este recomandă în special la concursurile de Cross Country sau Marathon pentru a putea prelua lanțul în plus atunci când se folosesc rapoartele mici (foaie mică – pinion mic). Practic, nu vei folosi acest raport niciodată.

Un avantaj concret este faptul că susține lanțul tensionat, indiferent de raportul ales. Dezavantaje: cu toate că funcționează pe toate rapoartele, lanțul poate flamba și poate lovi în cadru. De asemenea, schimbările pe teren puternic denivelat pot fi imprecise datorită mișcării patinei.

Patina scurtă a schimbătorului

Aceasta îți oferă avantajul de a oferi tensiune bună în lanț, oferă schimbări precise, lanțul nu mai lovește în cadru și chiar zgomotul produs la schimbările pinioanelor este mai mic.

Patina scurtă are în schimb limitări la folosirea pentru rapoartele cu 27 de viteze. După cum știm (sau ar trebui să știm), lungimea lanțului trebuie să fie minim lungimea necesară pentru raportul foaie mare – pinion mare plus două zale. În cazul în care montăm un schimbător de pinioane cu patină scurtă pe un raport de 27 de viteze, respectând lungimea lanțului descrisă mai sus, în momentul în care se vor utiliza rapoartele foaie mica – pinion mic, lanțul va cădea de pe pinioane.

De ce patina scurtă oferă o tensiune mai bună și schimbări mai precise dacă lungimea lanțului nu se schimbă?

Pe principiul aplicării legilor mecanice, patina acționează ca o pârghie. Cu cât pârghia este mai lungă, cu atât mai ușor este să miști împotriva unei forțe fixe. În acest caz, forța fixă este arcul schimbătorului, care are aceeași tensiune indiferent de lungimea patinei. Lanțul care “flambează” este forța care acționează asupra pârghiei (patinei în cazul nostru) și tensioneaza arcul. Patina lungă = mai ușor de mișcat / Patina scurtă = mai greu de mișcat.

Având în vedere ca la MTB se folosesc de obicei casete de pinioane cu rapoartele cele mai largi (11-34), putem lua ca regula:

– folosești 1 foaie – PATINĂ SCURTA
– folosești 2 foi    – PATINĂ MEDIE
– folosești 3 foi    – PATINĂ LUNGĂ

Dacă folosești o singură foaie poți utiliza cea mai mică patină. Fiind una singură, indiferent de mărimea ei, aceasta nu influențează capacitatea schimbătorului de a prelua lanțul în plus.
În schimb, ceea ce influentează capacitatea schimbatorului de a prelua lanțul în plus este surplusul de lanț rezultat din diferența între foi. De aceea, în acest caz, ai nevoie de o patină mai lungă.

Ce este capacitatea schimbătorului de a prelua lanțul în plus?

În funcție de raportul pinioanelor ales, schimbătoarele au o capacitate de a prelua lanțul în plus, cunoscută în engleză sub denumirea de “rated capacity”. Practic, ca să pedalezi pe foaie mare  – pinion mare ai nevoie de toată lungimea lanțului.
Când folosești foaie mică – pinion mic, rămîn cîteva zale în plus care practic nu au niciun rol și trebuie cumva preluate. De aici “rated capacity”-ul al schimbătorului, marcat pe acesta cu însemnul: 30T, 45T etc.

Practic nu vei utiliza niciodată aceste combinații de foaie mica pinion mic dar nici pe foaie mare pinion mare. Utilizarea acestor rapoarte astfel este un abuz, alinierea lanțului fiind în diagonală ducând rapid la uzarea acestuia.

Să luam ca exemplu, cel mai des întâlnit raport la o bicicletă cu 27 de viteze, cel cu foile de 42-32-22 dinți și pinioanele 11-34 dinți. Ca să aflăm capacitatea schimbătorului (T) necesară pentru raportul ales, aplicăm o simplă formulă: adunăm dinții de pe foaie mare și de pe pinionul mare iar apoi scădem suma dintre dinții foii și ai pinionului mic.

(Foaie Mare + Pinion Mare) – (Foaie Mica + Pinion Mic) = Capacitatea necesară (T)

T = (44 + 34) – (22 + 11) = 78 – 33 = 45T

După precizările celor de la SHIMANO, capacitatea schimbătoarelor pe care le produce sunt de 45T pentru patina lungă și de 30T pentru patina scurtă.

Întrebări sau completări? Le așteptăm mai jos!

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut,

    Eu am un MTB si ma gandesc din ce in ce mai serios sa trec pe un sistem 1x11 de la Shimano. Ma uit pe un XTR RD-9000 cu patina medie pe o foaie de 34-36. Caseta de pinioane pe care as vrea sa o pun este un Shimano Deore XT CS-M8000 11 Viteze 11-40T. Pentru schimbatorul din spate, am nevoie de patina medie sau lunga?

    multumesc,
    Vlad

  • buna , am avut la bicicleta in schimbator sram x7 patina medie cred, inlocuit cu shimano saint, patina scurta,a inceput sa scape lantu, am inlocuit foaia , tot asa (era destul de uzata) . Folosesc raport 1:9v, mentionez ca am scurtat si lantul dar tot asa. trebuie pinioane noi si lant nou sau de la ce at fi problema? inainte nu scapa deloc. E prea mare pinion de 32 sau trebuie in raport maxim de 28t la pinioane? actual e de 11-32t. Unii au spus ca 32t e [rea mult, desi in instructiuni la schimbator spune ca poate si cu 34t, (shimano saint 810, 9S).

    In sfat at fi folositor, multumesc.

  • buna ziua.am un mtb mai de oras,la care i-am atasat o remorca pe 2roti.are 3 foi pe fata(42-32-22) si 7 pinioane pe spate(11-28).prin oras sau pe drum drept ma descurc cu ea(13-24),dar pentru ca am un deal de 10% pe care nu-l pot urca nici fara remorca ,iar pinionul de 11 nu-l folosesc niciodata,as schimba grupul de pinioane cu unul de 13-34(tot 7viteze).schimbatorul de pe spate e shimano altus,iar pe el scrie max 28T, total 35T.nu stiu daca e patina lunga sau medie.as putea schimba doar pinioanele sau trebuie schimbat si schimbatorul spate?

  • Am o bicicleta cu pinioane 11-34 SRAM si foi 24-32-42 SLX.
    Schimbatorul de pinioane este XT 10 viteze cu patina lunga. Am observat ca lantul cand trece prin patina freaca permanent pe acel limitator de tabla indoita dintre cele 2 rotite ale patinei. Este normal?

  • Am comandat un deraior spate sram x9 cu panina medie, multumita articolului de mai sus am reusit sa modific comanda si sa iau cu patina lunga. Am transmisie 3x9. Foarte util articolul ! Keep up the good work !

  • Salut dunt teo am probleme cu angrenajula la o bicla cu 21 viteze cand agrenez mai tare da in gol de la ce poate fi (grupul de pinioane sau intinzator sau lant) ?

    • Primul pas ar fi măsurarea uzurii lanțului cu un instrument special la orice atelier de biciclete serios. Dar dacă asta e cauza, probabil și pinioanele sunt deja uzate.
      Ar mai putea fi blocați clicheții din butuc. Tot la un atelier se rezolvă, e destul de complicat de lucrat la ei.
      Ar mai fi posibil să fie și reglajul de vină, dar atunci nu ar schimba bine vitezele.

  • Știe cineva dc se găsesc patine ca si piese de schimb. Am avut ghinionul sa mi se rupă patina la un Deore XT si sper sa nu fiu nevoit sa cumpăr un schimbator întreg :(. Multumesc.

  • Corect, m-a luat valul și am sărit ca ars. Îmi cer scuze! Mă speriasem că pe un site de specialitate ar putea scrie așa ceva.

  • Daca am capacitatea necesara 35T pot folosi un schimbator cu patina scurta? Dar la 23T?

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma