Bicicleta are nevoie de întreținere pentru a se bucura de o viață lungă și lipsită de griji, iar tu ești cel mai în măsură să-i oferi aceste condiții. Cu un minim de scule și de operațiuni, îi poți prelungi viața simțitor. În acest articol, vom oferi câteva sfaturi pentru cei începători, în ceea ce privește întreținerea bicicletei acasă.
Cele necesare acasă
Un set de chei imbus, care în general, în funcție de preț, vin și cu alte scule incluse, nu trebuie să-ți lipsească. De asemenea, această trusă va trebui s-o ai cu tine și în ture, pentru că nu poți știi niciodată când îți va fi de folos. Există truse doar cu chei imbus, eventual și cu o șurubelniță în stea, care se vor potrivi cu șuruburile bicicletei tale sau truse care mai conțin și cheie de spițe, levier, presă de lanț sau diverse șurubelnițe. O vei folosi pentru diverse reglaje.
O soluție pentru uns lanțul este de asemenea necesară. Poți opta pentru cele dedicate condițiilor uscate, condițiilor umede sau ambelor situații (cumpărând două lubrifiante separate). Este foarte important ca lanțul să fie lubrifiat pentru a funcționa optim. Nu utiliza vaselină, ulei de bucătărie sau alte soluții improvizate. Ține minte că lubriantele pentru lanț au fost special create pentru biciclete.
Pompa de mici dimensiuni, nu ocupă mult spațiu și o poți lua cu tine și în tură. Majoritatea pompelor de mici dimensiuni au un cap dublu, ce poate fi folosit pentru valve Presta (subțiri) sau Schrader (mai groase, cunoscute sub numele de valvă auto). Orientează-te după un model telescopic sau cu dublă direcție, ca să introduci o cantitate mai mare de aer în cameră.
Un set de leviere pentru demontarea anvelopelor, împreună cu un set de petice nu trebuie să-ți lipsească din casă, dar nici din ghiozdan. Recomandat ar fi să ai cu tine două camere de rezervă, nu se știe niciodată când poți ajuta pe cineva pe traseu.
Pentru curățarea bicicletei, pune deoparte câteva cârpe vechi și o periuță de dinți folosită, cu ajutorul căreia vei putea curăța zonele mai puțin accesibile ale bicicletei. Nu utiliza o perie de sârmă, deoarece vei zgâria componentele bicicletei tale.
Operațiuni
Utilizarea setului de chei imbus
Îți va folosi pentru reglaje precum: frâne V-brake, manete de frână, schimbătoare, îndreptarea ghidonului, reglajul etrierelor de frână, reglajul șeii față-spate (sau potrivirea vârfului șeii, mai sus sau mai jos).
Verifică funcționarea frânelor și a schimbătoarelor după fiecare tură, în caz că dau semne de funcționare defectuoasă.
Aici poți vedea cum se reglează frânele V-Brake, frânele mecanice pe disc, frânele hidraulice pe disc (pasul 4), schimbătorul de foi și cel de pinioane.
Când trebuie să ung lanțul?
În principal, de fiecare dată când simți că este nevoie: sistemul de transmisie funcționează greoi, lanțul produce sunete deranjante sau când este murdar. Și pentru că tot am adus vorba de murdărie, trebuie să-l cureți cât poți de bine înainte de a-l unge. Atenție: curățarea lanțului cu motorină va înlătura lubrifiantul dintre zale. De asemenea important, un strop de lubrifiant la părțile în mișcare ale schimbătoarelor și la cele două rotițe ale patinei, nu strică niciodată.
Vezi aici cum se curăță și cum se lubrifiază lanțul.
Cu ce presiune trebuie umflate anvelopele?
Este important ca anvelopele tale să fie umflate la presiunea corespunzătoare. Deși există numeroase tabele, cel mai bine tu stabilești care este presiunea corectă pentru tine. Trebuie să ții cont de următoarele: greutatea ta, terenul pe care rulezi, dimensiunea anvelopei. Dacă presiunea din avelopă este prea scăzută, vei pedala mai greoi, iar șansele să faci o pană cresc. Dacă anvelopa este prea umflată, tura devine inconfortabilă, iar pe teren accidentat riști să fii aruncat dintr-o parte în cealaltă a traseului.Poți face un simplu experiment: umflă anvelopa la capacitatea maximă (trecută în PSI pe peretele anvelopei) și ieși la o tură, vezi cum te simți pe bicicletă. Apoi mai poți scădea din presiunea în funcție de preferințe. Pentru această operațiune trebui să ai o pompă cu manometru.
Cum înlocuiesc o cameră spartă?
Tutorialele de mai jos te pot ajuta la înlocuirea unei camere sparte. Nu este atât de complicat pe cât pare, necesită doar puțin anternament.
Cum schimb o cameră (și demontarea roții de față)?
Cum demontez roata de spate a bicicletei (pentru înlocuirea camerei)?
Cum repari o cameră cu ajutorul peticelor?
Cum repari o cameră fără petice (soluție provizorie)?
Curățarea bicicletei
Folosește soluții speciale de curățat bicicleta și folosește-te astfel de cârpele sau de periuța pe care le aminteam mai devreme. Nu spăla niciodată bicicleta cu jet (ex. spălătorii auto), deoarece toate fragmentele mici de pămânmt pătrund la rulmenți sau în furcă și vor dăuna în timp.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
@Florin te duci dupa concurs sa o speli cu jet (cel mai probabil oferit de oranigazatori), dupa recomand sa o mai iei odata la mana + uns lant. Banuiesc ca de cel din Slanic Prahova e vorba. In afara de asta lumina multa si ceva sa-ti protejeze fata ca e mult mult praf de sare in tunel :D
Am eu o intrebare in legaura cu spalatul bicicletei, voi participa la o competitie unde este implicata foarte multa sare, si sunt foarte curios cum pot sa curat bicicleta eficient astfel incat sa nu am probleme din cauza prafului de sare ? multumesc !
Eu am la mine mereu un spray de pana. Am dat 2 euro pe unul si am luat vreo 4. O data l-am folosit si mi se pare ca m-a tinut mai mult de 5 luni. Am facut o data o pana cand urcam un deal si am merg pe jos cu bicla in spate 8 km si m-am gandit ca e bine sa ai un spray in caz de pana.
http://media1.marktguru.at/content/Lidl/2739/tags/4/158760.jpg
http://mtb.ubiqyou.com/ cred ca acest calculator ar fi de ajutor pentru un calcul al presiunii din cauciucuri.