Categorii: ArticoleMag

Ghid : furci de downhill pentru 2010

Dorim cu ocazia acestui articol sa trecem in revista si sa-ti prezentam, ofertele producatorilor de furci pentru segmentul downhill. In 2010, tendintele producatorilor sunt de a oferi produse mult mai durabile si mult mai usoare, comparativ cu anii precedenti. Cursa acestor furci a ramas constanta si se pastreaza in limitele anterioare, anume intre 180 mm si 200 mm.


Majoritatea producatorilor lanseaza insa acelasi model de furca, cu caracteristici usor modificate dar si materiale diferite utilizate pentru fabricarea acestora, in functie de preturile cu care sunt lansate pe piata. Cele mai scumpe, dar si cele mai rar intalnite, raman furcile cu brate realizate din carbon. Unii producatori s-au lansat de curand pe piata acestor furci scumpe si performante, altii sunt deja consacrati si nu mai au nevoie de nicio prezentare.


O sa urmarim in continuare ofertele pe larg si descrierile fiecarui produs in parte. De asemenea, la finalul articolului vei regasi o lista comparativa cu toate produsele prezentate, lista ce contine informatii despre greutatea produselor cat si despre costurile acestora.


Furca de downhill de la Rock Shox


Rock Shox se bucura de o notorietate foarte crescuta in randul biciclistilor, atat a celor amatori cat si a celor profesionisti. Datorita faptului ca furcile Rock Shox echipeaza multe modele de bicicleta direct din fabrica, face ca acestea sa se recomande singure, vanzarile numeroase ale acestora contribuind din plin la imaginea pozitiva pe care o creaza pe piata. Un lucru foarte bun dealtfel, deoarece calitatea este o caracteristica pentru multe din modelele producatorului de peste Ocean.


Modelul dedicat exclusiv probelor de downhill se numeste BOXXER si sunt sanse foarte slabe sa nu fi auzit de el. Vine ca echipare standard pentru multe modele de biciclete pentru downhill, majoritatea fiind a unor  producatori consacrati in acest domeniu. „Legenda” in clasa furcilor de downhill, asa cum mai este supranumita in randul cunoscatorilor, a fost imbunatatita pentru anul in curs, 2010. Sistemul de amortizare Mission Control DH a fost reproiectat, oferind in prezent numeroase posibilitati de ajustare dar si o cursa mult mai sensibila.


Furca Rock Shox Boxxer este oferita in trei versiuni si anume : Boxxer World Cup, Boxxer Team si Boxxer Race. Fiecare dintre acestea beneficiaza de tehnologii diferite, dintre care modelul Boxxer World Cup este cel mai avansat. Si cel mai usor : 2694 de grame. Printre caracterisiticile acestei furci amintim : Dual Flow Adjust, care presupune utilizarea a doua circuite independente de amortizare cu posibilitatea reglarii direct de pe coroana superioara a furcii. Astfel, utilizatorul poate seta furca pentru denivelari mici sau drop-uri foarte mari.


Modelul Boxxer Team pune pe cantar 2989 de grame si un sistem de amortizare doar cu arc si nu cu aer ca la modelul World Cup. Avantajele utilizarii modelului Team sunt evidente : intretinere mai putin costistoare si reparare usoara in cazul unor eventuale daune. Modelul Boxxer Race, este derviat direct din modelul Team, insa beneficiaza de mai putine reglaje si implicit de o greutate mai mica, de 2862 grame. Pe de alta parte, modelul pe aer World Cup, prezinta reglaje mai precise, confort mai bun si o curba de amortizare progresiva.


Cursa este de 200 mm pentru toate modelele din gama Boxxer, iar pe acestea pot fi montate frane hidraulice cu diametrul discului de maxim 210 mm. Materialul din care sunt realizate bratele este aluminiul 6061 T-6.


Furca de downhill de la Manitou


Cei de la Manitou au in program modelul Dorado. Acesta este oferit incepand cu 2010 in doua versiuni distincte : prima se bucura de brate realizate din carbon, iar cealalta beneficiaza de o constrcutie a bratelor din aluminiu.


Caracteristicile celor doua modele sunt asemantoare, diferenta fiind facuta de materialul din care sunt realizate bratele.


Astfel, modelul Dorado Pro cu brate din aluminiu cantareste 2.97 kg, iar modelul Dorado Carbon 2.9 kg. Amortizarea in cazul furcii Dorado se face in partea inferioara a acestia si nu in partea superioara ca la modelele clasice.


Se bucura de amortizare pe aer cu doua camere si numeroase posibilitati de reglaj. Astfel, cursa poata fi setata intre 180 si 203 mm, rebound-ul poate fi setat si ofera doua posibilitati de ajustare a amortizarii : low speed si high speed.


Producatorul se lauda cu faptul ca modelul Manitou Dorado se numara printre cele mai avansate furci pentru downhill din lume.


Furca de downhill de la Marzocchi


Producatorul italian este renumit pentru modelul furcii de downhill 888, oferit in trei versiuni distincte : 888 RC3 EVO, 888 RC3 EVO Titanium si 888 RCV.


Ambele modele 888 RC3 sunt echipate cu arc pentru amortizarea socurilor, modelul RC3 EVO Titanium bucurandu-se de un arc realizat din titaniu.


