Cu speranță că nu mai trăiește nimeni cu impresia că băieții de la XC nu se dau bine la vale, am decis să discut cu Lucian Logigan (Scott Faresin Team) despre ultima etapă de enduro din CN Enduro de la Reșița dar și despre această nouă disciplină pe plan local. Mai ales că m-am alipit cu forța la Campionatul Național de Enduro de la Straja de el și de Tudor Oprea, doar din simplul fapt că aveam aceeași marcă de biciclete. Oamenii sunt foarte de viață, deci puteți uita și de miturile conform cărora riderii de XC sunt prea încrezuți.
1.Salut Lucian! Locul 2 la categorie nu e deloc rău. La general cum te-ai clasat? Cum a fost progresul tău din acest sezon la enduro? Știu că ai participat și anul trecut la Straja și a fost o surpriză să aflu la acel moment.
Salut Dragos, in primul rand ma bucur ca am avut ocazia sa ne dam impreuna la Campionatul National de la Straja de anul acesta si sa ne cunoastem mai bine, esti unul dintre oamenii care fac sportul asta cu pedale mai frumos.
Weekendul ce tocmai a trecut am participat la Metal Enduro Resita unde m-am clasat pe locul 2 la categorie (30-39 ani), iar la general pe locul 8. Este al 2 lea concurs de enduro la care particip pe o bicicleta de Enduro! E adevarat ca am participat pentru prima data la anul trecut la Straja dar acolo am venit cu bike-ul de XC si a fost mai mult un test sa vad cum se comporta bike-ul pe un traseu de enduro. Nu pot sa vorbesc despre un progres al meu la cursele de enduro pentru ca am facut doar 2 etape anul acesta si nu am facut nicio pregatire speciala pentru acestea.
2.Te-ai antrenat specific sau te-ai dat la vale din experiența acumulată la XC/XCO?
Nu pot sa zic ca m-am antrenat specific pentru cursele de enduro dar am bagat multe antrenamente de XC prin zona Paltinisului unde avem niste coborari destul de tehnice. Avand in vedere ca faceam coborarile astea pe bike-ul de XC cand am trecut pe cel de enduro ma simteam ca aia din trecut care se antrenau cu sacul de nisip in spate si dupa ce dadeau sacul jos simteau ca zboara. :))
3.Cum ți s-a părut organizarea din acest an a CN Enduro?
Din ceea ce am vazut eu ca si un outsider in CN Enduro ,in cele 2 etape la care am participat, mi-a placut foarte mult atmosfera mult mai relaxata decat la cursele noastre de XC, imi place ca ai timp de socializare in zonele de transfer intre probele speciale. Iar ca si organizare si trasee a fost foarte bine, iar munca pentru a construi acele probe speciale cred ca e una titanica. Am respect enorm pentru oranizatori si pentru cei care au ajutat la realizarea acestor trasee! Chapeau!
4.Povestește-mi mai mult despre ultima etapă de la Reșița. Cum ți se pare acest format pe două zile? Nu scoate untul din tine? Văd că pentru tine lucrurile au fost chiar palpitante: locul 3 în prima zi, locul 2 în a 2a zi. Cum sunt traseele de la Reșița? Eu n-am mai fost acolo de la prima etapă.
Pentru mine a fost un moment special sa ma intorc la Resita la un concurs de Mountaibike pentru ca aici am participat la unul din primele concursuri de XCM din Romania, undeva prin 2005 daca bine tine minte… pe vremea aia era un concurs de referinta maratonul de la Resita! Ca sa revin la Metal Enduro Resita din 2019, mi se pare super tare faptul ca acest concurs se desfasoara pe parcursul a doua zile, ceea ce iti ofera sansa sa vezi rezultatele din prima zi si sa iti creasca emotiile pentru ziua 2 in cazul in care esti la putine secunde de podium sau de alti concurenti. Cam asa a fost si in cazul meu cand am aflat ca sunt la 4 secunde de locul 2 – Gusts Osmucnieks, un rider din Letonia venit din Gravity, iar pe locul 1 la aproape 1 minut era legendarul Sorin Parau care nu mai are nevoie de nici o prezentare!
