Categorii: ArticoleMag

Fabrica DHS, văzută din interior


Mă tot întrebam de ceva timp cum se desfășoară procesul de asamblare al unei biciclete, iar pentru a-mi oferi un răspuns era clar că trebuie să vizitez o fabrică specifică. Pentru că o vizită în afara țării ar fi fost un proces costisitor și de durată, am apelat imediat la cei de la DHS. În teorie, cât și în practică sunt cei mai cunoscuți din România, prin urmare mi-am spus că trebuie să fie ceva de văzut. Și așa a fost. După scurte conversații cu reprezentanții DHS, am obținut aprobarea de a vizita fabrica de lângă Deva.



Drumul până acolo a fost așa cum îmi imaginam, anevoios. Era imposibil să ajung în mai puțin de 5 ore de la București la Deva, dar cu puțin noroc la ora 15:00 mă înființasem în fața fabricii așteptând nerăbdător să ne preia un reprezentant DHS și să ne facă turul fabricii.


M-am bucurat de ocazia oferită, mai ales că am avut ca ghid unul dintre cei mai vechi angajați ai DHS-ului. Omul a avut plăcerea și răbdarea de a-mi arăta tot procesul de asamblare al bicicletelor, pas cu pas. Am nimerit într-o vineri, când se asamblau biciclete de oraș cu destinația Germania. Deși mi-aș fi dorit să văd cum se asamblează bicicletele pentru munte, am realizat că procesul nu era foarte diferit, ci unele etape variau în funcție de dotarea bicicletei. Bucuros că pot realiza un reportaj așa cum se cuvine, am pășit în fabrică și am început să notez și să surprind în imagini etapele de asamblare.


Etapa 1: Spițarea și centrarea


Totul se construiește de jos în sus. Exact, primul pas este reprezentat de construcția roților. Cu ajutorul unor mașinării speciale roțile sunt tensionate, centrate iar apoi sunt trimise mai departe în a doua etapă. Procesul de centrare este complet automatizat și durează maxim 1 minut. Dacă roata are la final o abatere mai mare, este înlăturată. Debitul mașinăriei de centrat este de până la 80 de roți pe oră, presupunând că centrarea durează mai puțin de 1 minut.



Etapa 2: Anvelopele


Pe jante sunt montate talonul, care protejează camera de spițe, camera iar apoi anvelopa. Apoi roțile sunt transportate către ultima fază de asamblare dar nu oricum, ci la înălțime. Banda de transport situată în partea superioară a halei de asamblare are rolul de a grăbi procesul de producție dar și de a-l eficientiza în același timp.



Etapa 3: Cadrul


Cadrul vine livrat în cutii. DHS nu construiește cadre în propria fabircă, ci le importă. Reprezentantul DHS ne-a mărturisit că este o soluție mult mai eficientă din punct de vedere al costurilor. Odată scos din cutie, cadrul este fixat pe un suport pentru a facilita montarea componentelor.



Etapa 4: Sistemul de transmisie


După montarea axului pedalier (Bottom Bracket), urmează montarea angrenajului și al schimbătoarelor (după caz, în funcție de modelul bicicletei).



Etapa 5: Furca și lanțul


Odată încheiat capitolul sistem de transmisie, se montează cuvetele și furca. V-brake-urile sunt deja montate pe furca bicicletei de oraș din imagine. Dacă este vorba de mountainbike-uri, în această etapă se montează frânele V-brake sau cele pe disc.


În poza de mai jos poți vedea cum este livrat lanțul în cantitate industrială. Este o rolă imensă despre care bănuiesc că este și foarte grea, din care se selectează lungimea dorită. Tot în această etapă este montat și lanțul, concomitent cu cricul și aripia de față (care vine livrată cu tot cu far).



Etapa 6: Direcția și alte accesorii


În a 6a etapă este montat ghidonul, cu manșoanele și manetele de frână. De asemenea se montează portbagajul din spate al bicicletei, aripa spate și dinamul. Acesta din urmă este conectat la farul și la stopul de semnalizare al bicicletei iar V-brake-urile sunt prinse.