Bratele sunt groase, de 38 de mm, devansand concurenta de la Manitou. Modelul 888 RCV beneficiaza de amortizare pe aer, avantajele acestui sistem fiind prezentate mai sus.

Dintre cele trei modele, 888 RC3 Evo Titanium este cea mai usoara, cantarind 2990 de grame. Cel mai greu atarna pe cantar modelul Marzocchi 888 RCV, cu 3,6 kg dar si cu un pret relativ mic.


Toate modelele beneficiaza de o cursa de 200 de mm si permit montarea unui disc cu un diametru de maxim 203 mm.



Furca de downhill de la Fox Racing


Modelul, denumit 40 RC2 a purtat multi concurenti pe calea castigarii unor concursuri importante, unele chiar de campionat mondial de downhill. Recomandarile din partea utilizatorilor sunt foarte bune, mai ales ca furcile Fox sunt cunoscute pentru performantele excelente si durabilitatea crescuta.


Dimensiunea bratelor furcii este una cu adevarat impunatoare : 40 de mm grosime. Amortizarea se face cu ajutorul unui arc realizat din titaniu si poate inghiti socuri pe o plaja de 203 mm. Beneficiza de numeroase reglaje precum : compresie low si high speed, preload al arcului si rebound.

Cu o greutate de 3.1 kg, FOX 40 RC2 nu se numara printre cele mai usoare furci de downhill, insa rezultatele obtinute in concursuri o prezinta ca una dintre cele mai recomandate furci pentru coborari extreme, freeride sau chiar all mountain.


Furca de downhill de la RST


Taiwanezii de la RST au in program nu unul, ci doua modele distincte recomandate pentru downhill. Este vorba despre modelul Sigma dezvoltat pentru downhill extrem si despre modelul R One, care pare o furca dedicata mai mult Freeride-ului si All Mountain-ului.


Modelul RST Sigma beneficiaza doar de doua reglaje : reglarea compresiei si al rebound-ului. Amortizarea se face cu arc cursa acestia fiind de 200 de mm. Bratele au un diametru de 36 de mm iar greutatea totala este cu adevarat impresionanta : 3,6 kg. Se pot monta doar frane pe disc cu diametrul discului de 203 mm.


Modelul RST R1 se prezinta cu o cursa mai mica, de 180 de mm si cu doua versiuni de echipare : Super si Pro. Diferentele intre cele doua modele sunt minime si se fac remarcate la capitolul reglaje. Super beneficiaza de ajustarea compresiei si al rebound-ului, pe cand modelul Pro beneficiaza doar de ajustare a rebound-ului. Modelul Super este si cel mai usor, in ciuda echiparii suplimentare, cantarind 3.28 kg.


Ambele modele de la RST sunt destul de rar intalnite in cursele de downhill si nu au prea multe recomandari.


Furca de downhill de la BOS Mtb


Nu-i asa ca nu ai auzit de la cei de la BOS Mtb? Acestia ofera furci de downhill pentru racerii „creme de la creme” asa cum descrie BOS, targetul produselor sale. In mare, specificatiile furcii BOS idylle Rare se aseamana cu cele ale celorlalte furci aflate momentan pe piata : 200 mm cursa de amortizare, compresie low si high speed, setare rebound.


Bratele superioare ale furcii sunt realizate din aluminiu 7050 iar cele inferioare din magnezsiu. Greutatea totala este de 3260 de grame, numarandu-se printre cele mai grele furci pentru downhill.


Furca de downhill de la White Brothers


Modelul White Brothers Groove Race se lauda cu faptul ca este cea mai usoara furca pentru downhill disponibila pe piata in clipa de fata. Si pe bune dreptate, cele 2.4 kg ale furcii sunt comparabile cu cele ale unei furci pentru Cross Country entry-level sau mid-level.


Cursa modelului Groove Race este de 180 de mm, dar promite amoritzari foarte line si performante remarcabile, acompaniate de o durabilitate foarte crescuta. Amortizarea se face cu aer iar furca beneficiaza de suficiente reglaje precum : rebound, compresie sau preload.


Este disponibila doar pentru frane pe disc, singura culoare in care este oferita, fiind cea neagra. Pretul este insa surprinzator de mic raportat la greutatea si performantele acestei furci.


Concluzie


Pentru 2010 ai suficiente optiuni pentru a-ti echipa bicicleta cu o noua furca super capabila pentru downhill. Ofertele sunt diferite, in schimb specificatiile sunt in mare parte asemanatoare. Furca ideala de downhill, pentru bugete mai restranse, trebuie sa fie relativ usoara, sa beneficieze de amortizare pe arc – astfel incat intretinerea sa fie cat mai facila iar pretul sa fie cat mai decent. Atentie insa ce furca alegi : unii producatori nu au niciun fel de reprezentante in Romania iar costurile pentru expedierea acestia inapoi la fabrica, in cazul unor daune, vor fi suportate de tine. Mai mult, timpul de asteptare nu va fi in niciun caz unul mic. Recomandarea noastra merge spre Rock Shox Boxxer Team datorita notorietatii si a greutatii scazute raportata la performante. Insa nu uita de FOX. Se plaseaza printre cei mai mari producatori de amortizoare din lume.



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma