Categorii: InterviuMag

Despre Bucovina cu Tibi Serdenciuc

Bucovina, una dintre cele mai frumoase zone ale României nu are de oferit doar peisaje spectaculoase și mâncare bună ci și ceea ce ne interesează pe noi cel mai mult: trasee de biciclete.


Pentru a pătrunde în detaliile legate de această zona am apelat la Tibi Serdenciuc, fondatorul clubului MTB La Pedale. El ne va lămuri în acest interviu despre cât de atractivă este zona și ne va oferi suficiente motive încât să le facem o vizită cât mai curând.


1.Salut Tibi! Dezvăluie-ne te rog câteva secrete ale acestei zone. De ce sunt atrași atât de mulți turiști de aceste locuri?


Salut!  Nu le-as numi neaparat secrete mai ales acum cand informatia “curge” dinspre emitator spre beneficiar in timp real. Dar intr-adevar exista cateva ingrediente care fac savuroasa vacanta in Bucovina. Faptul ca am fost o perioada sub ocupatia austro-ungara se vede cu ochiul si se simte psihic. Oamenii sunt mai calmi, mai deschisi iar locurile…locurile sunt mirifice. Muntii imbracati in paduri nesfarsite si racoroase, dealurile subcarpatice care ofera privitorului deschideri atat de largi incat te infioara toate acestea fac ca o vacanta aici sa ramana bine intiparita in memoria oricui. Dovada…turistii vin in numar tot mai mare. Chiar ieri in timpul urcarii noastre pe pasul Palma am schimbat cateva vorbe cu cativa turisti italieni  – motorizati –iar alaturi tocmai sosise un autocar cu vizitatori germani.


2.Dacă peisajele sunt pe măsura așteptărilor oricărui pretențios, cum se prezintă traseele pentru biciclete? Sunt numeroase, ai multe opțiuni la dispoziție?


Daca ar fi sa cuantificam, am putea spune : o infinitate de trasee. De ani de zile exploram traseele din judetul Suceava si nu am reusit sa acoperim decat o mica parte mai précis zonele Sucevita, Campulung Moldovenesc, Gura-Humorului, Putna si bineinteles tot ce inseamna traseu deluros in jurul Sucevei si comunelor mai mult sau mai putin limitrofe. Traseele sunt variate din punctul de vedere al complexitatii si intr-un singur traseu poti amesteca suisuri abrupte cu cele lente, coborari spectaculoase cu portiuni drepte si toate astea combinand tipuri de drumuri forestiere, carari de munte si poteci uneori nevazute.


3.Poți să ne indici unul dintre cele mai spectaculoase trasee? Unde se află și în cât timp se parcurge?


Hmm, incerc sa vizualizez . Sunt atat de multe faine incat trebuie sa “derulez” rapid  banda memoriei. Unul din el ar fi Pasul  Mestecanis – Giumalau (peste 1800 m) – Rarau – Pojorata traseu facut numai pe carari inguste, cel putin pana pe Rarau. Pe Giumalau ninsese proaspat si cabanierul (precizez ca la cabana Giumalau nu exista curent electric) se crucise cand am aparut patru pe biciclete. Parcurs intr-o zi.


Alt traseu interesant ar fi Campulung  – Sadova – Pasul Palma un traseu destul de greu de aprox 80 km si care trece peste trei munti din zona. La fel, parcurs intr-o zi.


4.Cum se poate descurca un novice în zonă? Poate alege trasee cu urcări la line?


Din fericire pentru suceveni, exista la 7 km de oras padurea din vecinatatea manastirii Dragomirna cu o retea de  drumuri foarte bine intretinuta, balastata unde pantele  sunt extrem de line iar inevitabil orice drum duce undeva, cu alte cuvinte practic nu ai cum sa te ratacesti. In afara acestui loc – foarte apreciat de noi mai ales in zilele toride de vara – exista o diversitate de trasee pe dealurile din jurul Sucevei, fie ca vorbim de Mihoveni, Moara, Liteni sau alte comune invecinate.


O alta varianta ar avea ca finalitate vizitarea renumitelor manastiri din zona : Sucevita, Voronet, Putna, Moldovita –trasee lejere care pot fi parcurse mai ales in conditiile in care ziua este lunga, intr-o dupa-amiaza.


5.Felicitări pentru clubul La pedale! De când există acest club și cum decurge activitatea voastră în cadrul acestuia?


Suntem inca “pe roti ajutatoare”, in sensul ca lucrurile sunt in faza de inceput. Dar, dupa cum evolueaza acestea  suntem convinsi ca mentalitatea ciudata cu care convietuiesc unii, cu timpul va dispare. Si aici ma refer la acea asociere dintre sport si bicicleta in special si faptul ca : “nu ai bani de benzina ? “sau” ai ramas fara permis de mergi cu bicicleta ?” Asta ma duce cu gandul la  olandezi care se pare  – dupa unii – ca or fi pauperii Europei.

Clubul a fost creat in jurul magazinului de profil  cu acelasi nume si impreuna cu alti trei pasionati ai sportului cu pedale Daniel si Nausica Pastru si Ionut Ibanescu eu zic ca am reusit sa clintim  – macar putin – din loc pedalatul in Suceava. In fiecare week end organizam iesiri cu bicicleta in diferite zone ale judetului. Traseele sunt postate incepand cu ziua de luni pe site-ul www.lapedalesv.ro avand ca subtitluri descrierea traseului, grad de dificultate, timp aproximativ de parcurgere si altele.


Pentru a iesi in evidenta planuim sa facem tricouri inscriptionate cu denumirea clubului pentru a fi purtate in timpul acestor iesiri si totodata sa constituim o masa critica de biciclisti in Suceava. Suntem in faza de pionierat dar asta implica dezavantaje si avantaje deopotriva.


