Categorii: ArticoleMag

Cum cureți bicicleta?

Sezonul ciclist a început deja de o bună bucată de vreme și în mod sigur unii dintre voi au avut ocazia să meargă și prin noroaie. În urma unor astfel de ieșiri aspectul bicicletei are de suferit, și nu numai aspectul. Noroiul este de obicei foarte abraziv și conduce la uzura prematură a componentelor, mai ales ale lanțului și a casetei de pinioane.

Deși curățarea bicicletei pare o treabă foarte simplă și intuitivă, am văzut multă lume care pornește deja cu stângul: intră la o benzinărie și o curăță în viteză cu apă sub presiune. Asta m-a determinat să scriu un mic ghid de curățare a bicicletei, mai ales pentru începători.

În primul rând, singurele lucruri de care ai nevoie pentru a curăța bicicleta este apă (de preferat caldă), un burete moale și o perie subțire și mai aspră (de preferat o perie specială pentru pinioane, dar o periuță de dinți veche poate fi la fel de utilă). Nu apelați la apă sub presiune, pentru că se strecoară (alături de impurități) în toți rulmenții bicicletei și de obicei aceștia nu sunt confecționați din materiale inoxidabile, deci ruginesc imediat. Practic distrugi rulmenții în regim de urgenta, și chiar și cadrul, daca acesta este confecționat din oțel. De asemenea, detergenții ar trebui evitați din motive similare: atacă garniturile din cauciuc, acestea îmbătrânind mai repede. Daca vrei neapărat să folosești detergenți, există unii speciali pentru biciclete, care nu atacă garniturile și nu spală vaselina din rulmenți sau încheieturi.

Primul lucru pe care îl faci este să cureți transmisia, adică lanțul, angrenajul, caseta de pinioane și schimbătoarele. Mai întâi cureți mizeria acumulată între foile angrenajului și/sau ale casetei de pinioane, folosind o perie cu fire mai lungi și mai aspre. În timpul mersului lanțul apasă noroi, frunze, iarbă și alte mizerii între foi, și se poate întâmpla ca acestea să fie relativ greu de înlăturat. Poți folosi celălalt capăt al periei pentru a curata zonele problematice, presupunând ca dispui de o perie speciala pentru pinioane.

Lanțul poate fi șters pur și simplu cu o cârpă îmbibată în motorină/benzină (sau îmbibată în apă/alcool pentru cei care folosesc ulei de lanț pe bază de teflon). O variantă mai confortabilă, recomandată celor care au lanțuri cu verigă Power-Link (sau Magic Link) este să demontezi lanțul complet, să îl introduci într-un vas cu motorină sau benzină și să îl lași acolo timp de câteva minute,  mișcându-l astfel încât să se desprindă mizeria de pe el. Alternativ, poți utiliza soluții de curățat lanțul specifice. Apoi îl scoți și îl usuci cu o cârpă curată  și îl montezi la loc. Nu uita ca apoi să-l lubrifiezi!

Schimbătoarele pot fi curățate cu un burete, iar pentru zonele mai puțin accesibile cum ar fi rolele schimbătorului poți apela la o perie.

Următorul pas sunt frânele: pentru cei cu frâne pe jantă, se spală janta și saboții de frână cu buretele cu apa, și eventual se poate șterge în final marginea jantei cu o cârpă îmbibată în alcool izopropilic. Pentru cei care au frâne pe disc, este suficient să speli etrierii și discurile cu un burete îmbibat în apă. Dacă există ulei pe suprafața discului, atunci acesta poate fi șters cu alcool sau cu un spray auto pentru curățat frânele.

Anvelopele nu au nevoie de cine știe ce grijă, dar este de preferat să cureți noroiul de pe ele înainte ca acesta să se usuce. Un burete cu apă este suficient, deși e indicat să înmoi noroiul în prealabil. De reținut este ca anvelopele sunt sensibile la intemperii și la căldura/UV și îmbătrânesc mai repede în astfel de condiții. Ideal ar fi să păstrezi bicicleta undeva unde nu stă direct în soare sau în ploaie.

Urmează cadrul: buretele cu apă este cel mai bun prieten al cadrului. Să nu folosești în nici un caz apă sub presiune. Chiar și presiunea de la un furtun de grădină este suficientă pentru a împinge apa/impuritățile în interiorul rulmenților sau a cuvetelor, care ruginesc imediat. Zonele cu noroi întărit trebuie înmuiate mai întâi. Pentru pete încăpățânate de smoală poți folosi produse speciale disponibile în comerț, dar acestea trebuie aplicate numai local. După ce ai terminat de spălat cadrul, nu uita să scoți tija șeii și să verifici dacă ai apă în interiorul cadrului. Dacă acesta este umed îl poți drena și apoi lăsa câteva ore la soare.

