Categorii: ArticoleMag

Cum alegem aripile de protecție pentru bicicletă?

A venit toamna cu ploi dese care țin chiar mai multe zile, dar asta nu înseamnă că trebuie să ne oprim din pedalat. Un set de aripi de protecție bine ales ne permit să mergem la o tură chiar și atunci când traseul e ud fără să riscăm să ne murdărim din cap până în picioare! În continuare o să încercăm să vă explicăm care sunt principalele tipuri de aripi, unde merită ele folosite și care sunt avantajele și dezavantajele.

Aripile complete cu prindere permanentă

Acestea sunt cele mai performante aripi, care ne permit să pedalăm chiar și prin strat de apă continuu fără să ne stropim aproape deloc. Ele sunt lungi și acoperă bine roata în partea din spate, în plus stau foarte aproape de aceasta. Sunt aripile perfecte pentru bicicletele de oraș sau pentru cursiere sau biciclete de trekking în anotimpul ploios.
Dezavantajul principal al lor este însă că se montează greu, prinderea fiind făcută cu șuruburi. În plus, cadrul trebuie să aibă prinderi speciale pentru acest scop, deci nu merg montate pe orice bicicletă. Există totuși și modele cu prindere rapidă, destul de asemănătoare. Nu prea se potrivesc la bicicletele cu suspensie, mai ales pe spate. Un alt dezavantaj e că, fiind foarte aproape de roată, au obiceiul să se deregleze și să frece de roată dacă sprijinim bicicleta de ele sau le lovim din greșeală, necesitând apoi un reglaj. Sunt și destul de grele.

Aripile ușoare cu prindere minimală

Acestea sunt niște aripi de compromis, cu protecție decentă dar cu preț mic și prindere fixă dar destul de rapidă. Se pot monta doar pe biciclete cu gaură de prindere. Marele lor avantaj e că sunt ușoare și ieftine. La viteze mari ne vom stropi puțin la picioare și pe spate.

Aripile cu prindere rapidă

Acest tip de aripi este foarte versatil. Cea spate poate fi prinsă practic pe orice bicicletă. Cea față este special adaptată pentru furcile cu suspensie. Protecția oferită este însă marginală, doar fundul și fața scăpând uscate. În plus, se va aduna noroi pe garniturile furcii, lucru care nu e foarte bun. Marele avantaj este că se montează extrem de rapid, în câteva secunde. Au o greutate medie, dar prețul lor este destul de mare. Aripa față este fixă, în timp ce aripa spate are de obicei un sistem care permite apropierea ei de roată și reglarea înclinației. Sunt foarte bune deci pentru MTB, în special pentru modelele cu suspensie pe spate.

Aripa de cadru

Acesta este un tip de aripă ingenios, conceput special pentru MTB dar utilizabil cam la orice bicicletă. Se montează extrem de ușor, singurele probleme fiind întâlnite la cadrele cu cabluri sub downtube, dar majoritatea modeleleor se adaptează și la acestea. Oferă o protecție bună pentru față și piept, dar nu și pentru furcă. De asemenea, nu oferă protecție în virajele mari unde roata iese din raza de acțiune, aripa fiind atașată de cadru.

Aripile ultraușoare

Aripile ultraușoare din folie de plastic au câștigat popularitate mare în ultimii ani și personal le consider ideale pentru bicicletele sportive. Au o greutate aproape insesizabilă, se montează ușor și oferă o protecție absolut decentă. Aripa din spate (numită și ass-saver) ne păstrează pantalonii uscați iar cea din față evită acumularea de noroi pe furcă și de asemenea stropirea feței. În plus, sunt extraordinar de ieftine!

Aripi speciale pentru suspensie

Acest tip de protecție nu e practic o aripă ci o bucată de material textil ce protejează de noroiul care ne este aruncat în față. E mică, ușoară și face treabă bună.

În funcție de structura suspensiei spate, la unele modele de MTB aceasta este expusă noroiului aruncat de roată, motiv pentru care se instalează o mică aripă specială pentru protecția acesteia.

Sperăm că v-am făcut mai ușoară alegerea unor aripi, important este să continuați să folosiți bicicleta, pedalatul este frumos și dacă vremea nu e chiar perfectă!

Horațiu Campian

Horaţiu pedalează şi merge pe munte de când se ştie, dar s-a apucat serios de mountain bike şi de participarea la concursuri în 2006, iar de cursieră în 2010. Când nu pedalează, aleargă pe poteci de munte, iar iarna practică schi-alpinism. Iubeşte potecile de MTB din Carpaţi şi şoselele şerpuitoare ale Alpilor. Zona sa preferată de MTB este Bran-Moieciu.

Vezi comentarii

Share
Published by
Horațiu Campian

Stiri Recente

Două etape din Cupa Mondială de eMTB din 2025 vor avea loc în România!

După succesul incredibil pe care l-a avut organizarea Campionatului European de MTB anul acesta, în luna mai, la Cheile Grădiștei,…

o săptămână in urma

Test – șa Prologo Dimension AGX Space Slide Control

Șaua bicicletei este un subiect sensibil, și la propriu si la figurat. Așa că este greu și pentru noi să…

2 săptămâni in urma

Federația Română de Ciclism anunță organizarea Campionatului Național de Ciclocros 2024-2025

Sezonul hibernal nu este deloc unul “mort”, pentru că este vremea concursurilor de ciclocros. Astfel, pe data de 12 ianuarie…

2 săptămâni in urma