Categorii: ArticoleMag

Frâne ABS pentru bicicletele de munte: ce presupune?

ABS-ul pentru biclete nu este un sistem tocmai nou, însă în prima sa iterație a fost lansat tot de Bosch și Magura. Era interesant la vremea aceea și am avut ocazia să-l testez la Eurobike (în 2018), însă totul era atât de voluminos încât nu părea să aibă vreun sorți de izbândă. Plus că gluma preferată a tuturor era că sistemul este construit special pentru cei de vârsta a treia. În noua variantă, mult mai compactă (cu aproape 80%!), mai eficientă și dedicată bicicletelor de munte, aceasta nu mai este neapărat ținta glumelor și așa cum am aflat și eu, este o varianta de luat în seamă cu beneficii reale. La urma urmei, cine n-ar vrea să frâneze la maxim fără să mai aibă panică de faptul că roata de față s-ar putea bloca? Să ne gândim doar câtă lume cunoaștem care a zburat peste ghidon tocmai din acest motiv. Dacă nu chiar noi. Așadar, m-am pus pe Cube Stereo (eBike) pe care era instalat sistemul de frânare Magura MT eStop și i-am dat la vale, încercând să-i testez limitele și astfel să-mi pun viața în pericol, așa cum îmi place s-o fac de fiecare dată.

Însă nici pomeneală de vreun pericol. Primele sesiune de frânare le-am dat pe iarba udă, plină cu roua de dimineață. Apoi am mers pe zone cu pietriș. Apoi pe cele cu nămol, apoi pe rădăcini și pietre. Practic, orice scenariu a putut fi pus în practică, iar concluzia a fost una singură: sistemul funcționează similar cu cel pe care-l regăsim pe mașini, fără a bloca complet roata de față sau cea de spate, frâna primind niște impulsuri prin care blochează și deblochează scurt roata. Faptul că roata de față nu se blochează înseamnă două lucruri: nu vei zbura peste ghidon la o frânare puternică și mai mult decât atât, îți poți menține traiectoria, chiar dacă frânezi puternic într-un viraj. Sistemul funcționează începând cu viteza de 6 km/h.

Mai există un model de manetă care arată mai rău.

Roata de spate nu se blochează la viteze mici. Altfel, lever feel-ul sau modulația nu m-au dat pe spate, nici forma manetei. E posibil ca modulația să fi avut de suferit și din cauza faptului că frânele nu erau aerisite de ceva timp, însă pentru forma și aderența oferită de manetă, nu există scuze neapărat. În orice caz, cei de la Magura probabil că vor îmbunătăți acest detaliu. Manetele acestea însă au un rezervor mai mare și pot disloca astfel o cantitate mai amre de ulei, necesară pentru o presiune sporită. Etrierul provine de la modelul MT5, cu 4 pistoane. În ceea ce privește cutia montată pe brațul furcii (cu rezervor inclus), aceasta este alimentată de la acumulatorul bicicletei electrice, însă fără a avea un consum care să influențeze simțitor autonomia. În ceea ce privește discurile, peste acestea vine montată o placă similaraă unui disc, care are rolul de senzor, transmițând sistemului informații precum viteza de rotație, informații despre când se blochează roata sau viteza de deplasare. Întreg sistemul poate fi accesat prin display-ul Kiox de la Bosch și ai la dispozitiție două moduri pentru felul în care ABS-ul acționenază: Trail și Allroad. Trail este perfect setat pentru ptoeci mai dificile, iar Allroad să spunem pentru forestiere – având de altfel o distanță ceva mai mare de frânare. Sistemul poate fi decuplat (dar nu foarte ușor), prin intermediul display-ului Kiox.

Necesitatea unui astfel de sistem o văd în contextul în care discurile utilizate sunt acum din ce în ce mai mari, iar cei cu puțină experiență în off-road pot avea de suferit în situațiile în care frânează brusc și nu sunt obișnuiți să dozeze corespunzător frânele. De fapt, acestora le este și dedicat acest sistem, făcându-le viața în off-road mult mai ușoară, fiind astfel și mai rapizi. Desigur, pentru e-bike-uri aceste frâne au sens și probabil că vor reprezenta un produs de succes în viitorul apropiat. În fond, toate aceste sisteme electronice și suplimentare vor reprezenta un real beneficiu pentru cei cu puțină experiență, dar care vor să se distreze cât de mult posibil pe munte, precum cei experimentați. Iar asta nu înseamnă decât un singur lucru: mai multă lume în offroad!

Bicicleta Cube Stereo a fost furnizată de BikeXpert. Şi chiar dacă nu-s fan Cube, am rămas destul de impresionat de cât de capabilă a fost la vale. Poate o să cerem una pentru un test mai lung, în viitorul apropiat.

Film de prezentare:

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

o săptămână in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma