Categorii: ArticoleMag

Cum să utilizezi corect vitezele bicicletei tale

În ultima săptămână am fost atenționați de unele magazine de biciclete că nu am publicat încă un articol despre utilizarea corectă a vitezelor bicicletei. Iar asta, deoarece unii dintre clienții respectivelor magazine, utilizau complet greșit poziționarea lanțului pe foi și pinioane.

În momentul în care achiziționezi o casetă de pinioane sau un angrenaj, îți va fi livrat și un prospect care-ți arată cum se utilizează corect vitezele bicicletei tale. De aceea, am inclus o schiță asemănătoare în acest articol. Foile se află montate pe brațul drept al pedalierului, iar pinioanele, pe butucul roții de spate a bicicletei.

Ce nu trebuie să faci: nu utiliza niciodată foaia mică cu pinionul mic. De asemenea, nu este deloc indicat să folosești foaia mare cu pinionul mare. Raportul oferit de această combinație poate fi obținut cu ajutorul foii mijlocii și mai mult decât atât, va duce la uzarea lanțului cât și a foilor sau a pinioanelor. După cum poți vedea în imaginea de mai jos, utilizând rapoarte descrise mai sus, lanțul se va poziționa în X (cunoscut sub denumirea de efect Cross Over).

Câteva sfaturi pentru schimbarea vitezelor:

În funcție de terenul pe care rulezi, alege din timp raportul corespunzător. Astfel, dacă în fața ta se arată un deal, schimbă lanțul pe foaia mică și pe unul din pinioanele inferioare (1-4). Neselectarea din timp a raportului, te va obliga s-o faci în momentul în care pedalezi (schimbare în sarcină), care va avea de asemenea un efect negativ asupra sistemului tău de transmisie (sub stres puternic, lanțul se poate rupe). Probabil ai trecut prin situația când ai schimbat pedalând în forță și ai auzit sunete puternice provenite din sistemul de transmisie.

De asemenea, este indicat să ajuți întotdeauna lanțul să urce pe pinioane sau pe foi. În momentul schimbării, încearcă să pedalezi cât mai lin, fără a aplica o forță foarte mare pe pedală.

Asigură-te că schimbătoarele tale sunt reglate perfect, astfel încât să presteze la capacitate maximă. De asemenea, schimbă pinioanele unul câte unul. Dacă o faci rapid, există posibilitatea de a pedala în gol (până ce lanțul se așează pe pinionul dorit), ceea ce poate cauza o căzătură zdravănă.

Dacă se întâmplă ca lanțul să cadă de pe foi/pinioane, îl poți ajuta să revină la loc schimbând treapta de viteză în direcția opusă căderii acestuia (dacă lanțul cade spre exterior, mută pe o treaptă inferioară, dacă acesta cade spre interior, mută într-o treaptă superioară). Atenție, când execuți acestă manevră este recomandat s-o faci delicat, nu acționa maneta de schimbător brusc, deoarece există posibilitatea ca aceasta să se blocheze între cadru și foi/pinioane și spițe. De asemenea, nu pedala cu putere.

Ce este raportul?

Acesta se calculează prin împărțirea numărului de dinți al foii la numărul de dinți al pinioanelor. Orice foaie are marcată pe ea o cifră. Să presupunem că este vorba de 46. Asemenea și pentru pinioane, luând ca exemplu un pinion mic, cu 11 dinți. Raportul oferit este de 46:11=4.18. Posibil să fi văzut aceste cifre la descrierea diverselor sisteme de transmisie. Ce reprezintă rezultatul împărțirii numărului de dinți? Este exact numărul de rotații pe care roata-l parcurge, pentru o rotație completă a piciorului.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut , mi am cumparat o bicicleta noua si pana sa vad aceste indrumari , am schimbat vitezele destul de gresit , ducandu-le la extrem de cateva ori , imi va afecta acest lucru considerabil bicicleta?

