Categorii: InterviuMag

Nanba Kenji povestește despre cultura bicicletei în Japonia

Cu ocazia press camp-ului Merida din luna februarie a acestui an, am cunoscut o mulțumie de oameni, printre care și pe Nanba Kenji, din Japonia.

Curiozitatea nu putea să ne rămână indiferentă față de acest invitat, așa că i-am răpit câteva minute ca să ne spună câteva lucruri de despre piața japoneză de biciclete, dar și despre alte aspecte. Care anume, poți citi în rândurile de mai jos.

  • Salut Kenji! Mulțumim că ai acceptat să ne acorzi acest interviu. Să începem cu lucrurile de bază legate de cultura bicicletei din Japonia. Când au început niponii să cumpere în masă biciclete?

În mare, Japonia a cunoscut 3 perioade legate de biciclete. Prima a fost în anii 70, când cicloturismul era o modă foarte contagioasă printre studenți și tineri. Pe urmă, începuturile anilor 90 au marcat descoperirea activităților în aer liber de către japonezi. Oamenii mergeau cu corturile în natură, făceau grătare, își cumpărau automobile 4×4 și aflau despre noul tip de bicicletă de atunci – mountain bike. Ultimul, dar nu și cel din urmă val s-a declanșat acum 7 ani, când japonezii s-au orientat spre bicicletele de șosea. Inițial, pasiunea lor consta în a alerga curse de atletism de maraton, dar poate aveau nevoie de ceva mai sofisticat, așa că au trecut la ciclismul de șosea și la triatlon.

  • Știm că piața de biciclete din Asia este puternică. Care sunt cele mai bine reprezentate segmente din Japonia?

În Japonia, crossbike-urile cu prețuri între 500 și 700$ sunt cele mai căutate, urmate de biciclete de șosea scumpe, cu prețuri în jurul a 3.000$. Totodată, multe cursiere de top, cu prețuri astronomice, de circa 10.000$ ca Trek Madone 6 SSL, Time VXRS sau Cannondale SuperEvo 6 au fost vândute în Japonia.

  • Și care marcă este cea mai vândută în Japonia?

Cu siguranță, Giant conduce la capitolul vânzări. Trek se bucură de un mare succes, urmată de Specialized, Cannondale, Bridgestone și Pinarello.

  • Cum stă țara ta când vorbim de infrastructura pentru biciclete?

Niciunul din orașele noastre nu excelează în materie de infrastructură pentru biciclete, dar de circa 5 ani, guvernul a demarat construcția pistelor de biciclete în marile orașe. Tokyo este traversat de mai multe râuri și canale, pe marginea cărora există piste pentru biciclete.

Cât privește ce se petrece în afara orașelor, avem cu ce ne mândri. Există foarte multe drumuri secundare care trec prin localități cu puțini locuitori, așa că aceste șosele sunt un paradis pentru motocicliști și cicliști.

  • Câte competiții de ciclism aveți anual în Japonia și cum se descurcă sportivii? Obișnuiesc să participe și în Europa sau America la curse?

Nu pot spune cu exactitate, dar în Japonia avem circa 1.000 de evenimente  anual. Practic, weekend de weekend există curse de șosea, cross-country, downhill sau de triatlon. Avem și sportivi de valoare, precum Yukiya Arashiro, care aleargă la profesioniști, el terminând Turul Franței în 2010. În materie de mountain bike, îl avem pe Kohei Yamamoto care s-a alăturat echipei Specialized World. Actualmente este clasat pe locul 30 mondial. Și ar mai fi Mio Suemasa, sportivă care participă la downhill și care a fost campioană mondială de downhill acum 12 ani.

  • Ce fel de competiții se desfășoară în Japonia?

De toate, inclusiv ciclobal.

  • Care este cea mai dificilă cursă din Japonia?

Firește, Japan Cup. Este o competiție de șosea care se desfășoară în luna octombrie și la care participă mulți cicliști profesioniști.

  • Comunitățile de cicliști din marile orașe organizează evenimente de tip Masă Critică, de conștientizare a existenței bicicliștilor?

Nu, nu avem voie. Poliția nu ne acordă aprobare pentru așa ceva, deși cei mai mulți care au bicicletă și-ar dori acest lucru.

  • Japonezii cumpără mai multe mountain bike-uri sau city bike-uri?

Majoritatea sunt city bike-uri și cursiere. Mountain bike-ul nu s-a bucurat de vreun succes notabil în Japonia, dar lucrurile par a se schimba. Se vând tot mai multe mountain bike-uri 29er.

  • Cum percepi tu piața europeană de biciclete, acum că ai avut ocazia să o cunoști mai bine? Care sunt diferențele dintre Asia și Europa?

Chiar dacă Japonia este țara de originie a Shimano, se importă multe biciclete, piese de biciclete sau accesorii. Am impresia că Europa are propria industrie a bicicletei care este diferită de cea din Japonia. Observ că oamenii implicați în aceasta iubesc mai mult bicicletele.

  • Aveți expoziții de biciclete în Japonia?

Da, Cyclemode care este organizat la Tokyo.

  • Care dintre piețele asiatice sunt cele mai evoluate? Cine vinde cel mai mult: China, Taiwan, Malaysia sau Japonia?

Dacă vorbim de încasări, Japonia conduce în acest top. China vine tare din urmă și preconizez că în circa 3 ani să ne depășească și să devină cea mai importantă piață a Asiei. Pe de altă parte, bicicleta a devenit tot mai folosită în Taiwan, iar în Coreea de Sud mountain bike-ul este foarte iubit.

Kenji ne-a trimis câteva fotografii pentru publicare de la competițiile din Japonia. Le poți vedea mai jos, în galeria foto.

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

o zi in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

6 zile in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

o săptămână in urma