În final, după ce cadrul este uscat, cei care au cadre lucioase pot folosi un polish pentru a îi reda luciul și o ceară pentru protecția lacului.

Ghidonul, manșoanele, manetele schimbătoarelor și ale frânelor și șaua se șterg numai cu un burete sau o cârpă umedă. Este de preferat să nu le inunzi cu apă, mai ales șaua care din cauza apei poate începe să scoată zgomote neplăcute în timpul mersului.

Odată ce ai terminat cu spălatul și bicicleta este uscată, poți începe să ungi lanțul, rolele și încheieturile mobile ale schimbătoarelor și cablurile de frâna și și ale schimbătoarelor. Pentru încheieturile mobile și rolele schimbătoarelor poți folosi cate o picătura de ulei cu vâscozitate redusă.

Pentru ungerea lanțului recomand folosirea unui ulei pe bază de teflon (dry lube), pentru că previne acumularea de praf pe lanț. Pentru cei care parcurg trasee noroioase, le recomand în schimb un ulei clasic (wet lube) care rezistă mai mult în condiții umede.

Cablurile de frână și de la schimbătoare pot fi unse ocazional cu un ulei cu vâscozitate foarte redusă, dar atenție! Cablurile teflonate sau cele cu cămăși teflonate nu se ung! Uleiul acționează ca un adeziv și înrăutățește performantele acestor cabluri.

Radu Diaconescu

Vezi comentarii

  • Sunt multe aspecte in articol cu care nu sunt de acord. In primul rand, ar fi o diferenta semnificativa intre a face o curatare de intretinere, pe care o faci dupa fiecare cursa,(la MTB obligatoriu), si o curatare de "lenes" care o faci dupa ce la transmisie a aparut deja praful amestecat cu ulei intarit, si jegul lipit bine prin toate colturile, pentru ca nu ai dat cu apa pe ea de 3 luni desi ai iesit in fiecare saptamana.
    La o curatare normala, nu ma apropii de bicicleta cu niciun fel de produs petrolier! Cand aud de motorina, benzina sau decarburol ma duce cu gandul la dacia 1300, sputnik...si jeg intarit cat cuprinde...
    Produsele petroliere contamineaza tot in jur, si nu se inlatura cu apa. Put de te doare capul, si se scurg pe jos, spalandu-se foarte greu cu detergent. Sunt solutia lui nea Vasile, care nu stie altceva. Cel mai elegant ne procuram din magazinele de specialitate degresant concentrat pentru biciclete sau la un pret mai redus, degresant concentrat pentru podele de service-uri si alte fieratanii murdare de produse petroliere. Se gaseste si in supermarket-uri de bricolaj gen dedeman.. (degresol 301). Se foloseste diluat 1:3 pentru transmisie, si se curata cu periile mentionate mai sus doar transmisia, dupa care se clateste bine cu furtunul de apa de la robinet. Pentru restul bicicletei se pune intr-o galeata 1:10 si se spala cu un burete. Se clateste tot cu apa jet de la furtun.(Daca iti intra apa la bile in modul asta, iti intra si de la ploaie sau trecerea prin balti. Atunci ai probleme cu garniturile de protectie sau ai o bicla de 2 lei, si orice-ai face tot nasol e!) In mod cert spalatoarele auto cu presiune sunt contraindicate! Dupa asta se sterge bine cu o carpa de bumbac curata, si se greseaza lantul, si punctele de articulatie din schimbatoare cu ulei de bicla, nu alte prostii auto.
    Transmisia bicicletelor care se respecta nu rugineste asa usor, spalatul si clatitul cu apa nu le afecteaza. La fel si pentru vaselina care este aplicata prin rulmenti si zonele cu bile, de la 1000 de euro in sus bicicleta vorbim de alta calitate inclusiv la vaselina. Nu se spala asa usor nici cu jetul, avand o vascozitate ridicata, iar garniturile de protectie nu sunt puse la misto. Cadrele de otel le mai gasim la putine biciclete, la cele mai vechi sau cele extrem de ieftine unde totul e posibil inclusiv coroziunea peste tot. Cadrele moderne, au gauri tehnice facute special pentru a se scurge apa care poate intra in cadru.
    In concluzie, in functie de materialul de care dispui, adopti diferite metode, dar cat dai atata face, chiar si la intretinere.

