Categorii: ArticoleMag

Placute frana bicicleta | Cum sa le alegi?

Deși acesta nu este un articol recent, am aruncat o privire peste el ca să vedem cu ce-l putem aduce la zi. Piața de plăcuțe pentru frânele bicicletelor cât și modelele respective au rămas neschimbate în ultimii ani, iar progrese semnificative precum materiale minune nu au fost încă lansate pe piață in materie de placute frana bicicleta. Așadar, tot ce vă rămâne de făcut este să urmăriți în continuare informațiile de mai jos, căci sunt de actualitate.

Unele dintre piesele cel mai des înlocuite la o bicicletă sunt plăcuțele de frână. Inițial pare (și chiar și este) o treabă simplă: scoți plăcutele de frana vechi, le pui pe cele noi, reglezi frânele și le rodezi, și cu aceasta ai încheiat operațiunea. Problema apare în schimb chiar înainte de a pune mâna pe scule, și anume când ajungi la magazin și vrei să cumperi plăcuțe noi.

Ghid placute frana bicicleta

Fiecare model de frână are tipul ei de plăcuțe cu forme care sunt bineînțeles incompatibile între ele. În momentul în care ai găsit în sfârșit placute frana biciclete potrivite pentru modelul tău de frâna, apare însă dilema propriu-zisă; ai de ales între mai multe tipuri de material abraziv: organic, sinter, ceramic, etc. În cele ce urmează voi încerca să clarific puțin factorii care influențează alegerea plăcuțelor de frână și avantajele și dezavantajele materialelor abrazive folosite.

Materialul abraziv

Factorul principal care iți influențează alegerea este materialul abraziv depozitat pe plăcutele de frână. Acestea sunt confecționate dintr-un strat de suport, ștanțat de obicei din oțel, cupru sau aluminiu și care le conferă rigiditate; pe acesta este lipit sau presat un strat de material abraziv care vine în contact cu discul de frână. Acest material abraziv se clasifică în mai multe categorii:

Organic

Materialul abraziv folosit este format dintr-un amestec de fibre și substanțe organice lipite împreună cu ajutorul unei rășini speciale.

Avantaje:
– putere de frânare mare
– transfer moderat de căldura înspre etrier
– silențioase
– perioadă mai scurtă de rodaj
– preț

Dezavantaje
– uzură rapidă

Acest tip de placute frana bicicleta oferă putere de frânare excepțională, dar se uzează repede din cauza stratului abraziv moale; noroiul și apa conduc la viteze de uzură incredibile: există cazuri în care plăcuțele au fost complet uzate după numai 50km în condiții noroioase. Sunt indicate bicicliștilor cu greutate mai mică și traseelor uscate și fără frânări dese (de obicei trasee cross country). Folosirea pe alte tipuri de trasee nu este contraindicată, dar conduce la uzura foarte rapidă a plăcuțelor și este evitată din motive practice. Nimeni nu dorește să schimbe plăcuțele în mijlocul unei curse. În plus, temperatura ridicată atinsă în timpul coborârilor de durată poate conduce la brake fading.

Material abraziv cu fibre de kevlar/carbon

Acestea sunt de fapt o variantă de placute frana bicicleta cu material abraziv organic.

Au aceleași avantaje, dar fibrele de kevlar/carbon elimină uzura rapidă.

Dezavantajul consta în preturile mai ridicate ale acestor plăcuțe de frână.

Sunt folosite fără probleme în toate categoriile de ciclism montan.

Sinter (metalic)

Materialul abraziv este o combinație de diverse particule metalice și diferite minerale care sunt fixate pe suport la temperaturi și presiuni înalte.

Avantaje:
– fenomenul de fading apare abia la temperaturi mai înalte
– durabilitate
– comportament mai bun în condiții umede.

Dezavantaje:
– uzura mai pronunțată a discurilor de frână
– putere de frânare ceva mai redusă
– zgomotoase
– transfer termic rapid spre etrier

Acest tip de placute frana biciclete este foarte durabil și se pretează bine pentru condiții umede și noroioase. Se comportă de asemenea bine dacă ai discuri de frână cu diametru mai mic și mergi pe trasee cu coborâri de durată, atâta timp cât frânele nu depășesc o anumită temperatură. Din cauza transferului rapid de căldura spre etrier, lichidul de frâna poate clocoti în condiții extreme, ceea ce conduce la pierderea completă a presiunii în instalația hidraulică. Din acest motiv sunt folosite în condiții în care astfel de temperaturi nu pot fi atinse sau unde frânele au fost concepute sa reziste la altfel de abuzuri; de obicei curse cross country sau downhill. Shimano a lansat de curând un set de plăcuțe metalice cu radiator integrat, ce previne transferul integral al căldurii către etrier.