Etapa 7: Roțile


Roțile care pleacă din celălalt capăt al linie de montaj ajung la destinație și sunt montate pe bicicletă. Pe linia de transport, roțile de spate sunt așezate diferit față de roțile din față, pentru a fi mai ușor identificate și montate.



Etapa 8: Frâna de spate


În această etapă este montată frâna de spate cât și schimbătorul de viteze.



Etapa 9: Reglajele


Sunt reglate frânele și schimbătoarele de viteze pentru a funcționa corect.



Etapa 10: Verificarea finală


Bicicleta este verificată amănunțit din punct de vedere vizual și trebuie să fie perfect funcțională. Dacă se constată că una din componente are probleme, bicicleta este mutată în zona roșie (vezi foto jos), se înlocuiește componenta defectă ca apoi să fie dinnou analizată. Dacă bicicleta corespunde normelor, acesteia i se montează șaua, după care este ambalată în cutii din carton. Pedalele sunt livrate într-o cutie separată, de mici dimensiuni.



Procesul de asamblare al unei biciclete durează în medie 45 de minute. Sunt 3 linii de producție care funcționează concomitent și care dau naștere la aproximativ 1.200 de biciclete pe zi. Impresionant, nu?


DHS are un număr de 300 de angajați, vinde aproximativ 350.000 de biciclete anual iar în 2010 a avut o cifră de afaceri de 99 milioane Lei (RON). Asamblează 10 mărci pentru export și 5 mărci pentru piața internă.


Dar cel mai important este faptul că DHS produce în România și o face la standarde europene. Dovadă este bicicleta din fotografia de mai jos care va lua calea Vestului sau celelalte branduri internaționale pentru care DHS produce biciclete.



Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Am un Mtb dhs din 2008 si sunt foarte multumit de el,este adevarat ca i-am adus multe inbunatatiri(piese mai bune) si l-am intretinut regland-ul constant.Nici vorba sa se fisureze cadrul sau ceva de genul.
    Am fost atat de multumit incat recent mi-am achizitionat si un Devron H 1.6!
    Eu.consider ca brand-ul Dhs este un fel de Dacie in varianta ciclistica.Imbatabil raportul pret/calitate pt un produs nou!Daca stii sa-ti repari bicicleta singur ,o achizitie buna!
    Nu vin reglate corespunzator din fabrica.
    Totusi nu recomand nimic din gama mai ieftina de 1000 ron!

  • Detin o bicicleta dhs travel din 2015 ,merg zilnic 4 km, indiferent de anotimp sau vreme, am inlocuit o camera pana acum.Sunt multumit de ea.

  • Nu poti sa fii atat de .... sa afirmi ca daca e produs in Romania automat e de proasta calitate neamintindu-ti de faptul ca si tu ESTI UN PRODUS ROMANESC

  • Sa nu fie cu suparare, dar din 600 lei daca scazi TVA, transport (piese) si niste profit pentru fabrica, ramane o bicicleta de vre-o 80 Eur. Daca mai scazi manopera si chiria magazinului unde s-au vandut... Stiu ca banii nu cresc in copac, dar nici nu te astepta la performanta de la o bicicleta noua de 600 lei. Este OK ca prima bicicleta, sau pentru un copil (care creste/o pierde/o strica oricum), pentru un adolescent (50Kg), plimbari rare&lejere, pentru un sezon, mobilier de gradina... Dar o bicicleta durabila, noua, cumparata legal cu 600 lei e ca povestea cu baba frumoasa sau copilul cuminte.
    La bugetul asta mai bine cauti un SH, pentru ca nu mai are TVA, chirie magazin, manopera, profit - si toata valoarea o regasesti in piesele bicicletei (si mai mesteresti un pic la ea, de-abia o cunosti). Multi din noi nu stiam sa mergem pe bicicleta daca nu ar fi existat bicicletele entry-level. Sa le respectam !
    DHS are si biciclete mai scumpe (si mai bune). Personal nu am avut DHS, dar am incercat sa gasesc pe net daca sunt cazuri frecvente cu cadrul rupt/defect/fisurat. Cautati si voi... Restul pieselor oricum sunt third party (si se pot schimba)...

