Categorii: ArticoleMag

Cum alegi o bicicletă în 3 pași simpli

În decursul timpului am publicat diverse ghiduri de achiziționare de biciclete, însă aproape în fiecare an lucrurile din industrie se schimbă. Spre exemplu, de ceva timp, a intrat în joc noua roată de 27.5 inch, o dimensiune care alături de roata de 26 și 29 de inch, nu a făcut altceva decât să nască și mai multe întrebări în momentul achiziționării unei biciclete. Acest ghid de achiziționare este dedicat începătorilor, care nu sunt siguri de unde să pornească atunci când doresc să treacă la o bicicletă de calitate sau doresc să-și achiziționeze una nouă.

Am împărțit astfel acest ghid de achiziționare în 3 capitole simple: scopul, bugetul și alegerea dimensiunii corecte a cadrului/roții. Să începem.

1.Scopul: pentru ce folosești bicicleta?

Mulți își doresc o bicicletă multifuncțională, care să fie eficientă atât în oraș cât și la munte. Din păcate, ca în orice alt domeniu, bun la toate este un termen ipotetic, căci în viața reala balanța avantajelor va fi întotdeauna trasă în jos de cea a dezavantajelor atunci când vine vorba despre un anume tip de activitate.

Așadar, trebuie să-ți pui întrebarea în felul următor: unde voi pedala mai des, la munte, prin păduri sau în oraș? Ce fel de trasee voi alege, unele mai dificile cu urcări și coborâri abrupte sau drumuri de pădure deniveltae?

Plecând de la acest două întrebări, se ivesc alternativele:

a.Bicicleta de munte

Poate fi hardtail (cadru rigid) sau full-suspension (cadru cu suspensie). Pentru bicicleta de munte, furca cu amortizor este obligatorie, atât pentru un control mai bun pe trasee denivelate cât și pentru un confort sporit.

Biciclete de munte cu cadru rigid – Hardtail.

De asemenea, alege o bicicletă care-ți oferă rapoarte ce pot fi utilizate pe munte. Astfel, dacă alegi o bicicletă cu 3 foi, este foarte important ca foaia mică să aibe 22 sau 24 de dinți, iar pinionul cel mare 34 sau 36 de dinți, specificații standard la bicicletele de clasă medie, dar și la unele entry-level-uri. Din simplul motiv că acest raport te va ajuta mult pe urcări. Rapoartele de viteză, constituite din foaia mare și pinionul mic nu sunt atât de importante, căci se presupune că nu vei avea parte de porțiuni de șosea prea lungi. Pentru angrenajele cu două foi, cea mică ar trebui să aibă 24 sau 26 de dinți, la angrenajele cu o singură foaie, aceasta ar trebui să aibă 30 de dinți. Acestea sunt valorile care-ți fac viața mai ușoară când pedalezi la deal.

Biciclete de munte full-suspension – cadru cu suspensie spate.

Important:

-alege o bicicletă cu cadru din aluminiu, cele ieftine cu cadru din oțel (în general găsite în supermarket-uri) sunt doar o risipă de bani, timp și nervi (în momentul când ajungi cu ele la reparat).
-furcă cu amortizor funcțională (atunci când o cumperi, lasă-te pe ea și vezi dacă se comprimă și revine corespunzător), cu o cursă de minim 100mm. Bicicletele de până-n 2.000 de lei, nu au furci care să ofere performanțele așteptate, nici măcar pe cele minime, deci trebuie acceptate ca atare.
-alegerea după numărul de foi și de pinioane:
Dacă bicicleta are 8 pinioane, nu este tocmai potrivită pentru munte.
Dacă bicicleta are 9 pinioane, alege un angrenaj cu 3 foi.
Dacă bicicleta are 10 pinioane, alege un angrenaj cu 2 sau 3 foi.
Dacă bicicleta are 11 pinioane, alege un angrenaj cu 2 foi.
Dacă bicicleta are 12 pinioane, atunci aceasta va fi disponibilă cu o singură foaie, standard.
-frânele hidraulice pe disc: oferă o putere mai mare de frânare decât cele mecanice pe disc sau V-Brake-urile, transformându-le astfel în alegerea firească.
-full-suspension: dacă dorești o bicicletă care să fie dotată și cu amortizor pe spate, asigură-te că acesta funcționează cu cartuș de aer și nu cu arc. De regulă, bicicletele ieftine cu arc pe spate sunt puțin performante și foarte grele, făcând astfel achiziționarea unui hardtail mai logică.
-cu cât bicicleta este mai ușoară, cu atât îți va fi mai simplu să o folosești, indiferent dacă este vorba despre urcări, coborâri sau trasee virajate.

b.Bicicleta de oraș

Ca regulă, este mereu hardtail (cadru rigid), cu o furcă rigidă. Anvelopele sunt subțiri pentru a te avantaja pe porțiunile de asfalt, unde-ți vor oferi o viteză foarte bună de rulare, iar sistemul de transmisie va avea 2 sau 3 foi cu mai mulți dinți decât cele pentru munte, iar pinioanele vor fi mai mici.

Biciclete de oraș cu o foaie și un singur pinion.

Bicicletele de oraș cu roți mai mari (de 28 de inch) oferă o viteză mai mare de deplasare dar nu sunt foarte practice în spații restrânse. Cele cu roți mici (de 20 de inch), pot fi și pliabile, fiind mult mai ușor de stocat, dar având o viteză de rulare redusă.

Important:

-cadrul poate fi din oțel sau aluminiu.
-poate avea un sistem de transmisie cu 2 sau 3 foi dar și unul single-speed (cu o foaie și un pinion – dar care te limitează în anumite situații).
-frânele pot fi de orice tip.
-greutatea nu este atât de importantă în cazul acestor biciclete, decât dacă trebuie să le cari la un etaj superior, pe scări.

c.Bicicleta de Trekking

Reprezintă combinația dintre bicicletele de munte și cele de oraș. Au roți mari, asemenea bicicletelor de oraș dar și anvelope cu crampoane, asemenea bicicletelor de munte. În ciuda faptului că roțile sunt mai subțiri decât cele ale bicicletelor de munte, cu ajutorul anvelopelor cu crampoane poți avea o aderență bună pe drumuri de pădure, pe câmp sau prin zone ușor accidentate.

Biciclete de trekking cu furcă cu amortizor.

Bicicletele de trekking sunt dotate cu o furcă cu amortizor, ce oferă o cursă medie de 65 de mm (față de 100mm, minimul pe bicicletele de munte). Furca este suficientă pentru a înghiți din denivelări, dar în general, cele de pe bicicletele ieftine (până-n 2.000 de lei), nu oferă performanțe notabile.

Important:

-cadrul trebuie să fie din aluminiu, altfel bicicleta va fi foarte grea.
-sistemul de transmisie este ideal să aibă minim 2 foi și minim 9 pinioane.
-frânele pot fi de orice tip, dar dacă folosești bicicleta și în zilele ploioase, sunt recomandate frânele pe disc.
-poți achiziționa două perechi de anvelopele: unele slick, fără crampoane – pentru viteză și unele cu crampoane pentru zilele în care dorești să abordezi trasee de off-road ușor.
-o poți achziționa cu portbagaj și apărători de ploaie, dacă ai în vedere expediții mai lungi

d.Bicicleta de șosea – are un capitol separat, dedicat, iar articolul poate fi accesat aici.

Bicicleta de munte este omniprezentă chiar și în orașe, căci este un trend pornit de mult, iar mulți le cumpără fără a le folosi vreodată în off-road. Dacă planurile tale nu includ turele în natură, cu diferențe mari de nivel, este cazul să te uiți la celelalte categorii. Nu cumpăra o bicicletă doar pentru că este în trend, cumpăr-o pentru ceea ce ai nevoie să faci cu ea.

Odată stabilit acest punct, trecem la următorul capitol.

2.Bugetul pentru achiziționarea bicicletei

Este cel care face diferența la capitolul performanțe, durabilitate și greutate. Ca în orice alt domeniu, cu cât o bicicletă este mai scumpă, cu atât are mai multe de oferit. Atenție însă, există producători de talie medie care oferă echipări similare pe bicicletele lor la prețuri mai rezonabile decât prodcătorii premium. Cel mai simplu este să compari înainte de achiziționare specificațiile bicicletei (sau să ne pui o întrebare pe forum), pentru a vedea care-i diferența de preț pentru o echipare similară. Dacă finisajele superioare și brand-ul constituie o prioritate pentru tine, atunci și mărcile de renume sunt de luat în calcul.

Biciclete sub 1.000 de lei

În general sunt marfă de supermarket și nu merită luate în seamă: foarte grele, componente nefuncționale, performanțe foarte slabe. Sistemul de transmisie are 6 sau 7 pinioane.

Nu te lăsa indus în eroare de suspensii. Materialele din care sunt construite aceste biciclete sunt foarte grele și de slabă calitate, transformându-le în investiții inutile.