Semi-metalic

Materialul abraziv este asemănător cu cel al plăcuțelor metalice, dar conțin pe lângă particule metalice și o proporție mare de alte particule minerale; efectul de transfer al căldurii este astfel diminuat; există numai o reducere minimă a durabilității și a puterii de frânare din cauza compoziției diferite.
Sunt folosite cu succes în toate categoriile de ciclism montan și oferă performanțe bune combinate cu durabilitate sporită.

Ceramic

Materialul abraziv este compus din diverse particule si fibre ceramice presate împreuna si lipite pe suport.

Avantaje:
– rezistență foarte bună la fading
– durabilitate
– transfer termic foarte redus înspre etrier
– uzură redusă a discului de frână

Dezavantaje:
– prețul ridicat

Alte tipuri de plăcute de frână

Unii producători oferă și soluții mixte, cu straturi abrazive compuse din mai multe părți, cum ar fi spre exemplu plăcuțele de frână SOS (Sintered Organic Sintered) de la Ashima. Acestea oferă o combinație a avantajelor celor două tipuri de materiale abrazive, cu efecte negative reduse.

Alți factori

Exista si alți factori care iți pot influenta alegerea unor placute frana bicicleta: suportul pe care este depozitat materialul abraziv este in mod normal confecționat din otel, dar in ultima vreme au apărut însa si plăcute cu suport din cupru sau aluminiu. Cele din cupru sunt folosite de obicei pentru amestecuri abrazive metalice si semi-metalice si contribuie la transferul de căldura intre plăcute si etrier, precum si la diminuarea vibrațiilor. Cele din aluminiu oferă o greutate mai redusa si ajuta de asemenea cu disiparea energiei termice.

Un alt factor care influențează alegerea unui tip de plăcute de frână este materialul din care este confecționat discul de frână. Discurile de frana din oțel inoxidabil funcționează foarte bine cu orice tip de amestec abraziv. În schimb discurile cu suprafață de frânare din aluminiu nu pot fi folosite cu plăcuțe metalice și semi-metalice deoarece acestea distrug discul foarte rapid.

Bineînțeles, cel mai important este însă să alegi plăcuțele în funcție de stilul tău de mers și în funcție de traseele pe care le parcurgi. Pentru trasee fără frânări intensive și fără noroi iți recomand călduros plăcuțe de frână organice sau cu kevlar. Pentru cei care încing frânele „la roșu”, care frânează des prin noroaie, sau care doresc mai multa durabilitate, cu dezavantajul unei forțe de frânare puțin mai scăzută, plăcuțele semi-metalice sau metalice sunt ideale.

Radu Diaconescu

Vezi comentarii

  • Salut. In sfarsit m-am elucidat cum sta treaba cu placutele de frana de diferite materiale. Ms. frumos pentru aceasta postare/articol. Toate cele bune.

  • Salut seara!Pentru discul Reverse Aircon 203 mm ce plăcuțe imi recomandați?Organice,metalice,semi-metalice sau ceramice?

  • Nu sunt de acord cu cele expuse. Placutele sinterizate ofera o putere de franare superioara celor organice. Daca sunt de la Shimano nu scartaie, deci nu sunt zgomotase. Singurele dezavantaje fata de de cele organice il reprezinta pretul si faptul ca uzeaza discurile mai rapid.

  • Nu se intampla nimic , pentru toate discurile e recomandat sa pui placute organice .
    Probabil se uzeaza mai repede discul , dar oricum daca reusesti sa uzezi un disc intr-un an de zile , inseamna ca te-ai dat serios de tot .

  • @Cristi Ce se întîmplă daca pun plăcute cu alta compozitie? Sa inteleg ca discul e mai moale si daca pun placute mai dure se va strica discul mai repede?

    Merci

  • @florin Daca vrei sa respecti indicatiile de pe disc , trebuie sa cumperi placute organice .

  • Salut. Pe discul meu scrie "Resin pad only" Ce fel de placute ar trebui sa cumpăr?

    Merci frumos

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma