Așa cum am aflat de pe profilul de facebook al lui Iulian Zaharie, de 10 ori Campion Național la Trial și mai nou, rider sponsorizat de către BikeXpert, vom avea anul acesta 3 etape de Cupă Națională de Trial și extra, un Campionat Național. Faptul că vom avea aceste competiții dar și că BikeXpert se implică în susținerea unui rider de trial reprezintă vești extraordinare pentru scena locală, mai ales că această disciplină, pe cât de spectaculoasă, pe atât de neprezentă a fost în ultimii ani. Poate că a venit momentul să înceapă ascensiunea acestui sport și să câștige din ce în ce mai mulți fani și pe plan local, căci în Vest, se bucură deja de o foarte mare popularitate. Am discutat cu Iulian despre toate acestea subiecte, în interviul ce urmează.
1.Salut Iulian! Hai să începem cu tine, ca să te cunoască lumea. Cine ești, când te- ai apucat de trial și care au fost cele mai semnificative momente din cariera ta?
Salutare! Pentru cei care nu stiu, Trialul este acel sport individual ce presupune trecerea, cu bicicleta peste diferite obstacole, de-a lungul unui anumit traseu, făra ca sportivul să atingă obstacolele sau terenul altfel decât cu pneurile.
El are atractivitatea și dificultatea sporturilor extreme, dar făra a include în mod necesar și periculozitatea acestora .
Toata pasiunea pentru biciclete a aparut acum 14 ani. Nici macar nu stiam ca exista acest sport numit Trial.. Mai exact, ieseam cu gasca de prieteni zilnic si fiecare incerca sa faca cate un trick sau ceva iesit din comun decat mersul normal pe bicicleta. Nu dupa mult timp a apărut internetul pentru mine si acolo am descoperit disciplina care m-a adus aici.
Am inceput sa fiu un student al Trialului, invatand sarituri din mai multe tehnici de la baietii din clipurile de pe Youtube. Cu timpul am devenit tot mai bun, chiar cel mai bun din gasca cu care ieseam in fiecare zi. Am zis ca nu vreau sa ma opresc aici, voiam si mai mult.
Am aflat ca se organizeza competitii de anvergura la noi in tara si atat a fost. Prima mea participare a fost in 2011 la un concurs international unde m-am clasat pe locul 7 in categoria Amatori. Eram destul de dezamagit de rezultat, stiam ca pot sa fiu mai bun. Visam sa ajung la fel de bun ca baietii din categoria Elite, erau ca niste superstar-uri pentru mine (biciclete profesionale, nivel avansat si sponsori). M-am intors acasa foarte motivat, iar ambitia mea m-a facut sa evoluez asa de mult incat la doar 3 ani de la acel concurs am castigat titlul de campion national la Juniori, inclusiv Elite, desi aveam doar 18 ani. De atunci am inceput sa castig cam fiecare concurs din Romania sau cel putin eram pe podium.
2.Care crezi că este nivelul de percepție asupra trialului în România? Este lumea familiarizată cu acestă disciplină?
Trialul incepe sa prinda culoare si la noi in tara, se organizeza evenimente anual in diferite orase. Singurul lucru ce ne impiedica spre dezvoltarea acestuia este faptul ca nu e la fel de mediatizat ca celelalte ramuri de sport.
3.Este clar că evenimente precum o Cupă Națională promovează mai mult acest sport. Întrebare este: unde se vor desfășura evenimentele și cât de aproape vor aduce de public această disciplină? În anii 2000, când participam și eu la astfel de concursuri, majoritatea erau organizate în centrele orașelor sau în parcuri, cu mult, foarte mult public.
M-am decis sa iau initiativa spre orgnaizarea competitiilor nationale din tara impreuna cu Federatia Romana de cislism si Dinamo BikeXpert. Este vorba de 3 cupe nationale si un campionat. 2 dintre ele le voi organiza in orasul meu natal, Radauti, iar celealte competitii in Cluj Napoca si Bucuresti. Trasele vor fi amenajate cat de mult posibil intr-o zona centrala pentru a atrage privirile oamenilor si dezvoltarea acestuia totodata.
4.Din câte-am văzut, vom avea două competiții la Rădăuți, Cupa și Campionatul și alte două etape de Cupă la București și la Cluj. De ce Rădăuți și nu Brașov spre exemplu?
Am ales sa organizez campionatul si o cupa nationala la Radauti deoarece lumea e destul de familiarizata cu BikeTrialul, mai ales dupa participarea mea la Romanii au talent, dar si faptul ca, campionul national e din Radauti – haha! Pe la langa asta sunt multi oameni de suflet care m-au sustinut/sponsorizat de-a lungul carierei mele si as vrea sa le ofer un show pe cinste.
5.În România mai avem câțiva practicanți de hobby-trial, printre care mă număr și eu. Momentan am o bicicletă de street trial cu roți de 24 și tot tacâmul. La nivelul meu, am vreo șansă să parcurg acele trasee sau totul începe cu o urcare de 1.7m, urmată de un gap de 2.5m? De asemenea, cine va construi traseele?
Da, cred ca vei putea face fata. Traseele vor fi construite pentru toata lumea, in functie de nivelul riderilor, in asa fel incat riderii sa poata folosi cat mai multe tehnici pentru parcurgerea lor. Ma voi ocupa in mod special de trasee, voi incepe cu sectiuni cat mai usoare dupa care incet-incet voi creste dificultatea .
6.Vor exista și categorii de vârstă și nivel?
Vor exista 3 categorii: Amatori, Seniori si Elite.
7.La câți participanți vă așteptați pentru fiecare etapă în parte?
Ma astept la cel putin un numar de 20 de participanti, cei mai buni din tara 🙂
Mulțumiri pentru timpul acordat și îți dorim mult succes!
Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…
Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…
Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…