Traseele de la Resita au fost senzatie! Un concurs foarte solicitant din punct de vedere fizic, noi am ajuns la Resita cu 1 zi inainte de concurs si aveam in plan sa facem toate etapele intr-o singura zi :)) bineinteles ca nu am reusit asa ca unele etape le-am facut doar in concurs, ‘blind’ cum se zice. Oricum am facut la recunoastere 6 din cele 8 speciale dar a 2a zi nu mai tinem minte nimic. Asta a facut concursul cu atat mai interesant si mai palpitant pentru mine.
Inca o data tot respectul pentru cei de la Bike Attack, care au facut niste sacrifici mari si doar cei care organizeaza concursuri pot sa inteleaga ce inseamna sa faci asa ceva, sunt niste oameni foarte faini si cu adevarat pasionati cum rar mai gasesti in zilele noastre! RESPECT BIKE ATTACK!
5.Consideri că enduro oferă șanse egale tuturor participanților ținând cont că vin din diverse discipline? Dar traseele din acest campionat, îi avantajează mai mult pe cei care de regulă se dau la vale?
Nu pot sa imi dau seama pe cine avantajeaza mai mult traseele de la Resita… pe cei care se dau de regula la vale sau pe cei care se antreneaza si pentru urcari… cred ca e o linie foarte fina pentru ca sunt probe speciale pe care nu prea ai de pedalat, iar pe cele pe care ai de pedalat am observat ca nu am avut timpi cu mult mai buni, deci tind sa cred ca si baietii care se dau la vale pedaleaza destul de bine cel putin pe portiuni scurte. Oricum poti sa fii Armstrong pe urcari dar daca nu stii sa cobori cat de cat, nu ai nicio sansa. Am zis Armstrong pentru ca exista inca o chestie care imi place foarte mult in sporturile astea de gravity si anume ca diferenta nu se face din doping si doar din aptitudini, antrenament si talent.
6.Te-ai gândit vreodată cu Tudor Oprea să extindeți echipa pentru enduro? Nu întreb pentru mine. Eu deja m-am integrat. Întreb pentru un prieten. 🙂
Am vrut de mult timp sa particip la o cursa de enduro dar de cele mai multe ori nu am avut timp liber, mereu avand curse si planuri legate de xc, olimpiada etc. Acum ca lucrurile s-au mai linistit si Romania e calificata la Tokyo 2020, pentru mine sa pot participa si la cate o cursa de enduro e o mare bucurie! Sincer nu am avut niciodata o discutie cu Tudy despre o extindere a echipei pe disciplina asta, eu sunt super fericit ca am reusit sa ne luam biciclete astea super tari de enduro si ca am si timp sa mai particip la cate o etapa din cand in cand.
7.Ce vizibilitate crezi că are enduro-ul față de restul disciplinelor? Nu mă refer neapărat în online, ci în viața reală, acolo unde sponsorii ridică pretenții. Și care consideri că este cea mai vizibilă disciplină (chiar și numirea unui eveniment n-ar fi rea). Șoseaua este oare mai vizibilă decât MTB-ul?
Legat de vizibilitatea curselor de enduro in Romania nici nu stiu ce sa zic… Cred ca Romania urmeaza trendul international in care soseaua este de departe pe locul 1 urmata de Mountainbike si de restul disciplinelor. Soseaua e foarte vizibila si sunt bani multi in joc, se transmite live si aproape de fiecare data cand deschizi pe EuroSport vezi ceva din ciclism. Restul disciplinelor nu prea le vezi la televizor, iar mountaibike vezi doar pe net, RedBull TV, Youtube sau altele de genul. Cel putin in Romania enduro mi se pare o nisa a ciclismului pe care abia o cunosc cei care fac XC apoi din cei care fac sosea cred ca multi nici nu au auzit de enduro… dar nu cred ca asta e un lucru rau. E la fel si in motorsport: toata lumea a auzit de formula 1, dar mult mai putini stiu de raliuri si mai putini de nascar si foarte putini de truck trial.