  • eu transmisia, lantul si foile de la pedale ca si cele de la butuc le mai curat intr-o prima faza si cu peria de sarma, stiindu-se ca aceste elemente sunt fabricate dintr-un otel mai dur. desigur ca nu rașchetez la ele pana ies scantei.

  • Free Rider, multa lume pare sa confunde peria de curatat cu fata personajului care spala bicicleta, altfel nu se poate explica solicitarea dovezii pentru drepturile de publicare! Mama ei de perie cat de bine seamana..... Nici permutarea cu buretele din dreapta nu ar oferi o solutie care sa inlature pe deplin protestele furibunde. Blureaza-l de tot, ca sa nu mai fie discutii !!!
    Dar sa revenim: Multumesc pentru articol, unul foarte util pentru mine!

  • @mihaitza: ți se pare că în fotografie se distinge vreo persoană? Pe bune acum, eu cred că se exagerează cam mult pe tema asta înloc să se urmărească subiectul articolului. Imaginea cui?

  • Daca este facuta intr-un spatiu public este o scuza? Nu ai voie sa distribui sau sa faci bani din imaginea cuiva fara acceptul lui, banuiesc ca stiai asta, nu?

  • Eu personal imi spal bicicleta intr-o cada nefolosibila si ma folosesc de dus, presiunea mica, inmoaie tot noroiul si curata si clateste f bine cadrul. De spalat cadrul, il spal cu sapun de vase si n-am avut pana acum probleme, rulmentii bb-ului ii desfac odata la 100 km sau dupa fiecare cursa solicitanta si ii curat si ii regresez (un rulment se curata f usor de vechea vaselina cu gaz de bricheta la tub).

  • bitumul se mai poate inlatura si cu motorina, fara sa cheltui pe nu stiu ce produse costisitoare

  • Metoda personala.
    Utilizez ca dizolvant pentru toate piesele lubrifiate DECARBUSOL. Nu am intalnit in experienta mea ceva care sa curete mai bine.
    Amestecul de ulei cu pamant depus si intarit, nu poate fi curatat cu apa nepresurizata+ sapun.
    Curatire rapida mecanica in zone nevopsite: frecate cu perie aspra (nu cu fire de sarma), uscata si apoi cu perie aspra umezita cu dizolvant de amestec lubrifiant/pamant intarit, sterse, lubrifiate dupa caz cu lubrifiant tipic dispozitivului demontat. (atentie sa nu reactioneze cu vopseaua bicicletei sau sa nu va pateze hainele)
    Curatire riguroasa in zone nevopsite: demontate, curatate cu dizolvant de amestec lubrifiant/pamant intarit, uscate, lubrifiate dupa caz cu lubrifiant tipic dispozitivului demontat.
    O probleme sensibila: Lantul:
    Curatire rapida mecanica: ca mai sus.
    Curatire riguroasa: demontat, frecat cu perie, cufundat in dizolvant intr-o sticla cu dop larg, sticla inchisa si scuturat, lasat sa se inmoaie, iarasi scuturat pana ce toata murdaria e eliminata, sters si lubrifiat.
    Atenite: lubrifiantul de lant trebuie printre altele sa insumeze caracteristicle: sa nu adune praf, sa aiba caracteristici de ungere conforme, sa aiba o consistenta care sa permita utilizarea bicicletei astfel incat sa nu te murdaresti. Din categoria aceasta cei mai buni sunt lubrifiantii de lant pe baza de teflon sau traditionalul seu de oaie (lantul curat e fiert in seu).
    Un lant bine curatatat se simte imediat si imbunatateste simtitor randamentul pedalarii.

Share
Published by
Radu Diaconescu

Stiri Recente

Riders Club anunță concursurile pentru sezonul 2025

Pentru 2025 Riders Club anunță organizarea a 5 concursuri de ciclism cross country și mtb, însă în plus față de…

5 zile in urma

Bryton lansează noul ciclocomputer smart Rider S510

Dacă în februarie 2022, Bryton prezenta un nou model de ciclocomputer, mai precis Rider S500, azi avem lansarea următoarei versiuni,…

o săptămână in urma

Test – bicicletă gravel electrică Van Rysel E-GRVL AF HD

Disciplina gravel devine din ce în ce mai populară, iar producătorii nu se sfiesc să lanseze constant modele noi. Martor…

2 săptămâni in urma