Biciclete sub între 1.000 și 2.000 lei

Sunt biciclete construite pentru plimbările recreaționale, în ceea ce privește bicicletele de munte. În acest segment găsești deja biciclete bune de oraș și chiar unele modele de trekking, sumă pentru care primești un cadru din aluminiu și un sistem de frânare rezonabil. Sistemul de transmisie, de regulă, nu are mai mult de 8 pinioane în acest buget.
Biciclete între 2.000 și 3.000 lei – constituie segmentul entry-level al bicicletelor de munte. Desigur, cu cât crești prețul, cu atât cresc și perfomanțele bicicletei. Deja găsești biciclete cu 10 pinioane și frâne hidraulice pe disc în acest segment, care pot fi folosite chiar și în competiții, pe trasee nu foarte dificile. Atât bicicletele de oraș cât și cele de trekking sunt foarte bine echipate în acest segment de preț.
Biciclete între 3.000 și 5.000 lei – aici pornește segmentul mid-level al bicicletelor, cu componente de foarte bună calitate și durabilitate crescută. Găsești biciclete cu furci superioare (cartuș de aer și nu doar arc simplu), frâne hidraulice foarte potente, sisteme de transmisie 1×11, 2×10, 2×11 sau 3×10. Dacă ai la dispoziție acest buget, alege în continuare un hardtail (bicicletă cu cadru rigid), sunt mult mai bine dotate decât cele full-suspension (cadru cu amortizor).

Biciclete peste 5.000 de lei

începe segmentul bicicletelor full-suspension care contează. De aici încolo primești o suspensie de calitate, o greutate decentă a bicicletei și echipare pe măsură. Cu toate acestea, un full-suspension de 5.000 de lei va fi în continuare mai slab echipat decât un hardtail oferit în aceeași sumă. Alege un full-suspension dacă dorești confort mai mare dar și control mai bun pe traseele de coborâre dificle. Ține cont totuși că bicicletele full-suspension vor urca ceva mai greu decât un hardtail, căci prin faptul că aceasta flexează, se pierde din energia generată de pedalat.

În ceea ce privește bicicletele hardtail, nu prea mai ai cum să dai greș cu niciun brand, dar în continuare, producătorii de talie medie sau cei care vând direct de pe internet (Canyon, Bulls, Rose etc.) vor avea prețuri mai mici decât cei care au magazine fizice sau reprezentanțe. Toate bicicletele din acest segment sunt foarte potrivite și pentru traseele mai dificile de Cross Country sau All-Mountain (valabil pentru full-suspension-uri).

3.Dimensiunea cadrului și a roților

Este poate cea mai importantă caracteristică, deoarece va influența modul în care stai pe bicicletă. O bicicletă aleasă în dimensiunea corectă înseamnă ușurință la pedalat, dureri de spate inexistente (sau mult diminuate) pe distanțe lungi, control mai bun al direcției.

Există diverse calculatoare pentru alegerea corectă a înălțimii cadrului, căci în principal aceea este cea care contează. Unul dintre ele poate fi accesat aici (alege valorile în centimetri).

Altfel, ca regulă generală, sunt valabile următoarele:

Înălțimea ta       Dimensiune cadru în inch (biciclete de munte).

155-165 cm      14-15″
165-170 cm      16-17″
170-175 cm      17-18″
175-180 cm      18-19″
180-185 cm      19-20″
185-190 cm      20-21″
190-195 cm      21-22″
195-200 cm      22-23″

Înălțimea ta       Dimensiune cadru în centimetri (biciclete de Trekking și oraș)

155-165 cm      47-50 cm
165-170 cm      50-52 cm
170-175 cm      52-55 cm
175-180 cm      55-58 cm
180-185 cm      58-61 cm
185-190 cm      61-63 cm
190-195 cm      63-65 cm
195-200 cm      65-67 cm

Varianta cea mai sigură: probează bicicleta înainte de a o achiziționa și vezi cum stai pe ea. În mod normal, angajatul oricărui magazin de biciclete ar trebui să te îndrume corect în luarea deciziei.

Dimensiunea roții bicicletei

Este un alt factor important de care trebuie să ții cont ca începător. În principiu, dacă ai o înălțime până în 1.65, alege o bicicletă cu roți de 26 de inch. Dacă măsori între 1.65 și 1.80 poți alege liniștit o bicicletă cu roți de 27.5 inch. Dacă măsori peste 1.80, poți alege o bicicletă cu roți de 29 de inch. Desigur, dacă ai 1.70m vei putea pedala pe o bicicletă cu roți de 29 de inch, însă controlul îți va fi o idee mai greoi, cel puțin pentru început. Pe de altă parte și o persoană care măsoară 1.90m poate alege o bicicletă cu roți de 26 de inch, însă nu-l va avantaja centrul de greutate plasat mult mai sus.

