Indiferent dacă este o plăcere simplă a vieții noastre sau o pasiune pătimașă, bicicleta este, de multe ori, luată de bună, ca și cum ar fi existat sub forma actuală de când s-a inventat. De aceea începem astăzi o serie de articole legate de istoria bicicletei. Vom face o incursiune interesantă în trecutul acestui vehicul, pornind de la zilele în care banalele pedale erau de domeniul SF și încheind cu cele mai avansate tehnologii ale zilelor moderne. Așa că dacă crezi că schimbătoarele de viteză sau frânele sunt indispensabile pentru bicicleta ta, aruncă un ochi asupra primelor astfel de vehicule!
Prin anul 1865 este rândul francezilor să între în scenă. Pierre Michaux, un fierar parizian, a regândit proiectul drezinei, adâugându-i o roată de față mai mare ca cea de spate, dotată cu pedale atașate direct de axul ei. De fapt, el a fost primul producător la scară largă a acestui vehicul, denumit de unii velociped sau Michauline. Nici cadrul nu mai era din lemn, ci din fontă în primă fază, Clement Ader fabricând același fel de cadru din oțel prin 1868, după ce materialul acesta s-a dovedit a fi superior. Velocipedul stârnise un val de interes, dar și aceasta a fost efemer și la finele anilor 60 a secolului al 19-lea, doar Marea Britanie mai avea un număr ridicat de persoane care îl foloseau.
Următorul salt în materie de tehnologie a venit din partea lui H.J. Lawson, un englez din Brighton, care inventează și brevetează primul sistem de transmisie prin lanț. Acest lucru se întâmpla în 1873, după mai multe încercări eșuate ale inventatorului. Bicicleta lui Lawson, poreclită Sussex Dwarf, era revoluționară prin faptul că avea roțile mult mai mici decât ale velocipedelor, 23 de țoli în comparație cu 81, dar era mult mai ușor de acționat mulțumită lanțului care creștea eficiența transmisiei cu 100% față de pedalele atașate direct de roată. Astfel, s-a obținut un câștig în materie de viteza care putea fi generată și de simplitate în utilizare. Probabil nu era prea ușor să te cațeri de fiecare dată pe velociped…
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
Exact asa e...sursa ,,Mari inventii" Barbu Apelevianu Ed .Ion Creangă 1977
Foarte interesant , asteptam cu interes alte articole!