    • Cu 150 de lei se poate cumpara o bicicleta second hand cu 3 viteze in butuc (butuc Sachs sau SRAM), mult mai buna decat un DHS la 600 de lei.

  • Am luat de 3 saptamani DHS de oras cu 600lei. Am facut 5 drumuri prin oras. Am dus-o astazi inapoi deoarece:
    1. a inceput sa scrtaie
    2. roata fata se descentrase
    3. sarea lantul
    4. Pinioanele aveau o miscare eliptica in loc de circulara
    5. mergea foarte greu

    Este adevarat sunt probleme minore si relativ usor remediabile insa nu accept asa ceva la o bicicleta noua. Merg pe bicicleta de aproape 40 de ani, stiu sa o intretin si sa o depanez. Am mai avut DHS acum vreo 8 ani si tot cu probleme. Am avut bicicleta luata dintr-un lant de magazine sport care nu avea aceste probleme nici dupa 5 ani de utilizare destul de intensa, luata la acelasi pret cu DHS (mi-a fost furata). Din punctul meu de vedere am acordat a doua sansa, a treia insa nu va mai fi!

  • Iată şi păţania mea: Am comandat online o bicicletă DHS Contura 2863 pe care am primit-o prin curier, sigilată, în ambalajul original. Am mers cu ea la un dealer(cu service) agreat de Eurosport DHS pentru punere în funcţiune . Acolo s-a constatata că nu se poate monta roata faţă întrucât furca prezenta defect de fabricaţie, respectiv urechea din dreapta era foarte mică şi nu permitea introducerea şi strîngerea axului roţii. Am fost nevoit să o las la service pentru inlocuirea furcii care trebuie sa vina de la Deva. Şi astfel promisiunea făcută fiului meu că in acea zi ne vom plimba cu bicicletele s-a năruit. Astept deja de două zile şi regret că am ales această marcă.
    Sunt foarte dezamăgit şi revoltat. Se pare că la Eurosport DHS calitatea şi seriozitatea sunt lucruri necunoscute.

  • @Lucian

    Sa inteleg ca ai dat 200 lei pe un butuc si o roata care s-au stricat in 3 luni?

    • foaie , lant , coronite , 2 butuci si o alta roata ( un butuc costa 30 , o roata costa 60 , un lant 25 , foaia cu tot cu ax costa 40 , plus cate 2 coronite schimbate pe zi ) . Sunt mecanic si au trecut zeci de biciclete prin mana mea si doar cele facute de DHS si RICH au aceleasi probleme . Si o alta experienta cu DHS este a unui cetatean din orasul meu care a cumparat un DHS nou nout si dupa o saptamana a cazut cu el si a crapat cadrul . In concluzie , patron chinez=lucru chinezesc chiar daca e facut in romania .

  • In 2 ani am cumparat 2 biciclete DHS cu 400 de lei bucata , dupa 3 luni s-a dus butucul iar dupa alte 2 s-a dus roata de spate , am mai bagat inca 200 de lei in piese originale ca sa ma tina aceiasi perioada de timp , si o cumpar si pe a doua care a avut aceliasi defecte , in aceiasi perioada de timp . Mai bun era Pegasul facut in 85 la care am schimbat o singura pereche de coronite pana acum .

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Test – Merida eONE-EIGHTY 2025 și Merida eONE-SIXTY SL 2025 – Primele impresii

În octombrie am fost în Spania, unde Merida a lansat trei noi biciclete. Evenimentul a fost cu atât mai important…

4 zile in urma

Roți de top din carbon, cu dinam inclus în butuc? Da, există, se numesc Hunt Proven Carbon XC Dynamo și au o greutate surprinzătoare

Roțile pentru MTB Proven Carbon XC Dynamo recent lansate de Hunt, un producător de roți din carbon cu un excelent…

o săptămână in urma

Merida lansează trei noi biciclete electrice: eONE-EIGHTY, eONE-SIXTY SL și eFLOAT echipate cu noile motoare Bosch

Recent ne-am deplasat în Spania unde Merida tocmai a lansat cea mai mare și mai extremă bicicletă mtb electrică a…

2 săptămâni in urma