Lungimea pipei (componenta care prinde ghidonul)

Este de asemenea importantă, căci stabilește cât de întins vei sta pe bicicletă. Standardul este de 80-100mm, dar există și biciclete cu pipe inutil de lungi, de 120mm. Asta înseamnă că vei sta mult prea aplecat pe față, iar poziția te va incomoda. Bicicletele cu pipe mai scurte, oferă un control mai agil ghidonului, însă îți vor comprima poziția pe bicicletă.

De unde cumpăr bicicleta?

Este bine să eviți bicicletele din magazine care nu par specializate ci vând alături de biciclete, obiecte electrocasnice sau periuțe de dinți. De asemenea, este bine să eviți țepele care se mai dau în târguri uitându-te atent la bicicletă sau chiar pe site-uri gen OLX.ro (unde apar biciclete sub brand-uri mari, dar care-s doar niște biciclete cu stickere aplicate pe cadru). Eventual, poți lua pe cineva care se pricepe cu tine ca să înlături orice risc.

Recomandate sunt magazinele serioase de biciclete, cele specializate doar în vânzarea de biciclete, care pot oferi și consiliere la achiziționare. Desigur, nu toate au personal foarte bine instruit și pregătit, însă te poți interesa în cercul de prieteni pentru eventuale recomandări. Atitudinea unui vânzător de tipul „eu le știu pe toate, iar tu ești un nimeni” este din păcate o realitate în unele magazine românești, de aceea este bine să-ți îndrepți atenția către un vânzător care te tratează într-adevăr cu respect. Nu-ți pierde timpul cu astfel de personaje, în general poți să le ghicești atitudinea încă din momentul în care deschid gura pentru a te întreba ce dorești.

De asemenea, nu cumpăra biciclete furate. Aceastea nu au acte de proveniență, pot fi furate chiar din România, iar la un moment dat să te trezești obligat de a înapoia bicicleta proprietarului. De asemenea, acestea nu prezintă niciun fel de garanție pentru funcționalitate. Dacă te decizi să cumperi o bicicletă second hand, ar fi bine dacă ai obține și un act al bicicletei (garanție, factură, etc.).

Îți dorim spor la cumpărături, iar dacă ai întrebări, te invităm pe forum.

Dragos Mitroi

Inițiatorul proiectului FreeRider.ro, are la activ peste 250 de biciclete testate și evaluate în mod obiectiv. Pedalează din 1998 pe mountainbike și din 2009, aproape zilnic, pe site-ul de față.

Vezi comentarii

  • Salut imi trebuie o bicicleta usoara si rezistenta ,care sa urce bine dar sa aiba si viteza si sa reziste si la ceva denivelari.Multumesc

  • Salut!Eu am 1.84 si 60kg iar doresc sa achizitionez o bicicleta dar nu stiu marimea deoarece imi este frica,merg de 6 ani numai cu biciclete cu roti de 26 si ma descurc excelent!Nu stiu daca ma pot descurca cu 29 la drop uri mari sau pe trasee cum fac cu 26.

  • Felicitari site-ului si administratorilor !
    Categoric, preocuparea dvs. a prins virtual, ceea ce denota interesul major pentru acest mijloc de transport, relaxare, etc., la toate palierele de varsta, eu am 66 de ani, 178 cm, 92 kg, n-am avut bicicleta dar vreau sa incep, "intrand in rand cu lumea". Voi utiliza bicicleta pe asfalt, cu pante relativ acceptabile, zona sub-carpatina. Buget pana in 2000 lei.
    As fi bucuros sa primesc un sfat personalizat, care sa completeze parerea pe care mi-am format-o cititind recomandarile dvs, si bineinteles comentariile.
    Salutari,
    Multumesc!

  • Buna ziua,
    Am 179cm si aprox 74kg, merg pe bicicleta in regim de urcat la munte,dar pe sosea nu pe trasee neasfaltate si drumul prin sate pana la munte, daca nu pun bicicleta pe masina :)
    Am un MTB de care sunt multumit, dar se cere schimbat, am incercat sa trec si la modele de sosea, dar vitezele sunt prea grele pentru urcat (pinioane mici).
    Va rog sa ma sfatuiti pe ce dimensiuni cadru-roti, model sa merg? buget 2000 ron.
    Multumesc!

    • Buna ziua, pe site, in rubrica Mag, avem mai multe articole pe tema ghid de achizitionare pe diverse bugete.

  • Multumesc pentru articol, foarte clar si la obiect. Am gasit raspunsul la orice nelamurire pe care am avuto ! Felicitari!

  • Bună ziua. Am 1.63 inaltime. Ce mărime a cadrului și a roții mi s-ar potrivi? Doreschizitionez o bicicletă tip trekking.

