Categorii: ArticoleMag

Cum să pedalezi într-un grup de cicliști

Poate nu pare la prima vedere, dar mersul pe bicicletă necesită îndemânare, mai ales dacă ești sportiv, recreațional, amator sau profesionist. Foarte mulți se tem de mersul într-un grup mare, unde distanțele dintre cicliști sunt de câțiva centimetri. Nefiind nicidecum o știință de teapa fizicii cuantice, mersul într-un asemenea grup este ceva care se poate învăță relativ ușor, după care se exersează și se stăpânește. Mai jos vezi cum.

Reguli de bază

Înainte de toate, bicicleta este un vehicul, așadar se supune acelorași reglementări ca și celelalate care participă la trafic. Diferența în acest caz este că regulile sunt perfect aplicabile și când este vorba de off-road. De aceea, am notat câteva reguli de bază din folcorul ciclist pe care este indicat să le respecți atunci când te afli într-un grup. Accidentele între bicicliști pot fi la fel de grave ca și cele între autoturisme și bicicliști.

  • Respectă distanța! Mai ales dacă ești un novice în materie de mers în grup, păstrează o distanță de o roată (aproximativ un metru) față de cel dinaintea ta. Așa vei putea să eviți căzăturile pentru că ai timp și spațiu de reacție.
  • Semnalizează! De fiecare dată când dorești să schimbi direcția de mers semnalizează. Ba mai mult, dacă urmează să ocolești un obstacol, semnalizează-l din timp pentru a nu-ți lua prin surprindere colegii de pedalat
  • Nu ocupa tot drumul. Caută să mergi cât mai aproape de marginea drumului pentru a nu te expune și a nu-i expune pe colegii tăi la pericolele reprezentate de șoferii indisciplinați și neatenți.
  • Pedalează cu atenție. Exact ca și în cazul șofatului mașinii, și pe bicicletă este nevoie de atenție distributivă. Fii mereu cu mâna pe frâne și pregătit să eviți un alt participant la trafic care nu te-a remarcat.
  • Nu te uita în spate. Nu este o idee bună să te îți întorci capul și să te uiți în spate pentru că ai tendința de a de a vira spre partea în care ți l-ai întors.

Mersul în pluton

După ce ai început să aduni câteva sute de kilometri alături de grupul tău de cicliști, nevoia de viteză devine tot mai apăsătoare și vrei să profiți de fiecare avantaj aerodinamic care îți este la îndemână. În special în ciclismul de șosea, mersul într-un grup numeros ajută la atingerea unei viteze considerabile. Acum grupul a devenit pluton, iar cei din cadrul său se află la câțiva centimetri unul față de celălalt chiar dacă viteza cu care rulează este impresionantă, iar orice mică greșeală poate cauza o întâlnire de gradul al 3-lea cu asfaltul.

Să începem cu începutul. De ce se rulează așa de aproape? După cum menționasem mai sus, din rațiuni aerodinamice. În spatele fiecărui ciclist se formează un mic vacuum de aer, numit plasă, unde rezistența acestuia este mai mică și unde îți trebuie cu 30% mai puțină energie pentru a pedala la viteza cu care o face cel din fața ta. Din acest motiv, orice grup de cicliști care rulează cu viteză mai mare se află poziționați în șir indian. Când cel din față simte că a obosit, se dă la o parte pentru a face loc celuilalt în prima poziție și trece în ultima poziție a șirului. Despre cel care se află în prima poziție se spune că se află la trenă. Când se dă la o parte se spune că schimbă trena.

Pentru că cicliștii merg în pluton pentru a învinge rezistența vântului, aceștia trebuie să se alinieze în funcție de direcția sa. Scena din dreapta (a 4-a) a ilustrației de mai jos arată care este formația în care intră cicliștii dacă vântul bate din partea dreaptă. Totodată, dacă se merge într-un ritm mai relaxat, este posibil să se stea doi câte doi, iar dacă se merge într-un ritm foarte susținut, atunci se folosește o tehnică numită trena olandeză care presupune un schimb al trenei rapid, după doar câțiva zeci de metri de stat în față (scena 3).

Sursa ilustrației

De la mersul în șir indian până la a pedala într-un pluton mare, precum cel din poza principală a articolului, este cale scurtă pentru că deja ți-ai îmbunătățit îndemânarea și ți-ai ascuțit reflexele. În cadrul unui pluton de cicliști precum cel pe care îl vezi la cursele profesioniste de la televizor (sau la care ai asistat pe viu), rezistența aerului este foarte mică. În mijlocul său este aproape nulă, motiv pentru care zgomotul predominant este freamătul roților! Totuși, și acolo se ajnge la mersul în șir indian când viteza crește.

Secretul mersului într-un grup cu mai mulți cicliști sau chiar într-un pluton este îndemânarea și atenția. Atât timp cât aceste două calități vor fi la nivele înalte, nu ai de ce să te temi de căzături. Va trebui mult exercițiu pentru a le stăpâni, dar satisfacția va fi pe măsură!

Traian Goga

Traian Goga este redactor FreeRider.ro încă de la începuturile revistei și reprezintă una dintre vocile care contează în ciclismul românesc.

Vezi comentarii

  • Am citi acest articol foarte util .Si de asemenea am intrat pe site-ul de unde ati luat acea poza ..Eu sfatuiesc daca puteti sau macar sa faceti public tot acel instructaj ,este util atat pentru biciclisti ,pietoni si soferi. Si multumesc pentru articolele foarte bune care le oferiti.

    bikexprt.com/streetsmarts/usa/index.htm

Share
Published by
Traian Goga

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

4 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma