Deși aflate la un ocean depărtare, bicicletele Pegas Modern și modelul Stingray a celor de la Schwinn au reușit un lucru similar atunci când au fost lansate: să devină foarte cunoscute și să pătrundă în conștientul colectiv al oamenilor. Este adevărat că Modern s-a bazat pe forma lui Stingray, dar tocmai acest lucru ne face să intrăm în detalii privind modelul american pentru a vedea exact ingredientele care au alcătuit rețeta de succes.
Pentru a înțelege mai bine cum s-a ajuns la forma absolut inconfundabilă a Stingray, trebuie să întoarcem pagina cărții de istorie la SUA anilor ’60. Găsim niște State Unite în plină revoluție culturală, în plină renegare a valorilor conservatoare. Era epoca motocicletelor mari și a muscle car-urilor. Toată lumea voia să se emancipeze și să copieze formele avangardiste pe care le primiseră caroseriile automobilelor, simbolul de netăgăduit al țării tuturor posibilităților. Iar dacă erai un copil în acei ani, dorința era probabil mult amplificată de imposibilitatea de a conduce un astfel de automobil. Legal, cel puțin… Așa că tot mai mulți dintre cei care se dădeau cu bicicleta pe strada lor au început să le aplice ornamente care să aducă a mașini și, ceva mult mai la îndemână, să își facă ghidoane și șei asemănătoare motocicletelor chopper. Moda a apărut inițial în California și un inginer al firmei Schwinn, Al Fritz pe numele său, a mers până acolo să observe fenomenul cu ochii săi.
Vizita nu a rămas fără urmări și, în 1963, modelul Schwinn Stingray era introdus pe piață. Bicicleta era atipică în comparație cu restul celor aflate în magazine și s-a bucurat de succes instant. Șaua lungă, ghidonul înalt sau formele vălurie ale cadrului au devenit obiectul adorației copiiilor americani. Prețul era și accesibil, de aproape 50$, în condițiile în care venitul anual al unei familii în acea perioadă era de circa 8.500$. Așadar, se mai născuse un simbol american…
Schwinn ridică miza în 1968 și produce modelul Krate. Era ceva greu de conceput să fie dotat cu suspensii atât în partea de față, cât și în cea din spate, dar fabricantul a făcut acest lucru și, în plus, i-a adăugat și schimbător de viteze. În doar doi ani, peste două milioane de unități au fost vândute. Frenezia numită Stingray a început să se stingă de prin 1974, dar pasionații din domeniu au rămas la fel de fideli. Ca dovadă sunt cei 100.000$ oferiți de o persoană pentru bucata de Stingray cu cel mai mic număr de serie existent. Actualmente, prețul mediu al unei asemenea biciclete, în stare foarte bună, este de circa 400 de euro.
Revenind la Pegas Modern, apărut la începutul anilor 70, a fost probabil una dintre cele mai exotice prezențe de pe străzile și din casele cetățenilor României socialiste. Formele deosebite care emanau aroma capitalismului decadent în ochii regimului de atunci au fost o portiță de evadare pentru fiecare copil din acea vreme. La fel de adevărat este că prea puține lucruri se compară cu orele petrecute pedalând cu prietenii de pe stradă până când se făcea intuneric-beznă afară. Dar poate tocmai faptul de a pedala pe ceva care sfida regulile societății de acum mai bine de 20 de ani, de a poseda un astfel de simbol a fost ceea ce a contribuit decisiv la aura legendară a Pegas Modern.
O galerie foto cu Pegas Modern poate fi văzută aici.
După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…
Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…
Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…
Vezi comentarii
L-am avut (Pegas Modern) si mi s-a furat in 1990, dupa nici 3 luni de pedalat cu el.
Il aveam in uscatoria blocului, iar cei care mi l-au luat s-au plimbat cu el pe acoperisul blocului si i-au imprastiat sculele din geanta si componente din el, scolo sus pe terasa. Groaznice amintiri am...Am visat mult timp chipuri ale posibililor faptasi, dar am ramas doar cu gustul amar al pierderii a ceva ce mi-am dorit mereu.
Acum am din nou cu ce sa ma plimb, insa se pare ca in urma hotararii primariei si politiei bucurestene, nu mai avem voie sa le mai scoatem din casa pt ca primim 420 de lei amenda. Nici pe trotuar, nici pe sosea nu mai avem voie. Au declarat ilegale asa zisele piste de pe trotuare si ne interzic acum sa mai mergem si pe carosabil. Cred ca nici in parcuri nu mai avem voie... Fi-mi-ar scarba de cei ce au decis asta!