    • Bună ziua, nu prea aveți opțiuni la dimensiunea roții. Pentru bicicletele de trekking aceasta este standard, de 28 de inch. Pentru înălțimea dvs. v-aș recomanda un cadru de 16-17 inch, însă neapărat probată înainte de achiziție (sunt și alte detalii precum: poate șaua nu coboară suficient, pipa este prea lungă, ghidonul este prea lat etc.).

  • Am nevoie de sfatul d voastră am un copilaș de 13 ani dar dezvoltat 1,58 și 55 kg ,ce bicicletă ar trebui să cumpăr pt drumuri de țară .Noi ne am mutat de la oraș la țară și drumurile sunt pietruite denivelate are o bicicletă care i a rămas mică și în care am băgat milioane pt ca tot timpul i se strica ba se spărgea camera cauciucul ,pedalele ,foaia .Cumva una trekking?Și bineinteles daca dam banii pe ea sa o aibe macar 4 5 ani.

    • Bună seara! Eu unul aș opta direct pentru o bicicletă de munte, vă spun pentru că am făcut aceeași trecere de la oraș la sat. :) Așadar, de trekking în niciun caz (aceasta are roți mari de 28 de inch), trebuie să fie o bicicletă de munte. Depinde foarte mult și de buget, însă aici aveți o listă în mare cu ceea ce i s-ar potrivi pentru vârsta menționată: https://www.freerider.ro/mag/bicicleta-pentru-copii-cum-alegem-118409.html

      Lăsând articolul deoparte, deja la înălțimea de 1.58m poate pedala pe o bicicletă cu roți de 26 de inch și cu cadru de 14 inch, iar aici ar trebui să găsiți destule oferte mai ales că bicicletele de munte au acum roți mai mari (27.5 inch, respectiv 29 de inch), iar cele cu roți de 26 de inch s-au ieftinit foarte mult (second hand mă refer). În mod ideal ar trebui să fie și ușoară (la greutatea lui, una la 10-11 kg). Ca regulă generală, o bicicletă ieftină se va strica mai repede decât una scumpă din cauza componentelor de slabă calitate (nu mai vorbesc de siguranța celui mic, eu nu mi-aș lăsa copilul pe o bicicletă de 6-700 de lei).

  • Salut ce părere ai despre devron riddle r7.9 2017 e bună ?ca începător am 1.68 si 56 kg mulțumesc.

  • Salutare! Articolul este excelent atat in ceea ce priveste complexitatea informatiilor cat si modul extrem de clar in care acestea sunt redate. Imi permit, totusi, o mica completare. Unul dintre avantajele bicicletelor de oras (city bike) care nu a fost mentionat in articol, consta in faptul ca majoritatea modelelor din aceasta categorie nu sunt dotate cu dispozitive de tip "quick release" la sa sau la roti. Astfel, hotii de ocazie pot care ar putea fi tentati de acestea (am vazut nenumarati biciclisti care isi asigura bicicletele legandu-le doar de roata), ar trebui sa aiba asupra lor si sculele necesare demontarii, fapt care se intampla ceva mai rar.

    Din pacate insa, atat din ratiuni care tin de buget, cat, mai ales, din ratiuni care tin de spatiul de depozitare daca esti o persoana care utilizeaza bicicleta atat in oras cat si in afara sa, esti, de cele mai multe ori, nevoit sa recurgi la un compromis, neputandu-ti permite cate o bicicleta dedicata fiecarui mediu de utilizare in parte. Iar cel mai bun compromis mie mi se pare ca este reprezentat de bicicleta de trekking.

  • Te salut " Intenționez sa achizițione un Pegasus Solero SL Disc, de 28" ( Nou)....80% utilizare va fi in oraș deci asfalt..cam 15, 20 km.zilnic .ma-ți putea ajuta cu recomandari.
    Mulțumesc o zi excelentă.

Share
Published by
Dragos Mitroi

Stiri Recente

(P) Kross: de la un mic magazin din Polonia, la unul dintre cei mai importanți producători europeni

Fiecare brand de biciclete are o poveste interesantă, unele mai fascinante ca altele și cel mai frumos este când le…

4 zile in urma

Suport de 6 biciclete de la Thule: noul Revert

Thule a găsit o soluție de a transporta 6 biciclete pe un suport care se montează pe cârlig, un suport…

o săptămână in urma

Noul Pinarello Dogma XC, hardtail și full-suspension

Pinarello, cunoscut mai degreabă pentru cursierele de top pe care le fabrică, lansează în tandem noul Dogma, o bicicletă de…

o săptămână in urma