8.Cum ai încuraja lumea să participe la enduro? În fond, traseele nu sunt din cele mai simple, dar în teorie pot fi și parcurse de cicliști mai puțin experimentați atâta timp cât adaptează viteza, nu?
Eu as incuraja lumea sa participe la enduro prin propriul exemplu, dar si prin alte exemple de oameni care au participat la Resita. Aici pot sa il mentionez pe Memo care se descurca foarte bine cu microfonul dar pe bicicleta spre surprinderea mea l-am intalnit prima data in cantonament in Turcia pe cursiera dupa care l-am vazut la unele maratoane de mountainbike si acuma il vad la enduro. Deci orice e posibil (mai putin downhill). :)) In orice caz, pentru cineva care vrea sa se apuce de mountainbike, eu as sugera sa se apuce de enduro si daca face fata aici atunci poate sa treaca si la xco sau xcm si sa ajunga la un nivel cat de cat bun pentru ca la aceste 2 discipline dupa parerea mea diferentele se fac pe urcare dar daca nu stii sa cobori, niciodata nu poti sa ajungi foarte sus.
9.Ce ți-ai propus în ceea ce privește această disciplină pentru anul viitor?
Viitorul meu in enduro este asemanator cu viitorul Romaniei, adica absolut incert, fara niciun plan sau o viziune clara. Ce-o fi o fi, suntem romani si asta ne ocupa tot timpul. :)) Totusi mi-ar placea sa particip si la restul etapelor din CN si mai mult de atat mi-ar placea ca si noi ca si rideri/echipa, cu ceva experienta in organizarea de concursuri, sa aducem ceva in acesta disciplina si sa organizam o etapa de enduro la Paltinis pentru ca e o zona care promite!
10.Iarna asta cum o vei petrece? O mică pauză și antrenamente? Când vei începe oficial sezonul viitor și ce curse ai ochit pentru 2020?
Anul acesta am avut un sezon foarte lung din nou. Am inceput cu primele curse in Turcia in februarie si de atunci aproape in fiecare weekend am avut cate o cursa, dar partea buna e ca dupa ce Vlad Dascalu a reusit calificarea Romaniei la J.O. la ultimele curse am mers cu un stres in minus si pe langa asta ma bucur ca am reusit sa ajung si la enduro lucru care mi-a dat o motivatie in plus. Mai am 2 curse anul asta la care particip cu placere si pe urma o sa fac o pauza de la concursuri timp in care sper sa mai tina vremea sa ma pot da mai mult cu Ransom-ul! Apoi, din decembrie, voi incepe o pregatirea mai serioasa pentru Cape Epic din martie 2020 unde voi participa cu Tudy pentru a 2a oara.
11.Ce speranțe putem avea de la Vlad Dascălu la Olimpiada de la Tokyo? Cum vezi lucrurile?
Abia astept anul viitor sa il vad pe Vlad in Cupele Mondiale la categoria Elite. Pentru Jocurile Olimpice cred ca Romania are sanse reale si foarte bune la o medalie in cursa de XCO, anul trecut Vlad Dascalu a scris istorie in montainbike-ul romanesc castigand Cupa Mondiala, Campionatele Mondiale si Campionatele Europene de XCO! Am petrecut ceva timp cu Vlad si pot sa spun ca este un talent cum nu am mai vazut niciodata, iar pe langa asta e si un sportiv muncitor si cu capul pe umeri. Chapeu inca o data!
Sper ca la anul să ne vedem la mai multe concursuri, așadar spor la antrenament!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…