  • Salutare,
    Are cineva rockrider 520?
    Mentionez ca nu am avut bicicleta si nu ma prea pricep.
    In fine, am cumparat de curand unul si nu reusesc nicicum sa schimb corect vitezele...
    De exemplu, plec de pe loc cu ce viteza si pinion?
    Mi se intampla de exemplu pe foaia a doua cand schimb pe alt pinion sa " dea in gol"pedala, chestie destul de naspa cand prinde putina viteza pt ca aluneca piciorului pe asfalt.
    Personal nu am gasit, insa era util un video cu asa ceva.

  • Am o bicicleta cu 3 foi si 7 pinioane.Ce pinioane sa folosesc pe foaia1,dar pe foaia2,dar pe 3.

    • În principiu, pe foaia mică poți folosi toate pinioanele în afară de cel mic, pe cea mare toate în afară de cel mare iar pe foaia mijlocie le poti folosi pe toate. Există și persoane mai preventive care ar extinde treaba, adică să nu folosești pe foaia mică cele mai mici 2 pinioane, pe cea mare cele mai mari 2 pinioane iar pe cea mijlocie să nu le folosești pe cel mic și cel mare, dar eu zic că prima idee e cea bună, mai ales că e vorba de un sistem pe 7 care e destul de solid și imun la uzură.

    • Schimbătorul are nevoie de o revizie, probabil de cabluri și de cămăși noi, iar shifter-ul trebuie lubrifiat și el.

  • Salut.Am o bicicleta cu 3 foi si 6 pinioane.Folosesc de cand am luat-o(nu am schimbat nimic)foaia 2(cea din mijloc) si pinionul 2.Este corect?

  • Eu nu pot schimba pe foaia cea mai mica si viteza 1 merge doar viteza 2-6 si foile 2-3 (cele mari) asa este de cand am cumparat-o acum 1 luna.

    • Evident că nu este normal, va trebui să mergi cu ea la magazinul de unde ai cumpărat-o ca s-o regleze corect.

  • victor am un moto becane cu 2 foi 53 49 am inceput sa trag greu la panta o foaie de 36 38 mar ajuta dar nu gasesc foaia mica are 5 gauri distanta la 2 gauri e de 77mm am 66 ani

    • Soluţia ar fi găsirea unui alt angrenaj, eventual unul mai vechi să nu strice aspectul.

  • Salutare cun se aleg pinioanele și foile?
    Adică vreau să schimb blocul de pinioane și blocul de foi dar nu știu cum să le aleg care ar fi mai bune pentru schimbător spate Schimano Tourney 7 viteze, modul de prindere este universal să nu mă trezesc că nu se pot monta pe roată.
    Mulțumesc!

  • Salut, as dori sa intreb ce raport pentru singlespeed se preteaza pe o bicicleta de street/dirt cu roti de 26 inch si foaie de 36t ? Multumesc anticipat!

  • Salut, nu este în regulă ca lanțul să fie poziționat în X, deși așa cum ai aflat, la o foaie și 9 pinioane poți folosi lanțul pe toate pinioanele. Mai există însă un lucru care ar putea duce la poziționarea ciudată a lanțului și anume un distanțier sau doi în plus, montați pe bottom bracket. Aceștia au rolul de a scoate angrenajul mai în exterior, fapt care la un sistem de transmisie 3x9 n-ar constitui o mare problemă, însă pentru 1x9 ar putea să ducă lanțul prea departe de cadru, astfel încât să nu mai fie bine poziționat față de pinionul mare. Trebuie să verifici dacă există un astfel de distanțier montat pe Bottom Bracket.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

Ce a presupus organizarea Campionatului European de XCO: interviu cu Tudor Oprea

Ne reîntâlnim cu Tudor Oprea, de data aceasta nu în calitate de sportiv, nici de team manager. Tudor se află…

7 ore in urma

Ofertele acestei săptămâni: 13-19 mai 2024

Săptămâna aceasta am primit oferte de la AfiSport și de la BikeFun, pe care le puteți vedea mai jos. AfiSport…

2 zile in urma

Kross Level 2.0: entry-level cu o geometrie evoluată

Cei de la Kross au decis ca noul Level din aluminiu să aibă o geometrie foarte similară cu cea a…

2 zile in urma