6.Câte persoane ai reușit să convingi până în prezent să renunțe la automobile în favoarea bicicletei? Evident, mă refer un număr aproximativ nu unul exact.


Nu stiu daca ne-am propus chiar sa renunte cineva la automobil. Dar cu siguranta ne gandim sa-i facem pe oameni mai responsabili in ceea ce priveste sanatatea lor si implicit a noastra si la pastrarea mediului inconjurator in care de altfel vietuim toti. Ma bucur cand vad ca la actiunile noastre participa din ce in ce mai multi ciclisti amatori care dupa o zi de stat in masina sau la birou se “ dezmortesc” pe bicicleta.


7.V-ați gândit să organizați și trasee cicloturistice în zonă?


Asta e o provocare pe care as vrea sa o incerc. Deocamdata imi “fac mana” cu trasee mai scurte si impreuna cu cei de-ai “casei”. Ideea asta o “rumeg” de ceva vreme, in special pentru turistii straini printr-o colaborare cu o agentie de turism. E in faza de proiect si lucrurile sunt ceva mai elaborate in acest caz.


8.Ce recomandări ai face unei persoane dornice să viziteze cu bicicleta această zonă? Cu ce buget ar trebui să se pregătească pentru un weekend de distracție pe munte? În altă ordine de idei, câte zile ar trebui să petreacă pentru a vedea cele mai importante zone/trasee?


Am avut multe peripetii in multiplele mele excursii, inclusiv m-am ratacit impreuna cu un prieten undeva intre Putna si Sucevita si am petrecut noaptea in mijlocul padurii fara hrana, apa si haine de schimb. Recomandari? In primul rand sa aiba numarul de telefon al Salvamontului, apoi sa nu plece singur pe trasee necunoscute lui, sa aiba apa in cantitate suficienta pentru a preveni deshidratarea si pierderea mineralelor prin transpiratie, haine de ploaie si obligatoriu casca.


Un buget clar nu poate fi stabilit deoarece acesta depinde de multi factori. Dar ca idée 2 nopti de cazare ar fi undeva la 100 -140 lei la o pensiune din zecile existente, plus mesele aferente. Cred ca un buget minim s-ar duce la 400 lei.


Ca sa vada cele mai importante trasee cred ca ar trebui sa vina cativa ani la rand in vacanta in zona, macar cate 3-4 zile in fiecare an. Si daca tot vorbim de areale de parcurs as putea spune ca foarte frumoasa este valea Bistritei cu muntii Rarau, Giumalau si Pietrosu Bistritei (pe care de altfel i-am parcurs), alt areal ar cuprinde Obcinele Bucovinei si altul la fel de impresionant ar fi delimitat de muntii Suhard, Rodnei si zona Carlibaba.


9.De curiozitate: nu am vizitat Bucovina, deci vreau să știu cu nerăbdare dacă mâncare este atât de bună pe cât se spune. Care este speficiul culinar al zonei?


Desi nu sunt un gurmand – reusesc sa ma mentin de ani de zile la 80 kg  – pot spune ca intr-adevar mancarea este grozava. Trebuie doar avut grija in perioada sarbatorilor si de iarna si a celor pascale pentru a nu “incarca bugetul”. La  specific culinar as evidentia porcul invartit si preparat pe toate fetele, placintelele grozave si ciorba radauteana.


10.Ce planuri de viitor ai pentru acest club? Și cum crezi că vor evolua lucurile pe viitor: vor apărea mai mulți bicicliști în zonă?


Foarte multe proiecte in ce priveste acest club vin din aproape in aproape,in sensul ca ele se leaga , faci unul si iti vin idei pentru alte proiecte. Dar ca linie generala dorim sa apropiem biciclistii de acest club pentru ca  – nu-i asa – majoritatea decide, cu alte cuvinte fiind mai multi avem un cuvant de spus in fata autoritatilor. Ca idée am observat un fapt simplu –in momentul in care iesim mai multi pe strazile Sucevei, soferii devin mai toleranti si nu mai au binecunoscutul tupeu de a claxona.


Pe primul plan se afla in proiect organizarea unui concurs de profil la Suceava, urmeaza sa dezbatem traseul propus si poate sa punem pe picioare un proiect de acest gen de mai mica anvergura chiar in acest an adresat mai mult celor din zona.


Sunt convins ca trendul este crescator, deja pe strazile Sucevei se vad din ce in ce mai multi, ce ma frapeaza de exemplu este ca din toate iesirile noastre mai lungi au lipsit cei tineri, pustimea . Cei care participa regulat sunt in general peste 30 ani  care  – presupun –  constientizeaza rolul sportului si al aerului curat.


11.Te invităm să adresezi câteva cuvinte cititorilor FreeRider.ro.


In primul rand le multumesc celor care au parcurs acest articol, avand rabdarea necesara sa ajunga pana in acest punct. In al doilea rand sfatul meu este sa faca sport deoarece tendinta este sa devenim tot mai sedentari prin toata prisma societatii moderne. Si in al treilea rand -succinct – sa protejeze muntele si in general mediul deoarece asta il avem in asta traim toti.


12.Mulțumesc pentru acest interviu. Cum te pot contacta cei care vor să-ți adreseze diverse întrebări?


Si eu va multumesc in numele clubului La Pedale Suceava. Ne gasiti pe Facebook la “Suceava pedaleaza” si la “Club MTB La pedale” unde avem postate toate actiunile trecute, in derulare si cele viitoare precum si pe pagina web a magazinului La pedale: www.lapedalesv.ro sau la nr. de telefon 0722.396.145.


Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma